"Glimmer, wakker worden. Het is de dag van de boete!" Mijn moeder schudt me wakker en ik open mijn ogen. Langzaam rek ik me uit. "Ik heb die zilveren jurk voor je klaargelegd." mijn moeder wijst naar de deur van mijn inloopkast en ik zie inderdaad mijn favoriete jurk aan een haak hangen. "Dankjewel mam." zeg ik zachtjes en ik stap uit bed. Ik loop de kast in om naar mijn bijpassende zilveren ballerina's te zoeken. Uiteindelijk vind ik ze ergens achterin en vis ik ze tussen de andere schoenen uit. Ik kijk mijn kast rond. Snel loop ik de kast weer uit en trek het zilveren jurkje aan. Vervolgens loop ik naar de spiegel en breng ik bijpassende zilveren oogschaduw op. Ik haal een borstel door mijn lange, krullende blonde haren en trek de conclisie dat het er prima uitziet. Ik stap in mijn ballerina's en loop de trap af.
"Goeiemorgen lieverd" zegt mijn vader wanneer ik de eetkamer binnenkom. Iedereen zit al aan tafel. Mijn vader, moeder, en mijn twee broertjes. Een tweeling van 6 jaar. "Goeiemorgen aapjes!" Ik aai ze over hun blonde haren en schuif aan naast mijn vader. "Je ziet er prachtig uit, Glimmer." Hij geeft een zoen op mijn voorhoofd en ik glimlach naar hem. "Heb je geen honger?" vraagt hij bezorgd als ik na een tijdje nog niets heb gegeten. "Nee" mompel ik "Ik beb best wel zenuwachtig... voor de boete. Ik staar baar de grond en pruts aan de zoom van mijn jurkje. Mijn vader pakt mijn hand "Maak je geen zorgen, je naam zit er slechts één keer in." Hij glimlacht, net zoals mijn moeder. Onverwacht springt de tv aan. Caesar Flickeman staat in het beeld. Zijn paarse haar maakte me meestal keer op keer aan het lachen, maar nu niet. "Geachte inwoners van Panem, de boete zal om 12:30 plaatsvinden op het dorpsplein in elk district. Iedereen is zoals elk jaar verplicht om te komen. Vrolijke Hongerspelen! En mogen de kansen immer in uw voordeel zijn!" Het beeld wordt weer zwart en ik kijk op de klok. "Ik ga nog even naar boven." Roep ik naar niemand in het bijzonder en loop de trap op. Als ik richting mijn kamer loop realiseer ik me dat het zomaar de laatste keer kan zijn. Thuis. Bij mijn famillie.
Ik plof op bed en kijk mijn kamer rond. Ik heb het altijd goed gehad, ik kwam niets tekort en kwam daardoor soms over als een verwend nest. Ondanks het feit dat ik alles had wat mijn hartje begeerde, was ik diep van binnen niet zo verwaand als ik leek. Vooral thuis was ik erg rustig, en aardig. Misschien wel het tegenovergestelde van wat iedereen van mij dacht.
Ik stap uit de auto en loop naar het plein toe. Al snel zie ik Zoey staan, ergens in het midden van de rij. Al snel ziet ze mij ook en zwaait ze naar me. "Succes lieverd, wees niet te zenuwachtig." mijn vader aait over mij haar en ik knuffel hem kort. Hetzelfde doe ik bij mijn moeder en broertjes. Als ik me omdraai en naar Zoey loop zwaai ik nog een laatste keer. Ze zwaaien terug.
Zoey pakt mijn hand vast als Lysanna Hudson het podium op komt lopen. Zij trekt zoals elk jaar de namen uit de grote glazen bol. Ik kan het niet laten om even te lachen als ze bijna struikelt en haar rare hoed half van haar paars geverfde haar afzakt. "Welkom, inwoners van district 1! Vrolijke hongerspelen, en mogen de kansen immer in uw voordeel zijn!" Dezelfde toespraak als ieder jaar, hetzelfde 'interessante' filmpje over het capitool. "En dan is het nu tijd om de tributen voor de 74ste Hobgerspelen te trekken. Zijn er nog vrijwilligers?" Geen antwoord. Shit. "Zo te zien niet, nou ja. Zoals gewoonlijk, dames eerst." Lysanna's hamd zweeft boven de grote glazen bol met daarin de namen. Ze graait er diep in en pakt uiteindelijk een van de onderste papiertjes. Ik sluit mijn ogen en knijp in de rechterhand van Zoey. "Kalmeer Glimmer, er liggen duizenden namen in die bol, het is NIET die van jou." Zeg ik on mijn hoofd. De woorden bonken tegen mijn schedel. Zoey's stem klinkt rechts van me.
"Glimmer, ze hebben jou getrokken.."
♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛
Tot zover het eerste hoofdstuk. Het was behoorlijk moeilijk om te schrijven, ik moest goed opletten welke informatie wel en niet klopt naar aanleiding van de film. Dus als jullie iets zien dat toevallig niet klopt, meld het dan even.
Bedankt voor het lezen!
Bye c:
JE LEEST
The 74th Hunger Games || The other tributes.
FantasyDe 74e Hongerspelen zijn begonnen! Het verhaal van Katniss en Peeta hebben we al gehoord, maar hoe hebben de andere tributen de wrede spelen beleefd?