Jag stänger bildörren bakom mig och blickar fram mot den stora gymnasieskolan. Låter "ocean drive" av Nate Good spelas i lurarna och jag vinkar hejdå till mamma.
Jag plockar upp mobilen från bakfickan i mina svarta håliga jeans och ringer upp Vinda, min närmaste vän.
-Jag kommer jag är snaaart där, vänta på mig utanför!!
Alltid är hon sen så jag är inte ens förvånad. Jag sätter mig på bänken utanför den stora entrén och klickar play på Spotify, blundar mot solen och drömmer mig bort.
-Tjena snygging!!!!
Äntligen!!
-Vindaaaa!! Jag ställer mig fort upp och ger henne en stor kram!
-Hahah jaja kom igen nu vi börjar om 5 min! fatta! Gymnasiet!! Jag ska bli värsta bästa ekonomen och du blir värsta coolaste estetaren.
-Ha Ha ge dig. säger jag och puttar till henne.
-Jamen vadå, det är sant! Speciellt med ditt rosa hår och allt!
Jag kollar på Vinda och ler, hon har på sig svarta jeans och en ljusrosa skjorta, hennes bruna hår är plattat och halvt uppsatt. Hon ser faktiskt ut precis som en ekonomiare.
-Kom nu, säger jag till Vinda och drar henne in i skolan.
Gymnasiet är stort, mycket mer än dubbelt så stor som vår gamla skola. Jag tror det går typ 2000 elever här.. Till vänster finns en kiosk men massa olika saker och till höger finns en lång korridor med massa skolsalar och en trappa upp till andra våningen.
-Ååh en kiosk!!! Ser du Eyra!?
-Ja, jag ser det, säger jag som svar till Vinda och ler.
Vinda drar med mig till kiosken och köper varsin festis och kexchoklad.
-Här! Som ett extra lycka till!
Vinda ger mig festisen och kexchoklad och så går hon iväg mot ekonomiavdelningen. Jag går mot trapporna och upp mot estetavdelningen. Tar upp mobilen och läser "klassrum 214", kollar upp och letar rätt på klassrum 214. När jag kommer in har dom redan dragit igång. "Shit jag är sen", hinner jag tänka innan jag får alla ögon på mig.
-Sen på första skoldagen alltså?
Läraren kollar på mig, precis som alla andra i klassen. Jag hinner inte säga något innan dörren far upp rakt in i min rygg och jag ramlar omkull.
YOU ARE READING
uppvikta byxor och vans
RomanceEyra ska börja gymnasiet och längtar efter kärleken med en kille, och att förlora oskulden. Men det blir inte som hon tänkt sig. Eyra bor hemma hos sin mamma med sin lillasyster. Pappan är alkohlist. Hemma är det också ganska kaos.