اصلی ترین کهن الگوهای یونگ

363 49 13
                                    

 
خود
پرسونا
سایه
آنیما/آنیموس


خود یا ایگو: آرکی تایپیه که نشون دهنده  اتحاد خودآگاه و ناخودآگاه  یک شخص می باشد. کهن الگوی خود، تو مکاتب باستانی، ادیان شرقی، ادبیات عرفانی و حتی در عرفان مدرن، جایگاه ویژه ای دارد.

خلق “خود” (یا رسیدن به خود) از طریق فرایندی تحت عنوان فرآیند فردیت یا جداشدگی اتفاق می افتد که در آن جنبه های مختلف شخصیت یکپارچه می شوند.

پرسونا: یعنی ما چطور  خودمون را به دنیا معرفی میکنیم.کلمه ی پرسونا از لاتین گرفته شده و به معنای واقعی کلمه نقاب یا ماسکه؛ پرسونا شامل تمامی نقاب ها و چهره های مختلفیه که ما در میان اجتماع، گروه ها و موقعیت های مختلف اجتماعی می پوشیم.

پرسونا باعث می شود تا ایگو بهترین چهره ممکن را از خودش رو نشون بده. به عبارت دیگر پرسونا به ما کمک میکند تا دیگران درباره ما تصورات منفی نکنند.

یونگ میگه پرسونا ممکنه تو خواب های ما، با نماد های مختلف ظاهر بشه و شکل های مختلفی داشته باشه.

بچه ها تو دوره ی رشد یاد می گیرند که به انواع خاصی رفتار کنند تا بتوانند با هنجارها و انتظارات جامعه هماهنگ باشند.
پرسونا به عنوان یک نقاب اجتماعی بشمار میره و تمام خواسته ها، انگیزه ها و احساسات اولیه ای رو دربر می گیره که به لحاظ اجتماعی قابل قبول نیستند.
اگر پرسونا نباشه، فرد تو اجتماع پذیرفته نمیشه. در واقع اگه یه انسان از بچگی، یک سری ویژگی ها و غرایز رو تو خودش سرکوب نکنخ و نقاب قابل قبول جامعه را بصورت نزند، از جامعه طرد میشه.

سایه: آرکی تایپیست که شامل امیال درونی و غرایز جنسی می باشد.

 سایه به عنوان بخشی از ذهن ناخودآگاه که از غرایز، امیال، ضعف ها، کمبودها، و رفتارهای سرکوب شده تشکیل شده

سایه تمامی چیزهاییه که نه تنها برای جامعه قابل قبول نیست بلکه برای اخلاقیات و ارزش های شخصی فرد هم مورد قبول نیست

سایه می تونه شامل چیزهایی مثل؛ حسادت، حرص و آز، تنفر و تجاوز باش.
این آرکی تایپ اغلب به عنوان بخش تاریک روان توصیف شده، که نشون دهنده ی هرج و مرج، بی نظمی، خوی وحشی و دیگر چیزهای عجیب و ناشناخته ست.

آنیما^آنیموس: درون هر زن، رفتارها و ویژگی های فطری مردانه نهفته  و درون هر مرد، خصایص ذاتی با ماهیت زنانه وجود دارد. هویت یک انسان زمانی کامل میشه که هر دو نیمه درون خودش را به خوبی بشناسه.

آنیما تصویر زنانه درون روان مرد است. آنیموس تصویر مردانه درون روان زن است.

انکار نیمه زنانه توی مرد و انکار جنبه مردانه توی زن، اونا رو دچار اختلال هویتی و جنسیتی میکنه.

باور یونگ بر این بود که تغییرات فیزیولوژیکی و تاثیرات اجتماعی، در توسعه و شکل گیری هویت جنسیتی فرد دخیل اند.
مردی که آنیما رو تو خودش نفی کند و نشناسه، قادر به برقراری ارتباط موثر با زنان نمیشه و از جنبه زنانگی ذات هستی بی درک می مونه.
به همین ترتیب اگر زن، آنیموس را  تو خودش سرکوب کرده باشه، توی ارتباط با مردها و همچنین مردانگی فطری جهان هستی، ناکام میشه.

آنیما و آنیموس براساس انباشت های درون ناخودآگاه فردی و جمعی شکل میگیره. بعنوان مثال ناخودآگاه جمعی رفتار ها و باورهای جنسیتی را به مرور زمان شکل و پرورش داده است که در نقش های اجتماعی جنسیتی افراد موثر واقع خواهند شد.
خیلی از فرهنگ ها، زنان و مردان تشویق به سازگاری با نقش های غلط، سختگیرانه و جنسیتی سنتی میشن. ینی زنانی که رفتارهای غریزی مردانه خود را بروز میدهند طرد یا ملامت می شوند. بهمین ترتیب مردانی که زنانگی درون خود را انکار می کنند مورد قبول جامعه قرار میگیرند.

یونگ توضیح میدهد که این اختلال مردان در کشف جنبه ی زنانه ی خود و زنان در کشف جنبه ی مردانگی در خود، رونئ رشد روانی فرد را تضعیف میکنه.

اتحاد آنیما و آنیموس، تحت عنوان سزیگی یا زوج الهی شناخته میشه.
سیزیگی نشون دهنده ی تکامل، اتحاد و یکپارچگیه. توی مکاتب باستانی، اشاره های زیادب به یکپارچگی شده.

🌟🌟🌟

این پارت راجب چهار کهن الگوی اصلی بود.تو پارت های بعدی راجب این که چه طور هر الگو رو رشد بدیم صحبت میکنم. و بعدش دیگه میریم سراغ کهن الگو های یونانی و تست ها مربوط به آرکی تایپ که بتونید کهن الگوی خودتونو پیدا کنید

آرکیتایپ روانکاوی عمقیWhere stories live. Discover now