dua-

28 4 0
                                    


Dimeja makan aku hanya diam membisu. Mereka yang lain rancak berbual, Mingyu ni- maksud aku Faeq ni memang fasih sangat berbahasa melayu jadi takda masalah untuk dia bercakap dengan kami semua.

" Berapa lama Faeq duduk sini? " Tanya Umi membuatkan semua pasang mata memandang nya.

Termasuk aku berhadapan dengan nya.

" Lagi dua minggu kalau takda halangan Faeq balik lah. " Masa dia sebut perkataan takda halangan dia pandang muka aku.

Apa maksud dia.

" Lah kejap je. Faeq baru sampai semalam kan? " Abah pulak sambung tanya.

" Haah.. semalam petang macamtuh. "

" Kau tinggal mana? Hotel ke " abang Adham menyampuk.

" Tak.. aku duduk rumah abang angkat aku. Dia ambik semalam dekat airport. "

Semua kepala mengangguk mendengarnya. Aku sambung makan.

" Faeq tambah lagi jangan malu malu. " Kata Umi.

Faeq tersenyum. " Okay auntie. "

Dia ni asyik tersenyum je. Aku pulak yang cair.

" Dik.. tak nak tambah lagi ke? Selalu jarang kau makan kurang dari dua pinggan. " Abang Adham sengaja mengusik aku.

Aku memberikan jelingan tajam pada dia. Dengan mimik mulut ' kau nak tumbuk ke? "

" Ha apa tak dengar ? "

" Umii tengok Abang Adham tuh. " Aku merengek pada Umi suruh abang aku tuh behave sikit.

Tapi mereka malah tertawakan aku. Bibir aku mencebik sedepa , mata masih menjeling tajam abang aku yang tersengih jahat dapat mengusik aku.

" Ada pun suara dari tadi senyap je. " Abah pulak tambah lagi.

Habis tuh takkan aku nak mencelah pulak. Lagipun semua soalan dah ditujukan pada Faeq.

" Dia malu tuh dengan Faeq. " Sekali lagi malaun ni nasib tau kau abang aku.

Aku menunjukkan buku lima yang tak seberapa ni pada dia.

Faeq turut melihat muka aku. Lah jangan semua pandang aku merah nanti muka aku.

" Hish tak payah lah pandangg " kata aku menundukkan kepala.

Umi dan abah makin ketawa kuat, Faeq tersenyum kecil. Abang aku

" Kau ingat kau cantek sangatt "

Aku mengangkat muka. " Aku memang cantekk punn "

Flip hair. Ingat gais, konfidon tuh importantt

 Ingat gais, konfidon tuh importantt

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
STAY HOME ✓ MINGYUWhere stories live. Discover now