04

10 1 5
                                    

(JADE)

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(JADE)

Aku melangkah keluar dari perut lift dengan rasa Penuh terpaksa. Berpakaian sut Dan berkasut tumit tinggi memang menyusahkan aku yang hidupku sememangnya bercinta dengan selipar Dan kasut Nike sahaja.

Rata-rata pekerja yang berada di kaki Lima Itu semuanya menunduk hormat ke Arah ku. Aku hanya tersenyum segaris dalam masa 3 saat Dan kembali menunjukkan wajah ku yang ketat.

"Cik Jade, selamat datang ke The World Agent II, saya Arina, Bekerja Di bahagian penyambut tetamu. Mari saya bawakan cik ke bilik mesyuarat."
Tegur gadis berbangsa cina Itu.

Aku hanya mengikuti langkah gadis Itu walaupun aku sudah tahu dimana bilik mesyuarat Itu.

Semasa didalam bilik mesyuarat, semua orang sedang berdiri Dan menunduk hormat kepada ku. Aku menoleh ke Arah madam Maria yang berada disebelahku. Dia sedang menghadiahi senyumannya yang Penuh makna kepadaku. Kemudian, aku menoleh ke Arah sebuah kerusi yang kosong dimeja besar Itu.

It's empty.

Tiba-tiba, pintu bilik Itu diketuk Dan dikuak. Seorang lelaki Tinggi lampai berwajah Korea memasuki bilik Itu. Dia tersengih kemudian mengelus rambutnya yang hitam pekat Itu kebelakang.

"Maaf sebab lambat, Madam." Dia menundukkan kepalanya kepada madam Dan menghadiahkan senyumannya kepada ku. Kemudian, dia berlari anak ke tempat duduknya iaitu kerusi yang kosong tadi.

Semua terus mengambil tempat duduk masing-masing Dan memberikan perhatian sepenuhnya kepadaku.

Aku pula kekal berdiri. Dalam masa 10 saat, aku memandang wajah satu persatu ahli didalam bilik Itu. Mataku terus terhenti pada wajah lelaki Korea Itu. Dia mengenyitkan matanya padaku.

What's happen to him? Duh.

Aku terus memperkenalkan diriku. Aku tahu, ada sebilangan yang mengenaliku Dan aku juga kenal mereka tetapi bukan semua. Christina pernah bawa aku kesini, Dan ini dikira kali ke 6 aku menjejakkan kaki disini.

"Jade, Terima kasih kerana sudi hadir Dan memberi kerjasama bersama kami. Mendiang Christina pasti berbangga dengan kamu. Hm, baik lah. Saya ingin memperkenalkan kepada semua, inilah Ketua kamu yang baharu."

Selesai Madam Maria berucap, kedengaran suara-suara halus berbisik.

" Izinkan saya mencelah, Madam." Seorang lelaki berkulit gelap mengangkat tangan kanannya.

" Ya, Ali?"

Ali membetulkan sutnya. Dia berdehem sebelum memulakan bicaranya.

"Mengikut undang-undang didalam buku TWA II, yang tajuk kecilnya ialah Ahli jawatankuasa TWA II ini, jawatan Ketua ini mestilah diberikan kepada orang dalam Dan dia mestilah layak Dan telah melepasi pelbagai ujian yang melayakkan dia untuk menjadi Seorang ketua tetapi... Kini, ia Sebaliknya."

Aku memandang lelaki yang bernama Ali Itu sekilas sahaja. Tiada riak senyum yang terpamer diwajahnya. Dia menjelingku kembali.

"Please have a seat, Jade and Ali."

"Okay, saya amat pasti, ramai ahli yang tertanya-tanya tentang hal ini. Memang tidak dinafikan, semua yang dikatakan Ali Itu betul tetapi... Pernah kah anda semua membaca sehingga kehelaian terakhir?"

Madam Maria hanya tersenyum. Dia mencapai sebuah buku bersaiz besar diatas meja dihadapannya. Tertera tulisan yang bertulis THE WORLD AGENT II yang berwarna kuning keemasan. Kulit buku yang keras Itu diselak perlahan-lahan . Aku hanya melihat adegan Itu.

"Muka surat 1234, tajuk besarnya ialah DARURAT. Disini ada tertulis tentang pelantikan jawatan. Jawatan Ketua secara automatik akan diberikan kepada Naib Ketua jika individu tersebut mati ataupun menarik diri serta merta. Tetapi mestilah bersyarat, Ketua yang bakal dilantik mestilah setaraf seperti bekas Ketuanya Dan berjaya melepasi pelbagai ujian kekuatan Dan kecekapan. "

Buku besar Itu ditutup. Madam Maria memandang ku, kemudian Ali.

"Untuk pengetahuan kamu, tiada siapa pun yang layak memegang jawatan Ketua ini. Dan untuk pengetahuan kamu semua... Kami tahu apa yang kamu semua tidak tahu. Baiklah. Mesyuarat tamat disini. Semua ahli boleh bersurai."

Madam Maria bangkit meninggalkan bilik Itu. Keadaan menjadi semakin hening apabila hanya tinggal aku dengan Ali didalam bilik Itu.

Dia berdiri menghadapku. Dia merenungku dengan tajam. Bilik yang  dibuka aircond Itu terasa semakin sejuk.

"Ketua... Hm Ketua ya. It so disgusting."

Dia tersenyum senget. Lelaki botak dihadapanku Itu hanya memandang rendah terhadapku.

"Kau Tak layak pegang jawatan tu. Dulu pihak agensi Dah kutip si Christ tu, sekarang diaorang kutip kau pulak? Huh, apa yang korang berdua ada sebenarnya ha? Shit you girl. Sepatutnya, jawatan tu dapat kat aku. Bukannya orang luar macam Christ Dan kau!!"

Suara lelaki Itu bergema diruangan Itu. Aku memandang kembali lelaki Itu.

"You know nothing, boy. You're so immature. Agensi ni memerlukan Ketua yang matang Dan berkelayakan. You just showed yourself, childish. Aku Takde masa nak layan orang macam kau."

Aku terus melangkah keluar daripada bilik Itu, meninggalkan lelaki Itu dibelakang dalam keadaan terpinga-pinga.


JADE 01Where stories live. Discover now