satu

118 9 0
                                    

Aku masuk ke dalam kereta. Sambil mendengar lagu,aku membaca cerpen yang aku tulis di dalam kelas tadi.

"Mina "kata mama.

Aku mendongak.

"Mama ada beli sebuah robot untuk buat kerja kat rumah"kata mama.

"Robot?Kenapa?"tanyaku.

"Mulai esok mama akan bekerja"katanya.

"Maksud mama,Mina kena berjalan kaki balik dan datang ke sekolah?"tanyaku.

"Balik sekolah je kamu jalan kaki. Pagi seperti biasa mama akan hantar kamu"katanya.

"But why robot?Kenapa mama taknak ambil maid je?"tanyaku.

"Maid tak boleh dipercayai lah,Mina"kata mama.

Aku mendengus kasar. Suasana diam seketika.

"Robot tu lelaki ke perempuan?"tanyaku.

"Lelaki"kata mama.

"What?!Kenapa tak nak perempuan?"tanyaku.

"Kenapa?"tanya mama.

"Macam mana Mina nak solek dia nanti?"tanyaku.

"Kamu bukan budak kecil lagilah Mina"kata mama.

Aku mencebik.

"Dah sampai"kata mama lalu keluar.

Aku pun keluar. Oh kedai ni sangat popular. Robot4U. Banyak orang beli robot sekarang ni. Biasalah tu zaman dah moden.

Apabila kami masuk ke dalam kedai itu,

"Puan Lee Mirae?"tanya seorang wanita.

"Ah ye saya"kata mama.

Wanita itu menepuk tangannya. Maka muncullah seorang robot lelaki dari dalam. Wah, handsome nya. Kalah crush aku.

"Annyeonghaseyo,saya AI03 dan saya bersedia berkhidmat untuk Cik"katanya.

"Wah,daebak. Saya suka. Terima kasih"kata mama sambil menghulurkan kredit kad kepada wanita itu.

Mama dan wanita itu ke kaunter. Aku memandang robot itu. Dia pun memandangku.

ʜɪ! ᴀɪ03 || вang cнanWhere stories live. Discover now