06

7 1 0
                                    

Udara malam yang segar Itu aku hirup dengan tenang. Wajah lelaki tua Itu ku pandang dengan Penuh perasaan. Sebelum berkata-kata , aku terlebih dahulu menghirup Secawan kopi latte, bagi membasahkan tekak ku.

"Well, nampaknya team kami Dah ada Ketua."

Wajah tua Itu hanya tersenyum sumbing.

"I don't care. Nak tawan tempat ni mudah sahaja."

"It's not easy as what you thought, Prof. This new leader is more stronger than before. The new one, never be easier to broke than the lame."

Wajah si tua Itu Makin berkerut.

"Tell me. Who's that guy."

"Correction, she. Our new leader was a girl."

"Again???"

Aku hanya mengangguk.

Dia kelihatan mendengus.

"Then, you need to tell me the whole thing about her."

Aku meneguk sedikit kopi Itu sebelum merenung lelaki dihadapan ku Itu.

"Tiada benda yang percuma dalam dunia ni".

Aku mengukir senyuman Penuh makna kepadanya.

......

"Ini kes yang agak... Serius."

Ruangan yang gelap Itu, dipancari dengan cahaya biru iaitu hologram dari sebuah objek diatas meja Itu.

"Reen...ini bukan ke..."
"Ya Maria, ini lah dia. Dragon drugs. Cantik diluar, bahaya didalam. Mempunyai Rupa seperti kristal tetapi mempunyai tahap ketagihan yang Tinggi sebanyak 110% Dan mampu mengakibatkan ramai yang mati."

Beberapa lelaki yang berada didalam bilik Itu merupakan pihak atasan. Pihak pengarah, CEO Dan COO mula mengajukan beberapa soalan.

"Then, what should we do? Pihak Polis diMalaysia Dah tau ke tentang ini?"

Kelihatan wanita bernama Reen Itu sedang mundar mandir dihadapan mereka.

"Sebenarnya, pihak polis pun tidak tahu tentang perkara ini. Pusat kita ialah Pusat yang pertama yang mengetahui tentang dadah ini."

"Where's came out?" Tanya Presiden pula.

"Dadah ini datang dari Thailand. Seperti yang kamu semua ketahui, ada dua orang agent kita yang menetap disana, mereka lah yang memberi tahu tentang perkara ini."
Kata madam Maria.

"So... Team mana yang patut kita hantar?" Tanya salah seorang pengurus terbesar syarikat ini.

Kedengaran bunyi kepala pen ditekan-tekan berulang kali.

"Hm... What if I say... We send our team intelligent untuk selesaikan masalah ni?"

......

"Assalamualaikum Dan salam sejahtera kepada Team Intelligent."

Terdengar sahaja suara Madam Maria  dari televisyen Itu, terus ahli team intelligent menumpukan perhatian kepada televisyen tersebut. Kelihatan madam Maria yang lengkap berkebaya merah Itu tersenyum Penuh makna.

"Maaf kerana saya telah mengganggu masa lapang kamu. Tapi saya ada bawakan berita untuk kamu semua."

Kami Saling berpandangan.

"Tugas apa Madam?" Tanya Aisha sambil mencatat sesuatu didalam buku.

"Ha... Tugasnya mudah sahaja. Pergi ke Thailand Dan bawa pulang Dragon Drugs. Saya harap tiada pertumpahan darah yang berlaku kecuali jika perlu."

"Tapi madam, ini kes besar, melibatkan negara. Kami Tak pernah kendalikan kes besar macam ni. Kes macam ni melibatkan nyawa." Kata Faiq pula. Dia kelihatan risau.

Oh it's so interesting. Aku Tak pernah lalui benda ni. Macam mana ni? Ermm..

Aku hanya memandang televisyen Itu tanpa berkelip mata.

"Saya berikan kamu semua pengalaman. Takkan la selamanya kamu semua nak kendalikan kes di Malaysia sahaja? Nanti, apa bila kamu menjadi Team Senior, kamu semua perlu mengendalikan kes diluar negara Dan perlu menjadi contoh pada pelapis-pelapis kamu nanti."

"Maaf Madam sebab saya mencelah, tapi saya Tak percayakan Jade. She's still new. Dia Takde pengalaman langsung tentang pengurusan kes-kes kecil. Takkan kita nak risikokan diri kita dengan membiarkan Jade menguruskan team ini nanti?"

Selesai Ali berkata, aku terus memandang Ali.

Eh eh makhluk ni.

Kemudian, aku memandang ahli yang lain. Kemudian, terangguk-angguk sendiri mengiyakan hujahan Ali.

Aku pun risau. Hmmm. Aku kena buka dictionary English-Thai ni...

"Okay, saya tahu yang awak semua mesti tengah risau fasal benda ini. Tapi, kalau awak semua Tak letak kan kepercayaan kepada dia... Macam mana dia nak guide team ni dengan baik? Setiap ahli perlu mainkan peranan. Bantu Jade apa yang patut. Kerjasama Itu kunci kejayaan. Untuk pengetahuan kamu semua juga, kami tahu apa yang kamu semua Tak tahu. Okay, I don't want hear any complaints. Prepare your things. Lusa, team intelligent Dah kena ada disana."

Televisyen automatik terpadam.
Semua kepala terus menoleh ke Arah ku.

"Goodluck leader." Kata Ali seraya tersenyum sinis kemudian, dia melangkah keluar daripada ruang an Itu.

"Don't worry Jade, we'll help each other." Kata Elly. Kemudian, dia menghulurkan sekotak air oren kepada ku.

Aku menerimanya sambil tersenyum segaris.

"Jade, don't nervous. I will guide you and teach you some Thai words. Let's pray first." Ajak Aisha bersama telekung ditangannya.

"Jangan terkejut sangat Jade, Aisha dihantar ke sini dari Arab Saudi, tetapi dia memang mahir segala bahasa. Dia dihantar ke sini kerana dia... 'manusia kamus'."

Allen terus berlari keluar dari bilik.
Aisha yang berura-ura mahu membaling cawan terus menghentikan aksinya kerana Allen yang sudah keluar dari bilik Team Intelligent.

Sorry for this short chapter.




JADE 01Where stories live. Discover now