3.45 petang baru dapat naik bas, dah memang lumrah bas kat Malaysia tu macam tu. Layankan saja.
Aku mengambil seat mengikut nombor yang ada pada tiket. Dapat seat di sebelah dalam, penumpang-penumpang lain sibuk mengambil tempat masing-masing. Pasangan disebelahku masih belum muncul. Untung nasib aku duduk berseorangan. Lebih selesa. Senyumku sendirian.
10 minit bas memarkir, perut bas mulai penuh, collector bas mula menyemak tiket. Sah sebelahku kosong.
Perjalanan balik mungkin dalam 4 jam, lebih kurang jam 8 aku akan sampai di Butterworth.
Bas mula bergerak, tiba-tiba bas berhenti semula. Ada penumpang baru tiba, dan ya penumpang itu duduk di sebelahku. Angan-angan untuk lebih selesa dalam perjalanan terus meleset. Aku tersenyum kelat pada jejaka di sebelahku yang tampak lebih muda beberapa tahun dariku.
"Fuh, nasib baik sempat. Jem tadi on the way ke sini" dia memulakan perbualan. Aku mengangguk tersenyum tanda turut faham dan simpati keadaannya. Untuk meneruskan perbualan. Malas.
'Bas dah gerak, ada partner sebelah, lelaki muda lagi, boleh buat anak ikan' aku menaip mesej berseleroh dengan kekasihku.
"Orang sini ke?" dia mulakan lagi perbualan.
"Taklah, nak balik kampung ni, keje je sini.
" Oh, ye ke, saya orang sini, dan first time nak ke Butterworth, apa yang best yang boleh singgah nanti di Butterworth ye?"
Maka perbualan itu diteruskan lagi, adakala disulamkan dengan jenaka.