Di dalam dewan peperiksaanOkey pelajar,masa tinggal 5 minit sahaja lagi. Kata salah seorang pengawas peperiksaan.
Hana memeriksa sekali lagi kertas peperiksaan dengan teliti. Setelah puas menilik kertas peperiksaan dia menutup kertas peperiksaan dan melihat jam menunjukkan 12:30 tengah hari akhirnya masa menjawab telah pun tamat.
Para pengawas diminta untuk mengutip semula kertas peperiksaan. Hana berasa lega kerana dapat menjawab peperiksaan matematik dengan baik.
Setelah selesai,para pelajar diminta bersurai. Hana mengeluh lega.
"Yeayyy,balikk" kata Hanis dengan perasaan gembira.
Hana hanya tersenyum melihat gelagat rakan baiknya."Weh cane tadi result?" Tanya Hanis.
"Bolehlah.." Jawab hana.
"Hurm.."
"Hana!" Hana berpaling dan kelihatan abangnya,Naufal sedang melambai ke arah nya.
Hana membalas dengan lambaian serta senyuman."Beb, abang kesayangan aku tuh dah sampai lah.Bye beb" kata hana lalu terus meluru ke arah abang nya.
"Abang!" Hana terus masuk ke dalam kereta lalu menyalami tangan abangnya.Dia terus memakai seatbelt.
"Abang dah lama sampai?" Tanya hana.
"Baru je" jawab Naufal.Hana hanya mengangguk.
~ ~ ~
"Assalamualaikum" kata hana lalu menyalami tangan mamanya.
"Waalaikumussalam" jawab Puan Naura.
"Mama,hana naik atas dulu ye" minta hana.
"Okeyy" kata Puan Naura.
Di bilik hana
Hana terus mencampakkan dirinya ke atas katil yang empuk.Jam di dinding menunjukkan pukul 12.40 tengah hari.
Tidurlah dulu.omel hana.Hana terus memejamkan matanya dan akhirnya terlena.
~ ~ ~
Bunyi ketukan pintu menyebabkan hana terganggu sedikit semasa dibuai lena.Hana bangun dengan malasnya lalu menyandarkan tubuhnya di kepala katil.
"Hana..turun makan" laung Puan Naura.
Hana membuka pintunya dan memandang mamanya dengan senyuman.
"Okey mama,kejap ye Hana nak mandi lepastu solat" jawab hana dengan sopannya.Puan Naura mengangguk.Hana menutup pintunya semula dan terus mencapai tuala.Kakinya laju melangkah ke bilik mandi.
Setelah selesai mandi dan menunaikan solat Zuhur,hana terus turun ke bawah seperti yang telah diarahkan oleh Puan Naura.Dia menuju ke dapur.Kelihatan Mama dan Papanya sedang duduk menjamah makanan yang terhidang dia atas meja.
Hana terus mengambil tempat dia hadapan mamanya. Dia mula mencedok sesenduk nasi dan mengambil sedikit lauk yang terhidang de hadapannya lalu dia menjamah dengan sopan. Naufal yang baru sahaja turun terus mengambil tempat dia sebelah adiknya.
Seusai sahaja makan,Hana membantu mamanya membersihkan meja dan membasuh pinggan.
Setelah selesai,hana meminta diri untuk naik ke atas semula untuk memulakan sesi mengulangkaji pelajarannya.
* * *
YOU ARE READING
Dari Matamu♥
Romantizm"Saya menghidap penyakit kanser" haihh Adam baru 17 tahun dah hidap kanser.Hana sedih bila dapat tahu pasal tuh. Mampukah hana menerima semua ini? "Hana maafkan saya , mama papa awak dah meninggal" kata Adam. Hana terkejut. Adakah hana mampu terima...