_أيوة ياحبيبة أخبارك ايه؟
_الحمدلله،قوليلى بقا مامتك عملت ايه عند الدكتور ،وقال ايه طمنينى؟
_بصى الحمدلله،بس عاوزة نتقابل ونشوف مودة كمان،وننزل مع بعض.فى اى مكان .
_فى حاجةولاايه،فى جديد يعنى!!
_هتفهمى كل حاجة عوزه نتقابل فيس تو فيس يعني .
_تمام هكلم مودة ونحدد معاد وهقولك وننزل.
_سلام.....
هل أخبرهم بما حدث ام .........
لقدأحببته كثيرا ولكننى لاأستطيع أن أحدث أمي عن هذا الأمر،لقد كانت صديقتى قبل أن تكون امى لا اخبئ عنها شئ أبداأبدا.ولكنها أصبحت تحمل عبئ فوق كتفها يكفيها ،لاأستطيع ولكن ضميرى يؤنبني. لأنني لم ولن أخبئ عنها أى شئ طوال حياتى....
هل أخبرأصدقائى أم لا،ولكن لماذا سوف يفيد كل ذلك وأخذ يدور بخاطرى لفترة لاتقل عن ساعتين تقريبا حتى جاءنى صوت أمى.....
_سهيلة
_نعم ياامى،شكلك عاوزة حاجة،خير ياحبيبتى في ايه؟
_انت اللى شكلك مخبية حاجة عنى،انت مفكرانى ضعيفةولا ايه،قولى يابنتى فى ايه وبلاش شكلك دا.
_مفيش حاجة،أنا تمام أهه.
_سهيلة أنا أمك،يعنى فاهمة انت مالك،تحبى أقولك مالك قبل ماتحكى.
_لا....أناو الله مش عاوزاكى تتعبى معايا بس.
هل تعلم بما حدث حقا،أم قلب أم ينفجر قلقا على ابنتها،ليتها منعتنى من ذلك الذى يدور بقلبى، ليتها حذرتنى...
_سهيله،رحتي فين انا بقالي قد ايه بكلم ومش بتردي....
_هااا........دقيقه هرد علي التليفون يأمي.....تمام ياموده هنزل حاضر.
_مين كان بيكلمك،موده.
_اه موده ياأمي،عوزاني انزل معاها هنتمشي شويه وحبيبه كمان معانا.
_خلاص روحي بس افتكري أن كلامنا مخلصش........
لقدتفتك قلبى لسماع تلك الكلمات،أعلم أن أمي لن يهدى لها بال إلابعد أن أحدثها عم فى ذهنى،ومايحدث معى،ولكننى لاأستطيع لأنهاظلت طوال حياتى..طوال حياتى تحمينى من أى مكروه قدأتعرض له،نعم لو كان حجراً في مقدمه حياتي لحمتني منه.
ماذا أفعل بعد؟؟؟
_سهيله القمر،اخبارك ايه ياروحي .
_الحمدلله يادوده.
_ده ايه الروقان ده،دوده مره واحده،وانا ايه طب.
_بس ياحبيبه،نبطل حقد ياحقوده.
_ماشي ياستي احنا اسفين،مين قدك اصلا
_احكيلي بقي ياسهيله ايه الي حصل معاكي ياله.
_يوسف.
_يادي يوسف،ماله،اوعي تقولي..........
_حاجه كده.
_طب ماانت كدة تقريبا.
_اقسم ب الله دبش ياحبيبه.لسانك ده هيوديكي في داهيه .
_اسمعوابقي.................
وبعدانتهاءحديثي.
_انت مين قالك انك من طبقه بسيطه أو اقل منه بقي،انت فاهمه كلامك ده،بباكي محامي قد الدنيا والناس كلها عرفه سمعته،يعني مين قال ده،انت هبله يابت.
_حبيبه عندها حق في كل كلمه بتقولها علي فكره ياسهيله،و هو ازاي سكت لما سمع رد فعلك يعني.
_لا والله،هو مسكتش،هو قالي أن مفيش حاجه اسمها أن انامن طبقه وهو من طبقه .
_طيب الراجل مغلطش المره دي.
_بصي القرار يرجعلك في الاخر،وصراحه انت باين عليكي انك بتحبيه،وانت عرفه لو هو جد هتعرفي ولو مش جد لساني موجود.........
_اهم حاجه لسانها....عمرك ماهتتغيري،دبش من يومك.
_خلاص لازم نقوم بقي عشان ماما اكيد في انتظاري يا حلوين.
_تحياتي لمامتك وبكره هاجي اطمن عليها.
_تمام ياموده في انتظارك.*********
في هذه الليله وبعد مرور عامين من الحادث،لقد استيقظت امي علي صوتي الذي كاد أن ينتهي..........
_في ايه ياسهيله،مالك يابنتي.
_ازاااااي ازااااااي،ازاي حصل ده ازااااااي......
_بنتي حبيبتي،ردي عليه...
_ماما...........
_كبوس تاني،اناجمبك المرادي ،متخفيش.
_الحمدلله.
لقد أصبحت اسأل سؤال واحد ولاأجد له جواب كيف؟كيف حدث؟كيف حدث كل ذلك في الماضي؟ياليت الماضي يعود! ياليت،الحلم الذي لم ينتهي منذ عامين،حلم بلا انقطاع! ندبه الروح التي لاتشفي كان هو،الآلم الذي يلاحقني هو انت!!!
أصبحت صامته ولكن قلبي لم يهدأ ظل في تألم الي تلك اللحظه،قلب بتره الحزن،لم تفكر لحظه بي !وماذا سوف يحدث لي بعد ذلك،
كان وعدك في البدايه عدم الكذب،اذ لماذا قلت لي انني الأولي والاخيره، لماذا قلت إن جسدي لم يلمس امراه سواكي؟لماذا كذبت؟.
أصبحت صامته لااستطيع التحدث ؟أتحدث عن ماذا؟ايحكي الآلم!!! اتشرح الدموع؟!.الوضع لا يتغير ،لقد مررت بحاله لاأستطيع وصفها لاحد!
لقدأصبحت أكثر من عامين لا أتحدث مع أحد، لااخرج ولاادخل،لااري الشمس،لاأريد الدنيا............لقدسأمتها حقا.
أصبحت لا اتقبل هذه الدنيا ،ولماذا؟ومن أجل من؟من أجلك انت!؟*************
أنت تقرأ
أحببتك كثيراً.
Romanceروايه أحببتك كثيراً،روايه رومانسيه من وحي خيال الكاتب ،ولكن هذا لا يمنع أنه من المتوقع أن يحدث ذلك معك .........