Menegur

58 17 2
                                    

Bukan senang nak tegur orang, lebih ii lagi dengan orang yang rapat dengan kita.

"Tegur jangan sampai menghina"

Ada orang yang tegur sampai maki hamun,
Ada orang yang tegur sambil memerli,
Ada orang yang tegur dengan penuh keikhlasan.

So jadi lah orang yang menegur dengan penuh keikhlasan. Dari hati ke hati.

Tak perlu sampai mencaci orang yg kita  tegur. Kerana kebarangkalian mereka mungkin tak akan dengar cakap kita.

Ingatlah, kita ni bukan nya nak tunjuk hebat dengan menegur, tapi  kita nak sesuatu yang salah diperbetulkan.

Kalau kita nak orang lain terima teguran kita,
Kita mesti terima teguran daripada sesiapa pun.

Kalau kita jenis yg  tak boleh terima teguran daripada orang lain, macam mana orang lain nak terima teguran daripada kita betul tak?

Saya faham..menerima teguran bukan lah sesuatu yang mudah bagi seseorang. Ia boleh diibaratkan macam kita berada disuatu bilik gelap and then tetiba je ada orang bukak lampu bilik tu. Apa korang rasa masa lampu bilik tu dibuka? Korg mesti rasa sakit mata kan. And then pelan ii kita cuba sesuai kan mata kita dengan lampu yg terang tu. Lama ii mata kita dah tak sakit lagi. Betul tak? Macam tu juga lah hati kita yg seakan ii berada dalam keadaan gelap lalu tetiba ada org yg tegur kesalahan kita yg diibaratkan lampu yg terang tadi. Bila kita dah biasa kan dengan teguran tu. Akhirnya kita dapat terima dengan hati yg ikhlas.

Jadi , marilah..Renung ii kan lah bersama.

*any question?❤

I Give You ( Nasihat , Tips, Beberpa Isu)Where stories live. Discover now