Kapitel 3 <3

46 2 0
                                    

Från förra kapitlet:

- Det verkar inte som en häst för vår dotter men tack ändå, säger de vänligt.

- Okej hejdå.

När paret har gått pustar Evelina ut.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Susanne kommer gående i stallgången.

- Har de redan gått? säger hon förvånat.

- Jo.. mumlar Evelina.

- Evelina? säger Susanne förvarnande och kollar strängt på henne.

- Okej, jag sa att Finess var en jättedum häst så att de inte skulle vilja ha henne, snyftar hon. Susanne suckar.

- Jag ska ringa dina föräldrar, sedan går hon mot kontoret. Evelina flämtar till och rusar efter. Nej snälla! ropar hon. Men Susanne stänger bara dörren.

(Susannes telefonsamtal med Evelinas föräldrar:)

  - Familjen Linden? svarar Helene.
  - Hej Helene! Det är Susanne, från stallet.
  - Jaha, hej!
  - Hej, jo det är så att jag nyss hade ett par här som skulle kolla på Finess, och Evelina jagade bort dem för att hon älskar Finess och vill ha kvar henne.
  - Jagade hon bort dem?
  - Ja, hon sa att Finess var dum och bråkig.
  - Ja hon älskar den där hästen av hela sitt hjärta..
  - Jag vet, men Finess måste säljas, och det nu.
  - Vänta lite, säger Helene. Susanne hör något mumlande.
  - Hur mycke kostar hon?
  - 45.000.
  - Vi köper henne.
  - Va?
  - Vi köper Finess åt Evelina, upprepar Helene, men berätta inget för henne.
  - Kan ni komma hit och prata istället? Evelina gråter här utanför.
  - Är där om 25 minuter.
  - Bra hejdå.
  - Hejdå.

Sedan la de på.

Susanne går mot dörren och öppnar den. Evelina står kvar, och ser orolig ut.

- Ingen fara! ler Susanne. Du kan väl ta ut Finess på en lång uteritt? Be Hilda att följa med, fortsätter hon.

- Va? skötarna får ju aldrig rida?!

- Man kan väl ändra sig, blinkar Susanne.

- Tack! svarade Evelina och sprang bort till Hilda. Hilda är 16 år och Evelinas bästa vän. Hilda har rött hår, fräknar och gröna ögon. (Hon påminner lite om Merida, från Modig.)

- Hej Hilda! flåsar hon.

- Hej! Värst vad du ser glad ut?

- Ja, Susanne sa att vi får rida ut!

- Nu? undrade Hilda.

- Ja skynda dig!

Evelina sprang iväg för att hämta Finess och ställde upp henne i stallgången utanför Vortexs (Hildas häst) box.

(KOM MED FÖRSLAG PÅ HÄSTNAMN, SKA BYTA NAMN PÅ VORTEX.)



Lose A FriendМесто, где живут истории. Откройте их для себя