الجزء السادس من رواية "وقت الشدة"

2 0 0
                                    

الجزء السادس من رواية " *وقت الشده* "

كان على الجانب عمر وعهد يتحدثون كثيرا في هذه الفتره حتى انهم اعتادو علي بعضهم البعض فأصبحوا يتحدثون ليلا ونهارا عندما يتحدث طارق ونيرة ويتناولون الغداء والعشاء معا علي نفس الطاولة وكأن قصه طارق ونيرة تبدأ معهم من جديد..

حتي جاء اليوم الخامس من الأسبوع الثاني وكانت الوجهه هي جزيره الفنتين والتي قال عنها المرشد أنهم سوف يخيمون بها وعندما ذهبوا وتمتعوا بكل المشاهد الخلابة..

وجاء وقت النوم فلم يستطيع عهد وعمر النوم وكانوا يتحدثون في الهاتف وأثناء حديثهم قال عمر شئ مضحك فضحكت عهد بصوت رقيق جعل قلب عمر ينبض بشده قاطعا لضحكتها قائلا..

عمر:  ضحكتك خطفت قلبي
عهد تصمت ويحمر وجهها
عمر:  عهد
عهد بصوت خافت به كسوف : أيوة
عمر: ما تيجي نعمل زى طارق و نيره
عهد متسائله: نعمل ايه؟
عمر بشغف: نرتبط.. باين أوى اننا بنحب بعض ومقفسين اوى.. وبعدين انتى مخدتيش بالك اني مش بعمل حاجه في يومى إلا وانتى فيها وبقيتي كل حاجه في حياتى
عهد بكسوف:  لا واخدة بالي
عمر برومانسيه:  انا بحبك يا عهد.. حبيتك وانا كنت بقول لطارق انا مستحيل احب دلوقتي لما اشوف حياتي الأول. بس أعمل إيه القلب وما يريد.. ها يا عهد قولتي ايه؟
عهد ضاحكه: أيوة يعنى انت عاوز ايه
عمر مندفع: عاوز اكمل حياتي معاكي يا عهد.. انا الحمد لله عندي شقتي جاهزه أنا بس ناقصني أنتى
عهد في كسوف: تصبح علي خير يا عمر

تغلق عهد الهاتف وهي في قمة السعادة وقلبها ينبض بحب عمر كأنها لم تعرف معني الفرحة إلا الآن ثم يأتي رساله من عهد الي عمر علي الواتساب تقول فيها..

"علي فكره انا كمان بحبك ومش عاوزة حاجه غيرك يا عمر"

عمر يري هذه الرسالة فيصبح كالطفل الصغير من كثره السعاده حتي انه اقترب الي طارق وهو نائم وقفز عليه وقال..
عمر: لولولولولوى اصحي يا بأف اخوك حب واتحب وهيرتبط..
وفي الصباح سمح لهم المرشد ان تجولو في مدينه أسوان كيوم ترفيهي كمان فعل في الاقصر..

فقرروا النزول مع بعضهم البعض وكل منهم اهدي الاخر بعد الهدايا وتناولو الطعام والحلوى في يوم رومنسي الي ابعد الحدود.. كل منهم مع نصفه الاخر يشعر بالسعاده والحب الحقيقي الصادق والنابع من القلب..

وهكذا أصبح طارق ونيره وعمر وعهد في علاقه حب مرتبطان ببعضهما في انتظار إنتهاء الترم الاخير من الجامعه كى يتقدم طارق وعمر الي نيرة وعهد ويبدأن حياة جديدة معا..

وبعد إنتهاء الرحلة والعودة مره اخري الي المنازل وتسليم المشروع والخضع للامتحانات لإنهاء هذا الترم والاستعداد ليوم التخرج فقد نجحوا جميعا بتقدير امتياز وكان يوم التخرج يوم جميل وذهبوا الي مكان ما لكي يسهروا معا احتفالا بهذه المناسبة الجميله..

وفي يوم من الايام ظهر علي عهد علامات الإرهاق والتعب..

#فرح_هانى

وقت الشدةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن