Grruuh !
Aku yang berada di dalam butik memandang kosong keluar tingkap. Hujan yang sangat lebat mustahil dia akan munculkan diri. Lagi pun aku tak pernah nampak dia naik kereta ataupun motor. Hanya berjalan.
"Still hoping he will come ?", soal Husna di sebelah. Aku tidak menjawab malah terus memerhati.
"Beb dah 5 hari dia tak munculkan diri. Nak pula dengan cuaca yang asyik hujan ni. Nanti lepas seminggu dia datang kau terus-terang lah", ucap Husna. Aku mendengus.
"Is not that simple Husna. Aku tak boleh tunggu lagi seminggu. Aku kena cari dia juga", ujar aku perlahan. Husna yang sedang duduk kini bangkit berdiri di sebelah aku.
"Hey, listen. Aku pun rasa dia tau kita tak jual White Roses. Nampak macam dia sengaja nak permainkan kau. Tengok lah gaya dia pandang kau pun macam nak rogol"
"Husna !"
"Okay joke. But look kau cantik nak pula peramah memang aku rasa dia main untuk susahkan perempuan macam kau. Lagi pun, dia tak ada kuasa report tanpa sebab yang kukuh. White Roses ? Aku bertaruh kita akan menang kalau turun mahkamah"
Aku terdiam. Entah kenapa aku rasakan bebanan ni semua salah aku. Kenapa aku berani sangat ?Sekarang aku cuma akan malukan diri sendiri !
Dengan tiba-tiba telefon Husna berbunyi. Lantas gadis itu menjawab.
"Hello ? Hah ? Sekarang ? Kat mana ? Aduh kau ni. Bawa kereta macam pro sangat ! Yelah. Tunggu", talian dimatikan. Aku mengerling ke arahnya yang mengeluh.
"Adik aku, Imran. Dia accident dekat jalan highway"
"Imran ? Habis dia okey tak ? Tak berdarah ?", Husna mengangguk.
"Dia okey je. Katanya jalan licin sebab lebat sangat hujan ni. Bawa kereta dah la laju memang padah lah jawabnya. Sekarang dia suruh aku datang", jawabnya. Aku terus mengangguk.
"Kau tak apa ke sorang- sorang ? Dah lah hujan ni", soal Husna risau padaku.
"Tak apa. Lagi pun nanti tak ada siapa jaga butik. Kau bawa kereta elok-elok", aku menjenguk ke arah luar. Tiada tanda-tanda hujan akan makin reda. Keluhan kecil aku keluarkan.
"Aku lock pintu tau ! Kalau aku sampai lambat tutup je kedai okey ?", sempat dia melaungkan pesanan. Aku hanya mengangguk. Bunyi klik terserlah dia sudah menguncinya. Keretanya sudah lesap. Lagi pun tiada siapa akan datang. Aku hanya perlu menjaganya.
Setelah jarum jam menunjukkan hampir jam 6 petang, aku bersiap-siap untuk pulang. Payung yang aku bawa dibuka sebelum aku keluar dari butik. Bunyi klik terhasil dari kunci aku.
GRUUH !
Bunyi petir menyambar buatkan aku tersentak. Seraya aku mengurut dada sambil berselawat. Dengan tiba-tiba aku tertangkap objek yang tidak jauh dari aku. Terlihat dia sedang berdiri dilitupi hoodie—
Kejap.
Hoodie?
"Ya Allah"
Hampir luluh jantung aku melihat dia berdiri sendirian yang sudah basah lencun. Mukanya yang mendongak ke atas bersama rintik hujan. Nak mati ke dia ni ? Ni kalau petir kena memang rentung !Lantas aku berlari anak penuh berhati-hati ke arahnya.
"Hey !", aku berjaya menarik perhatiannya. Dia memandang tepat wajah aku. Aku terus mendekatinya. Payung yang tadinya berada di kepala aku kini diletakkan di atas kepalanya. Ketinggian kami yang ketara buatkan lengan aku terpaksa berdiri tegak ke atas. Dia memandang aku tidak henti. Pertama kali aku melihat wajahnya tanpa sebarang kain menutupi. Hanya rambut perang bersama mata emasnya memandang aku.
YOU ARE READING
𝐌𝐑 𝐁𝐄𝐊𝐔 𝐚𝐧𝐝 𝐌𝐑𝐒 𝐁𝐔𝐍𝐆𝐀 ✔
Romance[COMPLETE] ✓ ꧁ ROMANCE , DRAMA ꧂ Most Highest Ranking : •romance 1√ •love 1√ •drama 1√ •melayu 1√ Sekuntum bunga rose yang mekar , Bersama hidup yang tragis. Wardatul Mawar , Anak kepada jutawan Malaysia terkemuka.Hidupnya yang dilimpahi kekayaan...