هفت انرژی روانی زنانه وجود داره
🔘آتنا/خرد
🔘آرتمیس/قدرت
🔘هستیا/سلوک
🔘دمیتر/مادرانگی
🔘پرسفون/دوشیزگی
🔘هرا/همسرانگی
🔘آفرودیت/عشق و زیباییتوی چپتر های بعدی توضیح کامل انرژی های زنانه رو میدم
چندتا نکته راجب کهن الگوهای زنانه:
ویژگی های کهن الگوهای دختران از دو تا سه سالگی امکان بروز پیدا می کند.
اگر کهن الگویی بر خلاف سرشت خود تربیت شود، اختلالات زیر بروز می نماید.
- عزت نفس آسیب می بیند.
- سرشت را تغییر نمی دهد، فقط موجب میشود تا از علایق و خصوصیات خود، احساس بد پیدا کند.اگر تربیت بر اساس کهن الگو باشد ؛ هنگامی که کودک برای آنچه که ذاتا هست مورد تشویق قرار گیرد و پاداش بگیرد، از خود بودن و آنچه که برایش مهم است، لذت خواهد برد.
در جوامعی که فرهنگ پدر سالارانه حاکم است، زنانی امکان رشد می یابند که محبوب مردان هستند و انرژیهایی درونشون فعاله که به صوزت قراردادی زنانه تلقی میشه ینی:
- دوشیزه (پرسفون)
- همسر (هرا)
- مادر (دیمیتر)در جوامعی که کهن الگوها تحت فشار باشند ، برخی کهن الگوها فقط در اسطوره رشد می کنند.
زنانی که تحت تأثیر کهن الگوی آرتمیس و آتنا هستند، جمعیت فمینیست ها را شکل می دهند.
اگر در جامعه ای کهن الگوهای دوشیزه (آرتمیس، آتنا و هستیا) مجال رشد یابند باید منتظر رخدادهای زیر بود.
-زنان به تحصیل می پردازند و پزشک و وکیل میشوند و برای خود کسب و کار راه می اندازند.
-ازدواج ها به طرز چشمگیری به طلاق منتهی میشود و آمار زاد و ولد شدیدا کاهش می یابد.اتفاقی که در دهه هفتاد و هشتاد در ایران رخ داد، و هنوز ادامه دارد.
هورمون ها در کهن الگوهای زنانه موجب می گردد که کهن الگوی دوشیزه در هنگام بلوغ میل به ازدواج نداشته باشد، اما بر عکس کهن الگوی آسیب پذیر (هرا، دیمیتر و پرسفون) میل به ازدواجشان زیاد میشود. و آفرودیت که جز هیج کدوم از دسته ها نیست با بلوغ ترجیح میدهد بیشتر وقتش را با عشق بازی با پسران بسر برد.
زنها در نیمه اول قاعدگی به کهن الگوی استقلال طلب (آرتمیس و آتنای برون گرا) تمایل دارند، اما در نیمه دوم قاعدگی که هورمون بارداری (پروژسترون) افزایش می یابد، تمایلات آشیانه ای و خانه نشینی که نشانه وابستگی آنهاست،افزایش می یابد. از حالا به بعد دیمیتر، هرا، پرسفون و هستیا هستند، که اثر گذار تر میشوند
تنها کهن الگویی که امکان انجام زنا را دارد آفرودیت میباشد، زمانی که آفرودیت فعال شود، ارزش های ازدواج هرایی زیر پا گذاشته میشود، و ممکن است، زنا رخ دهد.اگر زنی گرفتار کهن الگوی مخرب شود، نشانه های روان پریشی در او رشد میکند، و زن را به کهن الگوی دیمیتر، مادر سوگوار بدل میکند، گوشه ای ماتم زده می نشیند و ذهنیت هرای حسود را به خود می گیرد، و انسانی بدبین و پارانوئیدی میشود و همواره سوء ظن دارد.
کهن الگوی آتنا که ذهن عمل گرا و واقع بین دارد با مصرف داروی توهم زا حس خوش و آرام بخشی به او دست میدهد، از این حیث هنر برایش لذت بخش می گردد و از حالت خشک منطقی به حالت لطیف حسی منتقل میشود.
هر کهن الگویی که مورد توجه قرار گیرد (کهن الگوی متصوره) آن کهن الگو در وجود انسان شروع به رشد میکند.
میان سالی برای کهن الگوها مناسبترین زمان برای فعالیت است، چرا که در چنین دوره ای تقریبا از تمام و یا اکثر قید و بندها آزاد می گردد.
YOU ARE READING
آرکیتایپ روانکاوی عمقی
Randomالاهه های یونان انرژی های روانی درون ماهستن.میخوای واقعا شخصیت خودت و اطرافیانت رو بشناسی پس الاهه درونت رو پیدا کن تو این کتاب میفهمید هر آرکی تایپ چه مشخصه هایی داره ، چه استعدادهایی داره چه نقص هایی داره یا حتی کدوماشون باهم زوج های خوبی میشن ن...