Part 8

102 7 0
                                    

'Assalamualaikum abah.' tegurku ceria sebaik sahaja menjejakkan kaki ke dalam wad yg menempatkan ayahku di dalamnya.

Aku menghampiri ayahku lalu tangannya aku kucup lembut.Lantas dahiku diciumnya pula.

'Waalaikumsalam.Alhamdulillah dh selamat sampai anak abah sorang ni.Macam mana drive td? Okay?' soalku ayahku tenang.

Aku duduk ditepi katil ayah lalu menongkat dagu melihat wajah yang selalu aku rindui.

'Okay.. Cuma td ade kereta mana tah.. Sewel agaknya driver kereta tu. Ade ke patut dye potong lori time selekoh? Pstu ade kereta kt depan, mulalah gelabah pstu sikit lg nk langgar Dara.'

Aku beria cerita dengan ayah sambil membuat memek muka x puas hati. Sape je yg x panas woii?!!

Aku lihat ayah sakan gelakkan aku. Mungkin lawak melihat mukaku yg cemberut berjuta ni.

'Dara, bile abah boleh balik?'

Degg!!

Soalan paling aku x nak jwab bile ayah tnye aku.Aku tau yang abah memang rindukan rumah kami di kampung tapi aku risau dengan kesihatan ayah sekarang ni. Tambahan pula, aku x duduk sebumbung dengan ayah. Siapa nk jaga ayah? Nak harapkan adik aku yang bru 16 tahun tu? Dye masih remaja.

'Kenapa? Abah x suka duduk sini ke? Kalau kt rumah tu abah xde kawan. Dara pun xde nak tengok abah, nk jaga abah. Kat sini abah ade ramai kawan. Pakcik Man ade, Pak Brahim ade.. Kt sini ade jugak nurse2,doktor2 yg bole tengokkan abah. Abah kan x sihat.' pujukku agar abah faham.

'Tapi abah rindu kan rumah kita. Abah bole jaga diri sendiri, boleh jagakan Adam sekali. Kesian abah tengok dye.. Lepas balik sekolah dtg sni pulak nk jaga ayah.'

Hmm.. Aku pn kesian kan adik aku sorang tu. Tp nk buat mcm mne.. Aku dh suruh dye rehat kt rumah,tp dye degil. Dye kte dye nk jaga ayah. Aku pn xde pilihan lain. Lagipun xkan nk harapkan nurse dan doktor 100%.

'Kita tunggu abah btol2 sihat ye. Lepastu kite balik rumah. X pun, nnti Dara kumpul duit, Dara upah orang untuk jaga abah kt rumah ye.'

'Ish x payah nk bazirkan duit lh Dara. Kumpul duit untuk belanja kamu dengan Adam je. Xpe.. Abah gembira duduk kt sni.. Cuma rindukan rumah tu je.'

Belum sempat aku nk balas kata2 ayah, pintu bilik wad diketuk.Aku pandang ayah dan ayah pandang aku. Masing2 mengangkat bahu tanda x tahu spe yg dtg bertandang ke wad ayahku itu. Mungkin nurse atau doktor.

Aku cepat2 berlalu ke arah pintu dan membukanya tanpa melihat siapa gerangan diluar. Sebaik sahaja pintu dibuka,hampir terlepas pegangan ku dri tombol pintu. Nasib baik lelaki didepan ku ini sempat menahan pintu sebelum terkena batang hidung dye.

Aku genyeh mata ku berkali2 tetapi pandangan yg sama menerjah ke kornea mataku.

'Dr.Tristan?' nadaku kedengaran biasa saja tp reaksi muka aku sekarang menandakan yg aku terkejut. Spe x terkejut tetiba pensyarah sendiri ade depn wad ayah kau?!

'Yeahh it's me. Kenapa nak terkejut sangat?' jawapnye dengan riak slumber.

'Terkejut lh tetiba doktor boleh ade kt sini. Doktor buat ape kt sni?' soalku msih keliru.

'Ape nama tempat ni?' soalnya.

'Hospital.'

'Hospital tempat untuk ape?'

'Untuk orang sakit.'

'Dah tu kalau orang sakit, kite yg sihat ni buat ape? '

'Melawat.' entah kenapa aku msih jwba pertanyaan dye walaupun dye sendiri tau jawapan tuk soalan dye tu.

'Tau pun. Dah tepi.' dye segera masuk ke dalam. Nasib baik aku sempat mengelak dri terlanggar dye.

Aku menutup pintu dan mengekorinya dri belakang.

'Assalamualaikum pakcik. Pakcik sihat?' soal Dr.Tristan dan terus bersalam dengan ayahku.

'Waalaikumsalam. Macam ni lh sihat pakcik.' jawab ayahku sambil tersenyum dan menyambut huluran Dr.Tristan.

'Ni, saya ade bawak buah siket.X banyak pun.. Hehehe..' Dr.Tristan terus menghulur plastik ditangannya padaku. Aku cepat2 menyambut plastik itu dan meletakkannya di atas meja sebelah katil ayah.

'Dah lama Fuhaid x dtg sini. Busy ye?' soal ayahku.

Wait.. Abah kenal ke dengan Dr.Tristan?

'Haah pakcik. Banyak kerja kt U tu. Sampai kekadang nk mkn pn x sempat.' petah lelaki disebelah ku ini menjawab.

Hmmm.. First time aku tengok dye beramah mesra dengan orang. Biasenye muka tu payah sngt nk senyum.Kne bayar 100 ringget agaknya bru dye nk senyum.

'Kerja tu kerja jugak Fuhaid. Kesihatan jangan lupa.' sempat ayahku menegur si Fuhaid ni.

Lepas ni aku nk korek rahsia dri ayah. Tengok lh.. Eheee..

'Ni anak pakcik ye?' soal Dr. Tristan dan tanpa melihat aku.

'Haah.. Ni anak sulung pakcik. Yang haritu tu adik dia.Haa Dara, ni Fuhaid. Fuhaid, nama dia Dara.' abah perkenalkan kami berdua.

Dr.Tristan pandang aku dan memberikan senyuman 90 darjah hanya untuk 1 saat. Dan selepas itu kembali kepada wajahnya yg sebenar 🙄.Huhh

Aku pula hanya angguk sahaja.Selama abah berborak dengan Dr.Tristan,aku hanya duduk di tepi jendela smbil merenung keluar tingkap. X berminat nak ambil tahu men's bussiness mereka.

Selepas 1 jam,Dr.Tristan akhirnya minta izin untuk pulang.Aku lihat dye bersalaman dengan abah dan aky dapat menangkap tangannya menyelit RM 100 ke dalam poket baju abah.

Aku menghantar Dr.Tristan hingga ke depan pintu. Dye menoleh kebelakang dan memandang aku.

'Saya tau banyak yg awak nk tau antara saya dengan ayah awak. Tapi jangan paksa dye cerita semua. Dye blom sihat sepenuhnya. Ape2 yg awak nk tau, tanya saya.And! Saya tau awak nmpak tdi. Gunalah duit tu untuk beli barang ayah awak atau adik awak. Klw awak nk guna duit, bgtau je saya.' Dr. Tristan berpesan panjang lebar. Wooo.. Cmne dye tau aku nmpak?! Wowzerss sngt!!

'Xpe.. Xyah susah2.. Saya boleh berdikari. Saya bole cri duit sendiri. Lepasni doktor x perlu bg duit lg kt ayah n adik saya. Saya boleh sara diorang.' aku memang jenis x ske susahkan orang. Lagipun dye orang luar. Xde kena mengena langsung dengn family aku.

Aku lihat dye senyum sinis dan memulas tombol pintu. Sebelum dye keluar, dpt aku tangkap dye ckp sesuatu iaitu my pleasure.

Kalau x salah dengar, tulah yg dye ckp. Tp  blom sempat bibir nk bertanya, dye dh keluar.

Okikayokk!! Misi korek rahsia bersama abah bermula!!






















Finally!!! Author update jugak.. Huhhh nyampah aku ngn author niyh🙄 sorry sebb dh lama sangat2 menyepi. And thank you msih setia dengan story author 😘😘and sorry sebb chapter kalini pendek sangat 😭doa lh author bnyak idea k

He Is Panthera TigrisWhere stories live. Discover now