DM5♥

37 3 0
                                    

Hana turun ke bawah untuk membantu mamanya memasak untuk makan malam.

"Mama,nih nak tambah garam lagi ke?" Tanya hana.

"Cer rasa, kalau tak okay tambah lah garam sikit" kata mama.Hana merasa.

"Hurm..sedap" jawab hana sambil tersenyum.

Pandai jugak ek aku masak kata hana dalam hati.

Setelah siap,dia memasukkan lauk yang dimasak ke dalam mangkuk besar dan diletakkan di atas meja makan.Hana terua mengambil jug dan membuat jus Oren kegemaran keluarganya dengan penuh kasih sayang.

Lepas je selesai,dia terus meminta diri naik ke atas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat isyak.Hana mengenakan t-shirt biru  yang berlengan panjang dan seluar slack.

Hana membersihkan apa yang patut setelah selesai makan malam, dia menawarkan diri untuk membersih dan mengemas dapur.Puan Naura tersenyum.

Setelah selesai apa yang patut,dia duduk di ruang tamu dan meluangkan masa bersama keluarga tercinta.

            ~ ~ ~

"Hana nak naik dulu eh" minta hana.Mereka mengangguk.

"Okay goodnight sayang" kata mama.

"Goodnight mama" jawab hana

Hana meminta diri untuk ke biliknya kerana terlalu letih.

Hana mencampakkan tubuhnya di atas katil,akibat terlalu penat,dia terlelap.

           ~ ~ ~

Allahu akhbar allahu akhbar!

Laungan azan membuatkan hana terbangun.Dia menggosok-gosok matanya. Tanpa membuang masa,dia terus melangkah ke bilik air untuk membersihkan diri dan mengambil wuduk.

Sejadah yang disidai elok diambil lalu dibentangkan ke arah kiblat dan memakai telekung untuk menunaikan solat subuh.

Amin..

Hana membuka telekung dan sejadah lalu disidai dengan elok. Hana mengerling jam di meja belajarnya yang menunjukkan pukul 6:30 pagi.

Awal lagi..kata hana.

Hana baring di atas katil dan memandang syiling biliknya. Kata-kata Adam seolah olah menerawang di dalam fikirannya.

"Saya menghidap penyakit kanser" tiba tiba air mata hana mengalir.

Saya tahu awak kuat Adam,awak mampu bertahan! Kata hana dalam hati.

Maaf hambar cerita saya 😅



 














Dari Matamu♥Where stories live. Discover now