2 (arranged)

460 47 7
                                    

Ali dan Alicia memandang ke arah yang ditunjukkan Iman. Mereka tidak terus keluar daripada kereta dan hanya memerhatikan lelaki itu dari jauh.

"Dia baru keluar daripada kedai tadi,"tambah Iman lagi.

"Ali dan Iman, korang masuk dalam kedai tu dan cek keadaan orang tua tu. Aku akan ekorinya,"kata Alicia. Mereka berdua mengangguk.

Alicia segera menuruni keretanya dan mengekori lelaki itu. Pada mulanya lelaki itu tidak perasan yang dirinya sedang diekori oleh Alicia. Alicia sedaya upaya untuk tidak membuat perkara itu terlalu menonjol. Alicia terus mengekori lelaki itu sehingga ke sebuah lorong sunyi yang terletak di antara bangunan di situ.

Tiba-tiba, telefon Alicia bergetar. Alicia terus menyeluk poketnya dan mengangkat panggilan yang diterima daripada Ali. Dia memperlahankan langkahnya dan menyorok di balik dinding.

"Ye, kenapa?"

"Alicia! Orang tua tu... dah mati!"

Mata Alicia terbuntang luas.

"Kau seriuslah?"

"Ye! Lehernya dikelar dan tubuh dia penuh dengan kesan tumbuk. Aku rasa dia baru kena bunuh dengan lelaki tadi."

Alicia mematikan panggilannya. Dia tekad untuk menyergah lelaki itu. Langkahnya kembali di buka dan dia perlahan-lahan mengekori lelaki tadi.

"Jangan menyorok. Aku tau kau ada kat situ,"lelaki itu bersuara.

Alicia terkejut tetapi reaksinya dikawal. Setelah ditegur, akhirnya Alicia berjalan keluar daripada tempat persembunyiannya.

"Kau nak apa?"soal lelaki itu tadi.

Alicia mengetap bibirnya. Lelaki itu masih membelakanginya. Dalam keadaan itu juga, Alicia menghidupkan lokasi telefonnya agar Iman dan Ali boleh menjejakinya.

"R-rudy? Kau ke tu?". Berdasarkan suara lelaki itu, sah yang dia adalah Rudy.

Lelaki itu tidak memberi sebarang respon kepada soalan Alicia. Kedengaran bunyi rengusan kecil keluar dari mulut lelaki itu.

"Bangsat."

Tanpa amaran, lelaki itu terus mengorak langkah laju ke hadapan. Alicia menyedari yang dia cuba melarikan diri dan terus mengejar lelaki itu kembali.

Lelaki itu memecut laju menaiki tangga bangunan ke bumbung. Alicia juga pantas menangkap langkah lelaki itu. Lelaki itu sangat laju dan menyukarkan Alicia.

"Berhenti!"

Akhirnya mereka tiba di bumbung atas bangunan. Alicia memandang ke sekeliling. Kelihatan lelaki itu sedang melompat melepasi tembok untuk ke bangunan sebelah. Alicia terus mengekori langkah lelaki itu.

"Laju gila mamat ni. Main lompat-lompat bangunan pula,"monolog Alicia.

Akhirnya, langkah lelaki itu mati apabila dia berada menyedari yang dia berada di hujung bangunan. Dia memandang ke belakang dan mendapati Alicia semakin menghampirinya. Tanpa berfikir, dia terus memanjang tembok bangunan itu.

"Berhenti!"

Lelaki itu memandang ke arah Alicia yang berlari menghampirinya. Dari belakang kelihatan lagi dua orang manusia mengekori gerak Alicia. Dia mengerutkan dahinya.

"Ceh."

Dia mengangkat kedua-dua belah tangannya, tanda dia menyerah diri kepada mereka bertiga.

"Bagitahu, siapa kau yang sebenarnya,"kata Ali dengan nada yang termengah-mengah.

Lelaki itu merenung tepat ke arah Alicia, Iman dan Ali sebelum dia menurunkan penutup kepalanya dan pelitup mukanya.

Alicia, Ali dan Iman tergamam apabila mereka akhirnya mengenal pasti siapakah lelaki itu.

(RE) Ejen Ali - Misi : Keluar llWhere stories live. Discover now