BAB 3

6 1 0
                                    

Pada pukul 2.30 petang,semua pelajar form 1 berkumpul di dewan."Aduhh asal kena kumpul kat dewan".Kata Siti."Kau nii..biasa laa tu asrama.mungkin warden nak cakap apa ii".kata Sara."semua pelajar form 1 diminta senyap..kedatangan Guru besar asrama seri cempaka telah tiba".kata seorang cikgu.Semua pelajar menoleh ke guru besar.

  "Tuu ker guru besar kita,Sara?"tanya Siti."ye laa..kenapa?"kata Sara."Garang campur seram laa pulak aku tengok dia".Kata Siti sambil menelan air liur."Biase laa tu guru besar memang laa garang".kata Sara.

  Hampir 15 minit guru besar itu berucap.Kini tiba giliran seorang ustaz pula."Assalamualaikum semua."kata seorang ustaz itu.semua pelajar form 1 menjawab salam."Semua boleh panggil saya ustaz Hamidi.saya adalah seorang cikgu kaunseling.Sesiapa yang mahu menjumpa saya boleh laa pergi ke bilik kaunseling".

  "Saya juga mahu memberitahu beberapa peraturan yang harus kamu semua patuhi.Yang Pertama kamu semua harus tido pada masa yang ditetapkan tahu pukul berapa?"tanya ustaz Hamidi."pukul 11.00 malam ustaz"kata semua pelajar termasuk laa Siti dan Sara.

  "Betul.Kamu semua juga dilarang keluar dari dorm masing ii selepas pukul 12.00 tengah malam."kata ustaz itu."kalau nk ke tandas ustaz..macam mane? lagipun tandas kat tingkat bawah".tanya seorang pelajar."kamu haruslah pergi tandas berteman jangan sekali ii keluar berseorangan".

 
  "Kenapa ustaz?".tanya Siti."kalau nak mati awal dipersilakan keluar berseorangan".kata ustaz itu.Suasana di dewan menjadi senyap.Semua pelajar form 1 menelan air liur."Hahahah...ustaz bergurau je laa.Janganlaa takut.Maksud ustaz,kalau kamu pengsan dalam tandas ke sapa nak tolong kamu.Macam tu laa maksud ustaz.Fikir positif bukan negatif". Kata ustaz itu sambil tersenyum.

  Semua pelajar Form 1 menarik nafas lega."Aduhh ustaz Hamidi sempat lagi bergurau"kata Sara berbisik di telinga Siti."Aku tak rase ustaz bergurau"kata Siti serious."Wait.. Ape kau cakap ustaz tak bergurau?"tanya Sara."Entah laa perasaan aku je kut".kata Siti lalu tersengih."Kau tipu aku ehh".kata Sara."Kan ustaz cakap fikir positif bukan negatif".Kata Siti sambil ketawa.Sara menjeling.

  "Yang kedua kamu dilarang naik ke tingkat 4 bangunan B".Kata ustaz Hamidi serious.Mukanya tiada secalit senyuman pun."kenapa ustaz?".Tanya seorang pelajar."Sebab tempat tu..."ustaz Hamidi tidak menghabiskan ayatnya."okey laa kita pergi ke peraturan yang seterusnya".Kata ustaz Hamidi tanpa menghabiskan ayatnya.

  Setelah habis ucapan daripada ustaz Hamidi,semua pelajar pergi ke dewan makan untuk minum petang."Kenapa ustaz Hamidi tak bagitahu sebab apa tak boleh naik tingkat 4 bangunan B?"kata Siti."Entah laa aku pun tak tahu kenapa.."kata Sara."Ye laa sebab apa ehh.."kata Lisa yang tinggal sama dorm dengan Siti Dan Sara.

  Selepas habis minum petang.. Siti, Sara dan Lisa mencari Sis Nana."ishhh mane nya Sis Nana nii".kata Lisa sambil mengeluh."Tu laa dah dekat pukul 6.45 petang dah nii".Kata Siti."Entah ii die ade kat dorm kut".Kata Sara."Mungkin...jom cepat cari".Kata Lisa.

Mereka bertiga pon pergi ke dorm Sis Nana."Sis Nana!!"Kata mereka bertiga serentak."Ya Allah budak nii..terkejut Sis tau".Kata Sis Nana marah.Mereka bertiga pon tersengih macam kerang busuk."Sorry laa Sis Nana..kami tak sengaja".kata Sara."Ye laa... Kamu bertiga nii nak apa?".Kata Sis Nana.

  "Macam nii kitorang datang nii sebab nak tanya Sis satu soalan".kata Sara."Soalan ape?"tanya Sis Nana sambil tersenyum manis."Masa kat dewan takdi ustaz Hamidi ada bagitahu yang semua pelajar asrama seri cempaka dilarang naik ke tingkat 4 bangunan B..Lepastu kitorang tanya laa sebab apa tak boleh naik..terus Ustaz Hamidi alih topik lain lepastu bila ada orang tanye ustaz senyap".kata Sara.

"Jadi apa soalan nya? "Kata Sis Nana sambil menelan air liur nya."So...kitorang nk tanya kenapa semua pelajar termasuk warden pon dilarang setegas-tegasnya untuk naik ke tingkat 4 Bangunan B".Kata Lisa pula.Terus mati senyuman Sis Nana apabila mendengar soalan Lisa.Dia mengerling kawan nya yg bernama Mia untuk menolongnya bagi menjelaskan soalan itu.

  "Ermmm...Haa dah pukul 7.05 petang dh..Semua pelajar kan kena pergi surau solat maghrib...dah pergi balik dorm mandi pastu terus gi surau".Kata Sis Mia."Ermm tapi soalan takdi macam mne?"tanya Siti."Lain kali laa lagipon tak penting pon soalan tuu solat kan penting"Kata Sis Nana."Hmmm ok"Kata Mereka bertiga kecewa.Mereka bertiga pon beredar dari dorm Sis Nana dengan Sis Mia.

"Macam mane nii Mia...Kita sebagai senior kat sini memang tak boleh bagitahu junior pasal kejadian tingkat 4 bangunan B tu.".Kata Sis Nana sambil mengeluh."Baik kau buat tak tahu jer...Opsss aku lupa kau kan senior kat dorm diorang".Kata Sis Mia sambil menepuk dahinya. "Tu laa kate...kalau kite bagitahu teruk kite kena nanti dengan warden".Kata Sis Nana."Bukan kena dengan warden jer...benda tuu pon same".Kata Sis Mia takut."Dah laa jom gi surau".Kata Sis Nana laju.

 

 

 
 

Awas!!! Asrama Itu BerhantuWhere stories live. Discover now