"Titttt...ttiiittttttt.tittttt..tittt...". Tetiba telefon bimbitku berbunyi.
"Brother, camne ni mahal nak buat motor mamat ni, motornya cam masuk air le", kata memberku yang cuba membaiki motor suami Asmah.
"Kenapa? Ermm mamat tu dah ko tanya boleh tak dia sattle kan tu?", kataku pula."Ni masaalahnya. Dia ada berapa sen je, nak suruh aku bagi idup je. Mane leh, nak kena sevis buka semua tu." katanya lagi.
"Lama ke? Berapa?", tanya aku lagi.
"Tiga empat jam le dan dekat dua tangan besar tuu", jelasnya lagi.
"Gini lah. Ko buat jelah. Suruh je dia tunggu. Tang kosnya ko ambik berapa dia ada, jangan ko cakap lak berapa kos sebenar, ko cakap yg dia ada je, selebihnya aku tanggunglah. Amacam boleh tak?", terangku pada Lan Rempit."Ok lah kalau cam tu brother", jawabnya.
"Sape tadi tu bang?", tetiba Asmah bersuara dibelakangku.
Wow! Asmah nampak mengiurkan dengan hanya bertuala, mempamerkan pehanya yang gebus serta pangkal buah dadanya yang padat membusung menongkah tuala, membuatkan aku menelan air liur.
"Abang. Orang tanya ni? lain pulak ditengoknya. Tak pernah tengok ke?", katanya sambil berlalu ke biliknya.Baru kesedari, Asmah telah berlainan melayani aku. Memanggilku dengan panggilan abang, tidak lagi malu-malu untuk berkemban singkat begitu dihadapanku. Ini semua membuat aku rasa amat keliru. Mana tidaknya di awal-awal perkenalan yang baru beberapa jam tadi dia begitu marah bila aku melihat tubuhnya. Tapi kini Asmah seolah-seolah sengaja menayangkan keindahan lekuk tubuhnya untuk tatapan ku.
"Menung jauh nampak. Ingatkan apa tuu?" soalnya yang telah duduk di kerusi berhadapan denganku. Aku tak sedar bila dia sampai dan duduk di hadapanku. Aku renung dirinya yang dibaluti pakaian tidur jenis baju kelawar."Cik abang. Mah tanya ni? Dari tadi satu pun abang tak jawab." ulangnya lagi.
"Errrrr, apa dia?", kataku bertanya kepadanya semula.
"Ermm, apalah yg dilamunkannya tu?", balasnya ringkas.
"Orang tanyaaa, kenapa termenung sampai orang duduk kat sini pun tak sedar?", sambungnya.
"Oooohhhh. Membayangkan tubuh Mah tanpa sehelai benang pun. Mesti cantikkan, kan, kan!", aku cuba bergurau dan akibatnya sebiji kusyen melayang ke mukaku.
"Hehehe. Sorry gurau je. Sebenarnya abang pelik tadi Mah bukan main marah masa abang ternampak tubuh Mah masa naik kereta. Siap kutuk lagi abang ni jahat le, tapi tetiba mah dah lain dan baru abang sedar mah dah panggil abang ni dengan panggilan abang tu je", terangku.
"Ooo itu. Ingatkan melamun pasal apa tadi. Tak suka ke. Ermm, Mah minta maaf pasal kat kereta tadi, yelah abang pandang Mah macam nak telan Mah. Pastu suami Mah ada lak tu. Malu le mah. Sebaliknya Mah yang rasa bersalah marahkan abang tak tentu pasal. Masa terjatuh tadi buatkan Mah rasa bersalah marahkan abang, Mah nampak keikhlasan abang, cara abang mandikan anak Mah, selimutkan. Mah sendiri tak tau nak buat apa yang abang buat tadi", terangnya.
"Abang pun nak minta maaf sebab renung mah tadi. Bukan apa Mah, abang pun pernah rasa apa yang Mah dan suami rasa hari ni. Waktu tu abang belum macam sekarang. Masih bermotosikal. Kena hujan, lepas tu anak abang demam dekat sebulan sampai terkejang-kejang. Dok bertunggu kat hospital, dengan pendapatan yang tak seberapa. Seksa rasanya. Itu sebab bila abang nampak tadi abang berhenti untuk membantu sebab abang tau susahnya bagaimana. Apa yang abang buat tadi tu nurse pernah ajar abang kalau anak kita kena hujan", balasku.
"Abang dah kawin?", tanya Asmah dengan nada lembut.
"Dah. Dah 10 tahun pun. Anak abang yang tua pun dah 9 tahun", kataku.
"Tapi cara abang tengok tu cam tak pernah tengok pulak", kata Asmah.
"Bukan tak pernah tengok. Pernah, tapi Mah punya baru tadi le nampak", aku cuba mengusik Asmah.
"Kenapa mah punya lain ke? Tak cantikkan?", soalnya sambil menundukkan wajahnya.
"Bila pula abang kata tak cantik?".
"Itulah lelaki. Dah ada pun masih nak tengok yang lain lagi. Miang tak habis-habis", komennya.
"Dah ternampak. Tengok je lah. Tak tengok rugi", kataku.
YOU ARE READING
Asmah, Bini Muda Yang Menawan.
RomanceBermula dari pertolongan ke atas sepasang suami-isteri yang membawa anak kecil yang menolak motor dalam keadaan cuaca yang sedang hujan lebat dan berakhir dengan seks di atas sofa.