VUOROPUHELU ELI DIALOGI
valitse jompikumpi näistä:
- Moi! Kerttu sanoi.
"Moi!" Kerttu sanoi.Älä vaihda sitä kesken tarinan, pliis.
Ja jos käytät "-merkkejä, tässä pari ohjetta siihen:
EI näin:
"Moi" Kerttu sanoi.Väliin tarvitaan lopetus-/välimerkki.
Vaihtoehdot:
"Moi", Kerttu sanoi.
"Moi!" Kerttu sanoi.
"Moi?" Kerttu sanoi.Jos siis käytät huuto- tai kysymysmerkkiä, sen jälkeen ei tule enää pilkkua.
Merkin jälkeen kertoja kirjotetaan myös pienellä, ei isolla, jos se ei ole erisnimi:
"Moi", hän sanoi.
"Moi!" hän sanoi.
"Moi?" hän sanoi.EI näin:
"Moi", Hän sanoi.
"Moi!" Hän sanoi.JA jos puhuja vaihtuu, vaihda riviä, koska tällainen teksti on mun viimeisiä aivosoluja tappavaa luettavaa:
"Moi", Kerttu sanoi. "Moikka", Liisa vastasi. "Mitä kuuluu?" "Hyvää. Entä sinulle?" "Ihan hyvää."
Murteet
Yksikertainen nyrkkisääntö: Jos et lainkaan osaa puhua jotain murretta, älä kirjoita sillä. Älä myöskään kirjoita koko tarinaa vahvalla murteella vaikka sitten osaisitkin. Vuoropuhelut luonnollisesti on okei, jos hahmo puhuu kyseistä murretta.
(edelleen vain jos osaat sitä itse, ihmiset vääntämässä varsinki Pohjanmaan murteita selkeesti omasta päästään sattuu mua jonnekin tosi syvälle sieluun ja pohjanmaalaisiin sukujuuriin)Jos kirjoitat tarinaa puhekielellä, älä mee liiallisuuksiin.
"Mä hyppäsi alas mu sängyst ja juoksin alakertaa. Siel mu mutsi oli duunaas safkaa. Mä menin sen luo.
"Mitä o ruuax?" mä kysyin silt ja se vastas et tekee muussii ja lihapullii. Mä nyökkäsin ja lähin mu frendil. Sen nimi o Erkki."Kukaan ei pysty lukemaan tollasta, älä siis kirjota sellasta niin kenenkään ei tarvi edes yrittää
Emojien käyttö tarinassa
(muutoin kun tekstiviesteissä)mulla ei oo sulle mitään muuta sanottavaa kuin että LOPETA.
AiheetVältä turhia dialogiaiheita; kysy itseltäsi, onko menossa oleva keskustelu tärkeä juonen kannalta. Joko niin, että se tulee olennaiseksi jossain kohtaa, tai niin, että se vie yksittäisiä tapahtumia edes jotenkin eteenpäin. Ketään ei kiinnosta lukea hahmojen keskustelua poliittisista näkemyksistään tai päivän tapahtumista, jos sen jälkeen käy ilmi, ettei sillä ollut edes mitään merkitystä.
Enkä nyt sano, että jokaisella puhutulla sanalla tulee olla syvällisempi juonellinen merkitys – välillä "turha" dialogi sujuvoittaa tekstiä ja tekee siitä luonnollisempaa. Suosittelisin vaan jättämään sen vähäiseksi, jos tarinalla muuten on selkeä punainen lanka ja päämäärä.
(tää saattaa olla tekopyhin asia jonka oon kirjottanut, koko Iltahämärä on turhaa dialogia)
BINABASA MO ANG
inspiraatiokirja
Randomtässä vapaasti käytettävää (ilmota kumminki ensi kommenteissa) inspiraatiota vaikka iteltä ei sitä löydy vittuakaan <3 ps kirjotin nää 2019 kesällä mut publishasin uudellee -21 joten turpakiinni älkää dissatko haluun väkivaltaisesti poistaa tän mut...