Akhirnya hari yang di tunggu² oleh kedua dua belah keluarga dan saudara mara. Majlis pernikahan Dato Adam Wira Tengku Hafiz dan Ariana Arissa.... Ruangan masjid sgt padat dengan saudara mara rakan terdekat dan keluarga... Ariana dudk bersimpuh dn di kelilingi kaum wanita mannakala Adam duduk jauh sedikit di hadapan Ariana. Kelihatan bahagian belakang baju Adam basah dengan peluh, ya allah Ariana bukan suami kau nk tgk² mcm ni aiaya!!!! Kedengaran suara tok kadi di mike
"Assalamualaikum kita dah boleh mula lah ye. Dato dah ready ya?"... Tok kadi bertanya kepada Adam. Adam hanya mengganguk smbil tersenyum paksa x rela dan x ikhlas.... Smua tetamu bersuara dgn berkata " yaaaa boleh mula". Tok kadi mula menyambut tangan Adam...
"Dato Adam Wira Tengku Hafiz bin Tansri Hasyim"
"Ya saya"
"Aku nikahkan dikau dengan putri pilihan kamu Ariana Khaisara binti Rasyid dengan maskahwinnya 100 dinar tunai!"
Adam menarik nafas dan membaca bismillah lalu membalas
"Aku terima nikah Ariana Khaisara binti Rasyid dengan maskahwinnya 100 dinar tunai!"
Tok kadi memandang ke kiri kekanan bertanya sah?
"Sah!"
"Sah!"
"Sah!"
"Sah!"
"Alhamdulillah!!!"
Dengan sekali lafaz sahaja mereka sudah sah jadi suami isteri...usai membaca doa Adam ke arah Ariana untuk menyarungkan cincin... Selepas sarungkan cincin adam mencium umbun-umbun isterinya....
Usai majlis mereka bergerak ke luar masjid untuk pulang tapi ahli keluarga Ariana dan Adam sje blom balik. Ariana bersalaman dengan ibu bapanya dia pasti akan merindui ke dua dua nya... Tak tau kenapa hati nya tidak sedap mahu melepaskn ke dua org tua nya... Apakan daya umrah wajib kepada yng mampu sama dngn haji... Encik Rasyid menepuk bahu adam
"Adam ayah harap adam boleh jaga ariana dengan baik didik dia ke jalan yang benar jadi lah ayah yang baik dan suami dn imam kepada keluarga... Ayah rasa sampai sini saja ayah dapat jaga dan tengok kamu berdua mungkin lps ni ayah dan ibu takkan dapat tgk kamu berdua lagi... Ha ye pun terimakasih ye Hasyim and Zarah sebab atur smua nya. Adam lagi sekali ayah nk pesan jaga anak tunggal ayah elok²"
"Ye ayah adam janji akan jaga Ariana Khaisara ayah ni elok² dah ayah takpayah cakap bukan bukan kita pasti jumpa lagi"
"Yelah adam... Ariana sini ayah nak peluk kamu buat kali terakhir ni... Jngn nakal² dgr ckp suami faham"...
Ariana memeluk kedua dua org tuanya erat... Sambil menangis.
" ayah ibu hiks hiks pastikan balik dengan selamat ye ariana tnggu"
"Ye syg ibu dengan ayah akan balik dengan selamat orang lain yng akan bawa kami balik. Ok dh lambat ni kami gerak dulu assalamualaikum terima kasih semua"
"Sama sama Rasyid elok² kt sana ye"
Mereka melambai ke arah pasangan yg bergerak ke klia untuk menunaikn umrah... Dady meminta adam memandu bawa ariana tenangkan diri di banglo yang kawasan nya terpencil di suatu tempat... Ariana bersuara kerana bosan
"Dah sampai nanti cakap ya. Says ngantuk nk tdo ok?"
"Hurmmmm"
Ariana pun mula memejamkan matanya... Adam yang memandu melihat ke arah Ariana yang lena dia mengeluh... Dan berkata dlm hati "aku harap aku akan dpt terima kau bila masa yg sesuai dn aku harap aku dapat tunaikan janji aku dekat ayah, Ariana maafkan aku kalau aku sakitkan hati kau dn berkasar" adam mengelus rambut Ariana dan sambung memandu jauh perjalanan ni....
Setelah beberapa jam mereka hampir sampai tapi Ariana masih juga tidur... Setelah itu sampai lah jugak mereka si banglo terselindung di balik hutan dan pokok kihkihkih... Adam tidak sampai hati nak mengejut isterinya yng masih lena... Adam mendukung ariana masuk ke dalam rumah. Tapi tiba tiba ariana mengigau ....
"Ayah ibu jangan tinggal kan ariana sorang sorang nanti sapa nak jaga ariana... Adam tak sayang ariana dia sayang kak mell bukan arianaa. Nanti ibu ayah tinggal kn ariana sapa nak jaga ariana.... Ibu ayah jangan tinggalkan ariana!!! Ibu!!! Ayah!!! Hiks hiks"...
Adam tersentak dengan apa yang di kata arissa tadi. Adam memujuk arissa supaya senyap kemudian arissa memeluk adam erat kemudian tidur semula... Adam terus masuk ke dalam rumah tersebut dan letak ariana di biliknya. Selepas itu adam pun mandi bersihkan diri... Ariana terbangun apabila mendengar bunyi air, ariana berfikir sejenak dalam kereta pun boleh ade bunyi air? Ariana meraba raba tempat duduk nya lembut nya tempat duduk kereta adam ni biar betul!? Tiba tiba adam keluar dari bilik mandi setelah selesai membersihkan diri. Adam melihat ariana yang sudah bangun tapi mata nya terpejam meraba raba sekeliling tempat duduk nya adam bersuara...
" Ariana Khaisara binti Rasyid! Bangun mandi sekarang kau dekat dalam rumah atas katil dan bukan dalam kereta"
Ariana yang terdengar suara adam dia berhenti memastikan dia dalam kereta. Ariana membuka mata nya memandang adam, ariana menutup semula mata menggunakan tangan kerana adam hanya memakai tuala paras pinggang dgn rambut yang masih basah..
"Apahal tutup mata? Kau malu ke? Alah dah sah dah pun tengok je lah aku ni sexy tau semua perempuan nak tengok tapi kau tak nak"
"Saya bukan perempuan mcam diorng smua tu!!! Eysh adam pakai lah baju cpt!!!"
"Kejap lah. Kau tu pegi mandi sekarang baju semua dalam almari kat bilik air jngn rsau x basah pun almari tu kalis air"
Ariana bangun sambil menutup mata dan jalan sambil tutup mata dan hampir langgar dinding pintu bilik... Ariana bilik air bukan situ adeh.... Adam mendukung ariana sampai ke hadapan pintu bilik air
"Awak!!! Kenapa dukung saya!!! Turunkan saya"
"Tadi kalau aku x dukung kau, kau dah langgar dinding pintu bilk tu ha"
Ariana memandang muka Adam yang basah dek kerana air yang menitik dri rambut yg basah... Ariana menyelak sedikit rambut adam yg jatuh di dahi tu ke atas ariana tersnyum comel
"Kau dah kenapa? Tak betul ke? Atau dah gila sekarang ni"
"Awak comel lah adam!!! Eyyy geram nyaaa"
Ariana mencubit kedua dua belah pipi adam sebab dia geram adam comel sangat... Adam menurunkan ariana dan mengusap pipi nya yang sakit... Kurang hasam punya bini habis pipi aku
"Sakit bodoh pipi aku eysh sukahati je"
"Ehehehehe awak tnggu sni kejap jngn pergi memana tau kejap je"
"Haa yelah apahal ariana ni"
Setelah beberapa minit ariana membawa tuala dan mengelap rambut adam yang basah... Adam terpaku seketika bila melihat wajah Ariana tersenyum menggeringkan rambut nya menggunakan tuala... Adam memberhentikan pergerakkan ariana, dia mnurunkn tangan ariana dan menyuruh ariana mandi. Ariana hanya turuti sahaja dan masuk ke dalam blk air dan mandi.....
Tiba tiba mell kekasihnya call. Adam pun angkat...On call
"Hello sayang... U dekat mana ni i pergi kondo u, u takda u pegi mana ni ha i miss u so much bby"
"Arr sorry syg i out station ni nanti dah balik kita keluar ok syg?"...
" baiklah my love i love u so much byeee"
"I love u to baby girl"
End call
Adam memandang Arissa yang terkaku di hadapan pintu arissa sudh siap berpakaian. Arissa garu kepala
"Arr sweet nya awq dengan kak mell !!! Moga hubungan korng hingga ke jannah!!!"
"Arissa kau tak cemburu ke"
"Ha? Apa mak bedah? Tolong kejap haa okok. Awak mak bedah panggil bye!"
Laju arissa lari keluar. Adam geleng kepala jeles lah tu aku x dgr pn mak bedah panggil haih datin ariana khaisara... Adam pn duduk di meja kerja membaca buku
Bersambung
YOU ARE READING
Isteri Simpanan
RomanceMengisahkan tentang seorang wanita Ariana Khaisara yang terpaksa berkahwin dengan anak jutawan malaysia Dato Adam Wira Tengku Hafiz. Perkahwinan yang di wasiatkan dari Tansri Hamdan kepada Tansri Hasyim supaya mengahwinkan anaknya dengan anak Encik...