Kapitel 1 <3

118 4 4
                                    

Evelina vaknar av att solen lyser henne i ögonen. Hon hoppar piggt upp ur sängen och drar på sig sina jeans och en t-shirt. Sedan drar hon på sig strumpor och går till badrummet. Hon borstar snabbt igenom sitt tunna blonda hår och går ner till köket. Mamma Helene står och steker ägg och pappa John läser tidningen.

- Godmorgon! säger hon och kramar sina föräldrar.

- Godmorgon! svarar de.

- Vart är Linnea? frågar hon. Linnea är hennes 11 åriga lillasyster.

- Hon sov hos Amanda inatt. Om du hade varit hemma i tid igår hade du vetat det, svarar Helene.

- Men mamma jag missade bussen! påpekar hon.

- Okej då, ät lite frukost nu. Ska du till Finess sen?

- Aa, Susanne (ridskolans ägare) sa att jag skulle få ha ridhuset för mig själv idag. svarar Evelina och lyser upp.

Helene ler. Evelina brer en macka och sätter sig vid bordet. Helene ger henne ett ägg och en mugg med te.

Hon äter ägget medans hon läser tidningen, som pappan har läst klart. Hon bläddrar fram till annonserna. Hon skulle behöva nya ridstövlar. Hon ska precis ta en tugga av sin macka, när blicken fastnar på något.

8 årigt connemara-sto till salu. Hög hoppkapacitet och mycket bra uthållighet. Säljes av Högdalsridskolan. Ring ********** för mer info.

Evelina sätter mackan i halsen. Läste hon rätt? Hon river ut sidan och släpper mackan, sedan rusar hon ut och tar på sig skorna. Tårarna rinner medans hon springer till cykelstället vid garaget.

- Evelina! ropar mamma.

Hon cyklar det snabbaste hon kan mot ridskolan. Det är varmt ute och hon svettas. Hon cyklar längs grusvägen.

Framme vid stallet hoppar hon av cykeln. Hon springer genom stallgången, trots att det är förbjudet, och sliter upp dörren till ridskolechefens kontor.

- Evelina? säger Susanne förvånat. Evelina stirrar på henne. Sedan slänger hon fram tidningsbladet på skrivbordet och pekar på annonsen.

- Aha.. Jo, jag *harklar sig* var på utställning med Finess i lördags och..

- Jo jag vet det för jag var med då efter som jag är hennes SKÖTARE! Evelina betonar ordet skötare.

- Ja jag vet, jag mötte faktiskt Jan Brink där, och hans häst Briar behöver ett stall omgående. Och då vill jag inte missa chansen, så jag sa okej och fick hans nummer. Sedan kom jag på att det var fullt men han hade gett så bra betalt så jag har inget val så jag måste sälja någon häst och bygga en ny box för pengarna.

- Varför FINESS?! Varför inte Briljant, Gissel eller Peeta?! Varför just MIN Finess? skrek Evelina gråtandes.

- Men kära Evelina, Finess är vår bästa häst och henne får jag mest pengar för. Dessutom, om inte just din sköthäst hade blicigt såld, så hade någon annas sköthäst blivit det, svarar Susanne förståndigt.

Men Evelina vill inte vara förståndig.

- Men om du säljer en häst så blir ändå den boxen tom?!

- Men Evelina, Finess box är för liten!

Evelina springer till Finess box. Och där står hon, den chokladbruna connemaran med nötbruna stora ögon, och tittar på henne.

Lose A FriendWhere stories live. Discover now