Part 2

7 0 0
                                    


"Abang, siapa yang datang rumah Lebai Man tu?" Salwa bertanya pada suaminya yang sedang membaiki jala ikan yang sudah koyak.

"Anak menantu dia balik la tu. Si Khairul dengan keluarga dia tu. Dengar katanya nak bagi anak bongsu dia duduk dengan Lebai Man. Sekolah kat sini." Jawab Mazlan tanpa melihat isterinya. Dia tangkas mencantumkan benang yang terkoyak.

Perbualan mereka sedikit pun tidak di pedulikan oleh dua gadis remaja yang sedang mengulangkaji pelajaran. Mereka sentiasa ingat pesanan kedua ibu bapanya, apabila orang tua-tua berbual, jangan sesekali menyampuk. Setelah habis mengulangkaji, Alia Maisara dan Alya Marissa masuk ke dalam bilik untuk tidur. Ibu dan ayah mereka sudah lama di buai mimpi.

"Risa, kau rasa kan, cucu Tok Lebai Man tu hansome tak?" soal Maisara. Matanya terkebil-kebil melihat siling. Marissa yang baru menutup pintu bilik menoleh kakaknya. Ah sudah. Angin gedik dia dah sampai.Sempat lagi dikutuk kakaknya dalam hati.

"Kenapa kak tiba-tiba tanya pasal cucu Tok Lebai Man pulak?" Marissa berpura-pura Tanya. Bukan dia tak tahu kakaknya tu pantang dengar manusia yang bernama lelaki. Tambah-tambah lagi yang sebaya dengan umur mereka.

"Alah kau ni. Tadi kan mak ada tanya ayah pasal kereta kat rumah Tok Lebai Man tu. Takkan kau tak dengar apa mak dengan ayah berbual?"

"Dah tu, kenapa nya?" balas Marissa seolah tidak tahu apa yang cuba diberitahu Maisara.

"Eii kau ni kan... kan ayah cakap anak Tok Lebai Man, Pak Cik Khairul tu nak tinggalkan anak lelaki dia kat sini. Umur dia sebaya kita je." Marissa tersenyum dalam gelap apabila kakaknya mula menahan geram.

Tengok? Kan aku dah cakap. Kakak aku ni memang pantang. Hish...

"Rissa nak tidur la kak. Esok sekolah. Nanti kak tanya la ayah sendiri ye." Marissa beralih badannya menghadap dinding. Malas hendak melayan kerenah kakaknya yang ntah apa-apa itu.

#####################

"Selamat pagi mak, ayah." Sapa Maissara. Dia duduk di meja makan untuk sarapan. Marissa masih belum kelihatan.

"Mana Marissa?" emaknya sudah bertanya. Mak ni macam tak tahu Rissa tu macam mana. Hmm...

"Ada tu mak. Biasa la. Dia kan selalu macam tu..."

"Awak ni Sal, macam tak tahu anak awak yang sorang tu."

"Abang la, manjakan sangat dia. Biar je dia nak pergi sekolah pukul berapa pun" Salwa membalas. Dia cukup tidak suka dengan perangai anak perempuannya yang seorang itu.

"Awak ni... itu pun nak jadi isu ke? Bukannya Rissa tu pernah lewat ke sekolah. Lambat macam mana sekalipun, dia tetap tak ada rekod buruk."

"Memang la tak ada rekod buruk kalau pasal tu. Kalau pasal lain banyak kan? Telinga saya ni dah tuli abang, dengar cerita pasal dia." Salwa mula membebel. Maisara yang tengah makan sudah gelisah. Pasti berlaku perbalahan lagi antara mak dan ayahnya. Maknya sebelahkan dia. Dah tentunya ayah sebelahkan anak kesayangannya.

"Manalah Rissa ni... Dah kecoh dapur ni, takkan dia tak siap lagi?" rungut Maisara perlahan.

"Mak, ayah, Sara pergi sekolah dulu ya." Dia menyarungkan kasut dan mencapai basikalnya menuju ke jalan raya.

"Elok lah tu. Ayah pun nak pergi kerja ni. Risa Dah siap ke? Jom ayah hantar?" sahut Mazlan ketika ternampak Marissa.

"Ayah pergi la dulu. Rissa nak sarapan jap." Marissa meletakkan beg sekolahnya di pintu. Dia ke dapur. Emaknya sudah tidak kelihatan. Ke belakang rumah agaknya. Marisa mengeluh. Kenapa mak tak pernah suka apa yang aku buat? Agaknya aku bukan anak kandung mak. Ish.. astaghfirullahhalazim... apa aku merepek ni...

AKU MENUNGGU MUWhere stories live. Discover now