Stało się! Przygotowywaliśmy się do tej chwili od dłuższego czasu i sądzimy, że jesteśmy gotowi, by wyjść z nową inicjatywą, i to taką, na którą wszyscy czekają chyba najbardziej – z konkursem.Zaczynamy od czegoś mniejszego, ale za to dobrze zaplanowanego. Zastanawialiśmy się, co dają konkursy – oczywiście oprócz nagród dość mocno ograniczonych po zmianie regulaminu Wattpada – i uznaliśmy, że jest to możliwość pisarskiego otwarcia, rozwoju i sprawdzenia własnych postępów w zmaganiach z innymi autorami. Właśnie na tę triadę postawiliśmy, podejmując decyzję o organizacji pola do literackich zmagań. Zanim jednak przystąpimy do otwarcia dużego konkursu, w którym będziecie mogli zgłaszać swoje wielorozdziałowe opus magnum, dajemy – i sobie, i Wam – szansę na doskonalenie umiejętności i przełamanie wiążących barier: narracyjnych, gatunkowych, objętościowych, stylowych...
Ten konkurs jest pewnego rodzaju pokazem przedpremierowym, testem, ale jednocześnie szansą dla nas wszystkich na rozwinięcie warsztatu, wyklarowanie w sobie pisarskiej samoświadomości, być może nawet na odnalezienie nowych form wyrażania dla późniejszych pomysłów.
Znacie na pewno to uczucie przytłoczenia: brakiem czasu, jałowością weny, niedoborem motywacji do narzucenia sobie pisarskich interwałów. By nakłonić kapryśną, drzemiącą słodko mobilizację i Was, autorów, do pewnej systematyczności, zdecydowaliśmy się postawić na formę one-shotów pisanych na swoiste zamówienie. Oczywiście – zdecydowanie większa część pracy nad opowiadaniem nadal pozostanie po Waszej stronie, ale kilka elementów, jako organizatorzy, narzucimy z góry. Wszystko po to, żebyście choć na moment opuścili strefę pisarskiego komfortu, odeszli nieco od form i wątków, w których czujecie się pewni i zręczni; żebyście, być może, przekonali się do sposobów wyrażania wiszących do tej pory na liście odłożonej na „święte nigdy". Potraktujcie to jako zabawę, jako odskocznię od zwyczajowej, rutynowej twórczości. Postawcie na rozrywkę i chwilowe zerwanie z nawykami, na odpoczynek od formy, która Was usidliła.
Czekając na Święta, będziemy codziennie odsłaniać jedno okienko literackiego kalendarza „adwentowego". Znajdziecie w nim hasło do zinterpretowania, a w części również specjalne „utrudnienie" związane z którymś z elementów kształtowania dzieła (może to być na przykład bohater albo sposób relacjonowania).
Jurorzy ocenią prace pod kątem językowym, tematycznym i stylistycznym, lecz ogniskową shota nadal pozostanie interpretacja hasła i realizacja postawionego w wymaganiu warunku. Jeśli wymogiem w danym dniu będzie na przykład narracja pierwszoosobowa, to zwrócimy szczególną uwagę na jej wykorzystanie. Spróbujcie podejść do tego jak do osobistego wyzwania, wybierajcie ścieżki, po których do tej pory nie kroczyliście. Im większe urozmaicenie, tym skuteczniejszy trening; im większe urozmaicenie, tym silniej wykształcona literacka elastyczność.
Nie możemy zaproponować Wam wyczesanych nagród czy fajerwerków, możemy za to zagwarantować świetną rozrywkę, przyjemność z pisania oraz bodziec do wyjścia z bezpiecznego kokonu oswojonych form. Mamy rozbudowany system ocen zapewniający feedback. Najlepsze prace znajdą się w antologii: Święta, Święta i po Świętach.
Z regulaminu dowiecie się, że zwycięzca będzie tylko jeden. Spośród wszystkich zgłoszonych one-shotów wybierzemy najlepszy. Głosować w tej sprawie będą wszyscy jurorzy, co oznacza, że wpływ na werdykt będą miały osoby z różnymi gustami i różnym podejściem do literatury. Jeśli poziom prac będzie bardzo wysoki lub jeśli wśród jurorów będą niedające się uzgodnić różnice w opinii, laur Najlepszego Świątecznego Opowiadania przypadnie kilku autorom. Oprócz Zwycięzcy, miejscem w antologii zostaną nagrodzone też prace zwracające uwagę niebanalnym pomysłem, wyjątkowym stylem, żywymi bohaterami; po prostu utwory wyróżniające się w jakiś sposób na tle innych.
Wszystkie osoby, których opowiadanie znajdzie się w antologii, otrzymają naklejkę, a ich profil zostanie zareklamowany w opublikowanym zbiorze. Nagroda niewielka, ale mamy nadzieję, że samo tworzenie i okazja do sprawdzenia swoich umiejętności zachęcą wszystkich do uczestnictwa.
Nie chcemy zamykać się jedynie za fasadą organizatorów czy jurorów. Wszyscy mamy mieć z tego zabawę, zarówno uczestnicy, jak i my, ciężko pracujący nad organizacją i realizacją konkursu. Członkowie naszej grupy również mogą się zgłaszać, a ich prace zostaną tak samo ocenione jak pozostałe. Nie będą jednak brane pod uwagę przy wyborze Zwycięzcy. Najlepsze z nich znajdą się obok prac uczestników w antologii pokonkursowej. Nie będziemy przepraszać za to, że również chcemy coś osiągnąć i że własny rozwój nie jest dla nas bez znaczenia. Nie bójcie się jednak – nikt nikomu nie będzie kradł miejsc.
Wszystkie zasady zostały jasno i jednoznacznie określone w Regulaminie. Większość kwestii, które mogły budzić wątpliwości (choć nie powinny po uważnym wczytaniu się w każdy zapis), zostały dodatkowo doprecyzowane w FAQ. Jeśli, po zapoznaniu się z całością, coś nadal wymaga wyjaśnienia, w rozdziale FAQ znajduje się miejsce do zadawania pytań, gdzie możecie to swobodnie zrobić. Kto pyta, nie błądzi, a my jesteśmy gotowi udzielić wszelkich informacji.
Pierwsze hasło ujawnimy 1.12, więc zostały dwa tygodnie na zapoznanie się i przyswojenie tego całego natłoku informacji, by w grudniu, z pełną swobodą i poczuciem klarowności, zasiąść do pisania.
W sumie przedstawimy aż dwadzieścia cztery propozycje do interpretacji. Możecie zgłosić po jednym opowiadaniu do każdej, ale nie można zgłosić tej samej pracy do różnych haseł. Ze względu na brak limitów długości — czy to minimalnych, czy maksymalnych — serdecznie zapraszamy do sprawdzenia się w różnych formach!
Mamy nadzieję, że Was zachęciliśmy i że już wkrótce będziemy mieli przyjemność przeczytać całą masę świątecznych zgłoszeń!
Pozdrawiamy,
Grupa Chwila_Moment
CZYTASZ
Konkurs literacki "Chwila, to już Święta?!" | 2019/2020
De TodoŚwięta już za pasem, w sklepach Mikołaje z czekolady, a w radiu "Last Christmas"! My również rozpoczynamy odliczanie do Bożego Narodzenia! Wielkie Literackie Odliczanie! Nasz konkurs przybrał formę pisarskiego kalendarza adwentowego, od pierwszego...