7

3.2K 68 0
                                    

Majlis pengebumian berjalan dengan lancar... Ariana memandang sayu di pusara ayah dan ibunya... Bagaimana lepas ni dia nk hdup dengan suami yang langsung tidak cintakan dia. Ariana mencium nisan ibu dan ayah nya sebelum berlalu pulang... Di dalam kereta ariana hanya senyap tanpa bersuara Adam hanya menggeleng kepala sahaja dia faham perasaan isterinya itu, tiba tiba panggilan dari mell... Adam sibuk memandu tidak prasan akan panggilan itu, Ariana yang perasan pun angkat panggilan

On call

"Assalamualaikum ya nak apa"

"You siapa? My baby mne i nak cakap dengan dia cepat!"

"Saya isteri dia dan tak perlu cik tengking saya macam tu.. Abang adam ada tengah drive"

"Oh ya sebelum kau kasi panggilan ni dekat adam. Aku nak cakap yang kau cuma isteri simpanan dia je. Dia x sayang kau dia sayang aku sorang je and jangan harap kau boleh jatuh cinta drngan dia walaupun dia baik dngn kau... Dan kesian mak bapak kau mati kan? Tu tanda nya diorang tak sayang kau menyesal dapat anak macam kau!!! Hshshshshshah"

"Cik mellinda! Jaga mulut awak jangan suka hati cakap mak bapak saya mcm tu!"

Adam terkejut apabila mendrngar ariana menengking seseorang dari handfone nya... Ariana menangis lalu menghulur  phone krpada adam dan terus pandang ke luar tingkap...

"Hello! Mell u ada cakap apa apa ke drkat ariana?"

"No x da apa apa why? I just ckp u i punya jngn brani dia rampas u dari i dan dia  just isteri simpanan u jr"

"U sedar x u dah sakitkn hati dia? Mak ayah dia baru meninggal baru di kebumkan apa masalah u nk ha!"

"Srry sayang ok i busy bye"

"Hrllo? Syg? Hrllo?"

End call

Adam memandang Ariana yang termenung melihat krluar tingkap. Adam hanya membiarkan sahaja. Apabila sampai di rumah, Ariana terus berbaring di tilam yg jenazah ibu dan ayahnya di letak... Semua dalam rumah pandang sayu ke arah Ariana... Puan sri zara duduk di sebelah Ariana yang sedang baring itu

"Ariana kenduri arwah kita buat di masjid ye sayang? X payah buat dekat rumah ye?"

"Terpulanglah mumy... Ariana rasa kehilangan sangat... Mumy malam ni tidur sini ye?"

"Iyelah sayang. Lagipun malam ni saudara mara ariana pun adr yang nak balik malam ni srbab esok ada hal penting. Yang stay cuma mak long kamu je... Sebab tu buat krnduri drkat masjid kalau buat dekat rumah x da org nk masak"

"Ye mumy thanks tolong sara... Mumy panggil ariana sara jr ye"

"Yelah sara... Dah kamu naik mandi ok? Mumy nk kemas tilam ni nk letak dalam bilik ibu ayah kamu balik..."

"Yalah mumy... Sayang mumy mcm sayang arwah ibu! Muah"

"Sara² manja nya lahai. Dah mandi ye"

Ariana menggangguk dan lari ke atas untuk mandi... Puan sri mencari kelibat anak nya mana si adam ni.... Puan sri dan mak long munah mengemas tuang tamu dan kemudian mereka masak untuk makan malam....










......................………………………………………………………………

Tahlil arwah yang di buat di masjid berjalan lancar. Usai itu adam dan tansri hasyim kemas dan pulang... Semasa mereka sampai di rumah krlihatan Puansri sedang memangku khaisara yang sdg tido... (Ariana kira panggil dia khaisara ok?)  Puan sri mengusap kepala khaisara supaya nyenyak... Adam mencempung tubuh khaisara msuk ke bilik dn letak di atas katil. Adam berasa ngantuk akhirnya dia pun terlena di sebelah ariana.......




Ke esokkan panginya ariana bangun awal dan membersihkan diri lalu turun menolong mak long munah dan mumy membuat sarapan.  Setelah siap mereka hidangkan makanan di meja dan menunggu adam dan dady nya turun... Selepas itu mereka pun mulakan breakfast... Semasa makan Puan sri berkata kepada ariana yang puan sri dan tansri perlu pulang harini kerana ada urusan penting. Mak long munah pun begitu perlu pulang krana anak nya sudah mahu pulang dari brlajar. Ariana menggangguk dan meminta izin untuk tinggal di sini buat 2 hari lagi dan adam menunjukkan reaksi ok... Ariana hanya tersenyum...


Bersambung

Isteri Simpanan Where stories live. Discover now