الجزء الثالث عشر من رواية "وقت الشدة"

0 0 0
                                    

الجزء الثالث عشر من رواية " *وقت الشده* "

بعدما اتفق عمر مع والده عهد علي أن يقابل والدها للتحدث معاه وافق الاب وقال عمر ودار بينهم الحديث الآتى..

عمر: يا عمى انا جي النهارده اطلب أيد عهد من حضرتك
والد عهد:  بس يا بنى انت عارف ان عهد تعبانه ومش تعبانه تعب عادي.
عمر: انا عارف يا عمي هي تعبانه بأنهى مرض وانا قريت عنه كتير و متابع حالتها مع الدكتور والدكتور قالي ان افضل حاجه ليها دلوقتي انها تفضل مبسوطه وفرحانة لأن الحالة النفسية مهمه جدا في التأثير عليها وتقبلها للدوا وده هيزود نسبه الشفا كتير.
والد نيره: شوف يا عمر انا حقيقي عمرى ما كنت اتخيل أني ممكن اكون مطمن علي بنتى مع حد ابدا.. بس باللي بسمعه واللي والده عهد حكته عنك انا اقدر اديك عهد وانا مطمن
عمر في بهجة: وانا يا عمى عندي الشقه وجاهزه وكل اللي عاوزه موافقتك و عهد وحتي مش بشنطه هدومها عاوزها لوحدها كده بس..
والد عهد في ضحك: واديك خدت الموافقه منى

ينتهي الحديث بينه وبين والد عهد ثم يتحدث عمر مع نيره لكى يقول لها ما حدث ويجعلها تجتمع مع اصدقائها لتخبرهم..

تجتمع نيره مع أصدقائهم وتقول لهم أن والد عهد وافق علي عمر..

نيره: عاوزاكم تباركو لعهد يا بنات باباها وافق علي عمر انو يتجوزها
مريم: الف مبروك ربنا يتمم لها بالخير
شهد "صديقه عهد في الصغر" : يعني عهد هتاخد چينتل الدفعه كلها وهياخدها وهي تعبانه.
نيره: قصدك ايه يعني؟
مريم: افهم من ده انها نفسنا منك عليها
شهد:مقصدش والله
جهاد: لا قولي الحقيقه.
نيره بصوت مرتفع: بس خلاص مكنتش كلمه.. المهم محدش يقولها حاجه دلوقتي انا هبقي اقولكم تقوللها امتى واتفق معاكم..

ينتهي بينهم الحديث وهم في انتظار نيره تقول لهم متى يباركو عهد..

وظل بعدها عمر ونيرة منشغلان عنها لمده يومين وأكثر.. قليلا ما يتحدثو معاها.. ماعدا نيره كانت لابد أن تتحدث معاها كل يوم..وقد كان المتبقي علي عيد ميلاد عهد يومين..فأصبحوا لا يأتون لها ولا يتحدثون معها إلا قليل وحزنت لذلك لأنها أدركت انهم نسوا يوم ميلادها..

ولكن بعد يومين وفي يوم عيد ميلادها استيقظت فوجدت الغرفة مليئة بالورود والبلالين وعبارات أُحبك بأكثر من لغة ووجدت أهلها واصدقائها مجتمعون وقد استاذنو من رئيس القسم الذي فيه عهد انهم سوف يحتفلو معاها في ذلك اليوم و جلسوا معا يحتفلون بها وهي سعيده ولكن هناك علامات حزن علي وجهها فمالت إليها نيره وقالت..

نيره: ايه يا بنتى مالك
عهد: متعرفيش فين عمر؟
نيره: لا والله ما اعرف هو قالي انو جاي بس معرفش اتأخر ليه..طارق متعرفش فين عمر؟
طارق: لا مش عارف بكلمه مش بيرد..

وفجأة يدخل عمر الي الغرفة ومعه ورد ذكى الرائحه جميل المنظر به كل الورود التي تحبها عهد.. يرتدي بنطالا اسود وقميص أبيض و في يده الورد ودخل إليها مبتسم يقول لها..

عمر: كل سنه وانتى طيبه يا أغلي حاجة في حياتي ويا كل حياتي.. "يعطيها الورد"

ثم يدخل يده في جيبه ويخرج علبة حمراء يفتحها لتتفاجئ بداخلها خاتم جميل ويقول لها عمر..

عمر: تتجوزينى؟

عهد تنظر في اندهاش ماذا يحدث ثم تنظر الي أبيها فيبتسم ابيها ويهز رأسه دلاله علي موافقته.. فتجيب عليه عهد..

عهد: بس يا عمر انا...
عمر: شششش انا مش عاوز اسمع حاجه انا عاوزاك انتى بس عاوز اعيش معاكي يوم واحد بس يا عهد..

تنظر اليه عهد في حب وبكاء من الصدمة والفرحه..

عمر: تتجوزيني يا عهد؟
عهد: موافقه

يلبسها عمر الخاتم في إصبعها وسط تسقيف حار لهما لتكون عهد مخطوبة الي عمر بطريقه رسميه تماما ويقضون وقتا رائعا معا طوال اليوم.. وهي في أجمل أيام حياتها رغم ما توجهه من وحش في جسدها.

#فرح_هانى

وقت الشدةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن