Part 4

173 9 3
                                    

Anna terduduk . Dia tidak menyangka bahawa selama ini , dia menghidapi penyakit berbahaya itu. Kanser. Anna menangis teresak-esak. Dia mempunyai dua pilihan . Satu , buat rawatan susulan dan bayinya tidak dapat diselamatkan . Dan kedua , dia pergi dan membiarkan bayinya melihat dunia.

Tanpa berfikir panjang. Anna memilih keputusan kedua. Dia ingin bayinya melihat dunia. Anna berdiri. Dia mengambil telefonnya dan segera menelefon kakaknya.

" Hello "

" So apa yang doktor cakap ? " soal Gabriella risau. Dia risau jika sesuatu yang buruk terjadi dengan adik kesayangannya.

" Can we meet ? I really need you right now . " Anna menahan tangis. Dadanya sebak.

" Okay . I'll go now. Jumpa kat rumah awak. "

****

" So kau just nak rahsiakan perkara ni dari semua orang Anne? "

Anna mengangguk. Dia yakin bahawa itulah keputusan yang sewajarnya dilakukan.

" Anna rasa semua ibu akan lakukan perkara yang sama. Anak lebih penting dari segalanya Ella . " Anna menunduk .

" Habis , suami kau tau tak pasal ni. Anne , walau apapun yang berlaku , perkara ni harus diberitahu . Kejap aku call " Gabriella mengambil telefonnya namun belum sempat dia menekan butang 'call' , Anna merampas telefonnya.

" Please no. Anna tak nak suami Anna rasa simpati kat Anna. Kalau perempuan tu lah kebahagiaan Melvio , Anna sanggup mati dan beri peluang kat dia " ujar Anna sayu.

Mata kakaknya terbeliak.

" Kau dah gila ke hah ?! Kau ni memang tak sayangkan suami kau tu ke ? "

"Anna sayang . Sebab sayanglah Anna buat semua tu. " Anna menunduk. Satu persatu memori indah mereka berdua terbayang di minda.

"Anna. Apa pun keputusan kau , aku takleh judge. Apa kau dah fikir masak-masak? " soal Gabriella sekali lagi.

Anna mengangguk.

" Heyy sayang . How are you today ? " Melvio duduk di sebelah isterinya. " Ehh ada kakak ipar pula kat sini... "

Gabriella hanya memberi senyuman paksa.

" Emm awak pergilah mandi dulu. Saya dah sediakan air kat bilik air " ujar Anna sambil memandang lembut wajah suaminya.

Melvio hanya menuruti.

" Hah , mandi tu betul-betul. Make sure tak ada gincu ke wangi perempuan lain ke kat baju awak.. " Belum sempat Gabriella menghabiskan ayatnya , Anna menekup mulutnya .

"Kakak , please ... " Anna masih merayu.

" Haihh.. " Gabriella hanya mampu mengeluh dengan perangai Anna yang keras kepala.

****

"Awak , esok saya dah nak pergi melancong ni. Awak kat sini elok-elok tau " Anna memberitahu suaminya.

"Okay sayang. Awak pun elok-elok kat sana. Jangan pandang lelaki lain. Jangan lama-lama kat luar. Musim sejuk sekarang ni " Melvio memberi nasihat kepada isterinya. Namun , fikirannya tak terlalu fokus kat Anna. Yang ada dalam kepalanya hanya Neelie ! Neelie ! Neelie sahaja.

Anna sekadar mengangguk .

****

" Saya dah nak pergi dah ni. Awak jaga diri tau " Ucap Anna lembut kepada suaminya. Mungkin kali ni kali terakhir dia akan melihat wajah yang membuatnya jatuh cinta.

" Okay sayang pergilah. Bye ! " ujar Melvio teruja namun disembunyikan.

Sejurus sahaja Anna keluar dari pintu , dia terus menyambar telefonnya.

"Hello sayang. Come here now heheh " Melvio dengan teruja call perempuan simpanannya.

****

HATI Yang Tersakiti ✔️Where stories live. Discover now