Chapter 2

1.6K 118 33
                                    

Keesokkan hari

Selepas gempa selesai siapkan sarapan pagi untuk elemental-elementalnya dan bila semua elementalnya turun termaksud hali dia pun naik ke tingkat dua.

Blaze: Aikk? Gempa kau x mkn ke?

Gempa: Hah? Aaaa mkn lh dulu. Aq nk kemas bilik krg jap. Jap gi aq makan.

Gempa pun naik  dan mengemas biliknya dan elementalnya. Selepas mengambil masa 45 minit mengemas bilik-bilik tersebut dia pun turun dan join thorn, taufan dan blaze yg masih belum habis mkn lg. Apabila gempa duduk sahaja ditempatnya, hali yg sepatutnya duduk didepannya terus bangun dan naik ke biliknya. Gempa hanya memandang hali  yg berlalu pergi..

Gempa: Korang abg hali mkn ke buang makanan dia?

Blaze: Dia makan licin bhai😂😂

Gempa:😊elok lh  tu.

Mereka berempat pun makan dengan senyap. Tiba-tiba ice bangun dan naik ke atas.

Solar: Kau nk gi mane ice?

Ice: Toilet lh....

Ice pun naik ke atas dan pergi ke toilet. Apabila dia ingin turun semua dia lalu dihadapan bilik hali dan hali  panggil dia.

Hali: Ice!

Ice: Ape?

Hali: Panggil gempa naik.

Ice: Ape lg kau nk buat dgn dia. X cukup kau dh sakitkan hati dia semalam.

Hali: Aq x buat pape pun lah. Just panggil je lh.

Ice: Bagitahu aq ape kau nk buat dgn dia! Kau x kesian ke dgn dia! Sedih bdk tu kau buat.

Hali: Ice! Kau dh janji dgn aq. Baik kau tutup mulut kau.

Ice menjadi geram dgn hali.

Ice: Kau kejam hali.

Ice pun turun memanggil gempa. Hali meraup mukanya beberapa kali sambil menunggu gempa untuk naik.

Ice: Abg gempa,abg hali panggil naik bilik dia.

Solar: Ape dia nk?

Ice:  Ntah.

Gempa pun naik ke bilik hali. Dia mengetuk pintu bilik hali lalu masuk ke bilik hali.

Gempa: Yee. Abg hali nk ap......

Tiba-tiba hali membaling sebiji bantal ke arah muka gempa dan terkena gempa.

Gempa: Kenapa dgn abg hali?

Hali: Mane fon aq.

Gempa: Fon?

Hali: Kau jgn buat ii x tahu!! Mane fon aq!

Gempa: Gempa x tahu.

Hali: Kau jgn buat ii x tahu! Tadi sebelum aq turun fon tu ade atas katil aq! Sekarang dh x ade. Mane dia!

Gempa: Ya allah gempa mmg x tahu.

Hali menarik rambut gempa lalu menamparnya dan menolaknya ke bawah.

Hali: Cpt bagitahu aq mane fon aq!!

Gempa: Abg hali....

Hali: Kau jgn panggil aq abg! Aq bukan abg kau! Dan kau x layak jadi adik aq!

Gempa: Aq x curik fon kau! Kenapa.... hiks kau berubah hali! Kenapa! WHY! Kenpa kau fitnah aq!!

Gempa terus lari kuar dari bilik tu dan kuar dari rumah tersebut. Elemental-elementalnya yg lain naik ke bilik hali untuk melihat ape yg jadi.

Taufan: Ape dh jadi hali?

Hali hanya dia sahaja sambil memandang ke arah ice.

Ice: Klu ade ape-ape jadi kat dia jaga kau hali.....

Ice dan yg lain pergi cari gempa. Hali terus menutup pintu biliknya lalu bersandar di daun pintu. Dia mengeluarkan sesuatu dari belakang seluarnya. Yup tu fon dia. Dia tersenyum sikit lalu membaling fonnya ke lantai hingga pecah. Lalu dia terduduk di atas lantai dan menangis.......

Di tempat gempa, gempa masih menangis di bangku taman permainan.  Tiba-tiba fang yg kebetulan lalu ditaman ternampak gempa dan dia pun bertegur gempa.

Fang: Hai gempa. Nk donat lobak merah?

Gempa: X nk.

Fang: Ok.

Fang pun berlalu sikit tetapi gempa sempat memegang lengan fang. Fang pun memusing menghadap gempa.

Gempa: Nk sikit.

Fang: Eiii aii. Tadi x nk. Aq tumbuk jugak karang.

Fang pun duduk disebelah gempa dan belaj separuh dari donatnya dan kasi kepada gempa. Gempa pun memakan dgn perlahan. Fang hanya memandang gempa yg tgh mkn tu.

Fang: Kau kenpa? Alk kau nangis?

Gempa pun memcerita kan pada fang ape yg jadi tadi pada fang. Fang pun hanya mengangguk ii kepalanya.

Fang: Haih...... conflik betul keluarga kau ni. So sekarang ni camne......

Gempa: Aq.....aq x nk balik rumah. Aq x berani nk tgk muka abg hali lg. Aq nk tido rumah kau blh x fang?

Fang: Blh jom......

Mereka pun bergerak ke rumahh fang. Sampai sahaja dirumah fang, ice tiba-tiba shaja menelefon fang.

Fang: Hello ice.  Kau nk ape?

Ice: Hah..... fang kau ade jumpa abg gempa ak. Or dia ade kat umah kau ke.

Fang memandang ke arah gempa dan gempa mengelengkan kepalanya agar fang x beritahu ice yg dia ade dgn fang.

Fang: X ade. Aq x jumpa dia. Dia pun x ade kat umah aq.  Ape jadi ice. Asl gempa lari rumah ke.

Ice: Oooo tadi hali ah entah ape dia buat kat abg gempa sampai abg gempa lari rumah. X pe ah aq nk  terus cari dia. Klu kau jumpa dia cpt ii call kitaorang au.

Fang: Ice..... kau blh cari esok kan. Dh nk mlm dh ni. Bahaya klu kau cari dia sekarang. Dia okey punya. Kau jgn lh risau.

Ice: Aq tahu. Tapi... aq nk buat report blh siot.

Fang: X blh  sbb belum 24 jam lg. Kau balik dulu esok aq tlg kau cari dia esok.

Ice: Okey ah fang. Sorry kacau kau and thanks. Bye.

Ice pun menamatkan panggilan. Fang pun duduk disebelah gempa.

Fang: Bila kau nk  balik sana.

Gempa: Halau nampak😑

Fang: Bukan halau. Cuma kau x kesian ke kat diaorang. Diaorang risaukan kau au. Aq tahu kau mrh plus sedih but kau kena fikirkan yg lain. Pedulikan hali tu.. kau ade ramai elemental lain selain hali.

Gempa: Hmmmm esok lepas subuh aq balik ah. Thanks sbb kasi aq tumpang mlm ni.

Fang: X pe. Kau guna ah bilik abg aq. Abg aq x ade.

Gempa: Okey......

Habis dh citer ni...... the end...... k ni tiber.....  ape jadi ice dgn hali ni. Besar sgt ke janji tu smpai hali jadi camtu. Klu nk tahu tunggu tahun depan baru saya update. Don't forget to vote and comment on this story. Gempa-chan chaoi 😆😆😆😆😆😆😆

WHYWhere stories live. Discover now