Asmah, Bini Muda Yang Menawan.

58.3K 179 3
                                    

Penafian: Cerita di bawah ini bukanlah pengalaman penulis sendiri tetapi satu cerita yang diambil dan dikarang semula untuk perkongsian bersama.

"Orang berbudi, kita merasa, orang memberi, kita merasa".

Aku ingin menceritakan pengalamanku, berkenaan dengan peribahasa yg disebut diatas. Aku teringat kisah ini bila anak ku bertanya maksud peribahasa tersebut.

Ianya berlaku sekitar 2 tahun lepas iaitu pertengahan tahun 2000, di mana pada waktu itu aku sedang melaksanakan kerja di Putrajaya, dan aku tinggal di sekitar kawasan KLIA. Aku suka melawat projek ku menaiki Pajero kerana ianya boleh ku bawa sehingga kawasan off-road.

Pada petang tersebut, aku dalam perjalan balik ke rumah dari Putrajaya dalam keadaan hujan lebat melalui lebuhraya sambil mendengar lagu-lagu dari dendangan Ramli Sarip. Aku terpandang pasangan suami-isteri sedang menolak motosikal dalam hujan. Bila aku melintasi pasangan perempuannya, aku terpandang dia sedang mendukung seorang bayi, serta-merta rasa kasihan kepada pasangan tersebut timbul dihatiku kerana terpaksa mengharungi hujan bersama bayi. Aku lantas memberhentikan kenderaan ku walaupun dah agak jauh terbabas.

Setelah kudekati rupanya memang mereka menghadapi masalah dengan motosikal dan bayi yang dikendong sedang menangis dan hanya berpayungkan baju hujan. Aku menawarkan diri membantu dan kuketahui si suami bernama Rahmat dan isterinya Asmah, sementara anaknya yang baru berumur 13 bulan bernama Azim. Ternyata mereka menerima. Lalu kubuka kan pintu penumpang sebelah hadapan meminta isterinya duduk dihadapan, namun isterinya tak mahu dan aku jelaskan bahawa aku terpaksa melipat kerusi belakang untuk membolehkan motosikal suaminya di masukkan kedalam Pajero.

Akhirnya dia setuju, dan aku terpana bila Asmah membuka topi keledarnya. "Cantik dengan kulit putih, rambut hitam berkilat separas bahu serta beralis hitam dan lebat", terdetik kata hatiku. "Kenapalah dapat suami pekerja ladang jer ni". Aku anggarkan umur Asmah sekitar 25 tahun aje. Sedangkan suaminya kurasakan sudah dekat 40 tahun.

Aku tersedar dari merenung Asmah bila anaknya menangis lagi. Aku terus menghampiri Rahmat meminta dia tunggu kejap di belakang kenderaanku untuk aku menarik hook di kerusi belakang supaya dapat di lipat, dan aku beralih ke sebelah pemandu.

Ketika aku membuka pintu sebelah pemandu , sekali lagi aku terpegun, kerana Asmah sedang mengangkat branya untuk menyusukan anaknya dan secara tak sengaja aku terpandang teteknya yang putih serta pejal dengan puting yg masih kelihatan kecil dan berwarna agak gelap.

"Encik, tak tau malu ke!" Asmah menegurku dengan nada marah namun tidak kuat suaranya. "Kalau encik hendak menolong buatlah cara menolong, bukan ambil kesempatan macam ni" sambil dia berusaha menutup bahagian tubuhnya yg terdedah. Gumam nya lagi dengan nada yang masih marah.

"Maafkan saya, saya tak sengaja ternampak!" Balas ku.

"Dasar lelaki suka ambil kesempatan, tak kira bini orang ke anak dara!" gumam nya terus. Namun kata-katanya membuatkan aku marah.

"Saya menolong awak bukan kerana nak ambil kesempatan kat awak, saya pun tak tau rupa paras awak sebab tadi awak pakai helmet! Saya berhenti nak tolong awak bila saya nampak bayi yang awak gendong. Sebab saya pernah rasa situasi macam awak alami sekarang, kerana itu saya simpati dengan awak. Kalau awak rasa saya mengambil kesempatan, awak boleh turun dari kereta saya, tapi tinggalkan anak awak dalam kereta ni jangan sampai kena hujan, nanti demam", tegas ku dalam geram dan marah.

"Dan, kalau awak marah atas apa yg saya buat tadi saya dah minta maaf, kerana pada saya awak bukan saja cantik diluar malah di dalam pun sama, kerana itu saya terpaku tadi bila awak mula buka helmet awak, dan sekali lagi bila saya terpandang ..." sambungku, namun aku tak berani meneruskan kata-kata ku.

"Apa maksud encik dalam pun sama?" tanyanya pula tapi masih dalam keadaan tegas.

"Tak de pe!" jawab ku sambil terus memusing badan untuk kebelakang membantu suaminya pula.

"Encik!"sebelum sempat aku melangkah.


Asmah, Bini Muda Yang Menawan.Where stories live. Discover now