Esoknya, Abang adham, aku dan Faeq berkomplot nak tengok wayang sama sama. Cerita apa benda tah. Aku sebenarnya malas. Biasalah orang anti-social ni. Ada rasa alergik nak keluar.Tapi ibu malah abah sekali memaksa aku ikut mereka berdua.
Jadi ke IOI citi Mall lah kita. Tempat bersuka ria kegemaran abang aku sorang ni.
Semua benda dia nak buat dekat sini, kalau boleh tidur. Dia lagi suka.
" Aku pergi beli tiket, korang dua beli popcorn dengan air. " Kata abang Adham memberi arahan sesuka hati.
Aku pantas menggeleng dan mencebik padanya. Nak ikut kauuu
" Okey. Jom Anies. " Faeq memandang muka aku,
Abang Adham tersenyum jahat sambil menjungkit bahu. Dengan langkah terpaksa, aku membontoti Faeq dari belakang.
Di kaunter pembelian Pop Corn, Faeq melihat carta menu yang ada. Aku berdiri sebelah dia. Tinggi aku hanya separas bawah bahu nya, mesti orang ingat aku ni budak sekolah menengah tingkatan satu bersebelah dengan gergasi handsome.
" Wel- welcome. "Serentak kami berdua memandang staff yang menjaga kaunter. Perempuan, tersengih sengih kambing dia tengok Faeq.
Aku tengok Faeq tersenyum kecil sebelum menunduk tepi melihat aku.
" Awak nak apa? "
Terkelip kelip mata aku merenung mata sepet dia.
" Ikutlah. " Ujar aku pendek mengalihkan pandangan arah lain. Malu
" Boleh bagi saya dua caramel popcorn, dua air coke. " Faeq menyusun ayatnya satu persatu bersama sebutan yang ada sedikit pelat tapi jelas.
Terperanjat staff perempuan yang jaga kaunter tuh. Sekaligus, staff perempuan lain yang menguruskan order masuk.
Yelah, muka takda melayu ni boleh fasih berbahasa malaysia pulak. Pelat sikit tuh biasalah, janji boleh faham.
" Ada-- ap-apa lagi nak tambah? "
Faeq memandang aku kut kut ada aku nak tambah. Tapi aku menggeleng.
" Takda. "
Kami menunggu beberapa minit untuk order siap tepi kaunter. Senyap plus kekok.
Lama gila abang Adham beli tiket wayang. Ke dia sengaja lambat lambat, buka boleh percaya tuh.
Aku mencari cari kelibat Abang Adham di kaunter tiket. Tak nampak langsung.
" Anies.. saya buat awak rasa segan ke? " Tanya Faeq berpeluk tubuh,menundukkan kepalanya.
Dagu aku dongakkan sikit, " mana ada. "
Faeq menarik nafas panjang.
" Yeke? " Belakang tengkuk nya diusap.
" Mula mula camni lah, sebab kita dah lama tak jumpa kan. Nanti lama lama okey lah, awak bagi saya masa. " Tak dia rasa tak sedap hati. Aku pun cuba bagi ayat seakan melegakan.
" Okey, saya tunggu. " Kata Faeq tersenyum menampakkan sebaris gigi putihnya yang tidak berapa nak rata itu.
Comelnya.
Aku terpegun jap tatap muka dia, lama.
" Dah ke? " Abang Adham muncul.
Terus aku menundukkan pandangan. Astaghfirullah.
" Haa.. Kejap. Aku ambil popcorn dulu. " Kata Faeq mengambil order nya sudah siap.
Abang Adham mencuit lengan aku bersama senyuman mengusik.
" Apa kauu "Abang Adham menyilang kedua tangan rapat ke dada menundukkan separa badan nya.
" Kau ingat aku tak nampak.. kau duk renung muka Faeq sampai tersenyum senyum.. Eee "
" Bila masa aku senyum?? "
" Elehhh dah senyum tak nak mengaku pulak. Cakaplah kau senanya dah tergetar en dengan Faeq. "
Aku terus tutup mulut dia. Abang aku ni tak kisah dengan mana mulut memang busuk, takda insurans takaful punya.
" Kau nak kena libas keeee "
Faeq datang ke arah kami berdua memeluk popcorn dan air minuman.
Tangan aku lepaskan dari menutup mulut Abang Adham. Lalu mengambil satu popcorn dan air minuman dari pelukan Faeq.
" Cepat ahhh nanti lambat balik. " Kata aku jalan terlebih dahulu. Menyampah.
" Kenapa tuh? " Faeq bertanya bersama riak muka tak faham.
" Biasalah owang pompuan. "
-Shout out to Kims_wifeu and sugaly_
Terima kasih sebab baca Fanfic ni korang bagi saya semangat untuk terus kan. I really really appreciate it, saya struggle gila nak pikirkan idea. I tried my best, terlebih terkurang harap dimaafkan. Btw Salam Ramadhan and Stay Safe ✌🏻