Balik dari kerja, Dhani terus masuk ke sebuah bilik kosong betul-betul di bawah bilikku. Aku hanya mengukirkan senyuman kecil kepadanya ketika dia melintasi ruang tamu.
Tidak lama kemudian..
"Err.. Hana. Apa jadi dengan bilik saya? Kenapa barang awak yang ada dalam bilik tu?" Dhani bertanya kepadaku dengan riak wajah yang keliru sebaik saja dia keluar dari bilik.
"Emm.. saya pindah barang saya dalam bilik tu. Tak elok pula rasanya saya ambil bilik tidur utama, sedangkan awak tidur dalam bilik yang.. emm.. kotor tu.." Teragak-agak aku hendak menghabiskan ayatku.
Aku sendiri terkejut bila aku melihat sendiri keadaan bilik tersebut. Dah lah dia kena kahwin mengejut dengan aku, sekarang dia kena pindah keluar pula dari bilik tidur dia dan pindah masuk dalam bilik yang sudah serupa stor ni. Makin bertambahlah rasa bersalahku terhadap Dhani.
Sebab itu aku buat keputusan untuk bawa masuk bagasiku dan barang-barang kepunyaanku ke sana. Seharian aku mengemas bilik tersebut agar aku selesa. Sejujurnya aku sudah cukup bersyukur dia sanggup menjadikan aku isterinya walaupun tak sampai tiga jam kami berkenalan.
"Tapi.. kan bilik tu tak sempurna lagi. Katil tu pun keras je sebab dah lama sangat tak guna. Sakit belakang awak nanti"
"Tapi malam tadi awak tidur sana kan? Ertinya belakang awak pun sakit juga."
Dhani tergamam. "Tapi.."
"Tak apa, saya okey. Awak jangan risau."
Suasana sunyi seketika di antara kami sebelum Dhani membuka bicara. "Emm.. awak dah solat Asar?"
Geleng perlahan. "Saya tunggu awak balik. Kan awak kata nak solat sama-sama."
"Okey, jom lah solat sama."
Bila kami tiba di ruang solat, sekali lagi Dhani terpaku melihat keadaan ruang tersebut. Semuanya tersusun indah walaupun ruang tersebut agak kecil. "Bila awak buat semua ni?"
"Tadi.. saya minta maaf sebab tukar bilik awak dan ruang ni tanpa minta kebenaran awak. Tapi saya tak tahu nak buat apa, jadi saya.." Aku terkedu bila Dhani secara mengejut menarik aku ke dalam pelukannya. Mujur aku sudah bertelekung, jadi kulit kami tidak bersentuhan.
"Terima kasih awak.." bisik Dhani. Aku hanya tersenyum nipis. Apalah sangat benda yang ku lakukan dibandingkan dengan pengorbanannya menerima aku sebagai isteri?
Ya, aku tahu aku sudah terlalu banyak kali menyebut fakta yang sama. Namun aku sangat-sangat bersyukur.
Mungkin ini adalah peraturan Allah. Mungkin Allah SWT hendak aku belajar mengenali lelaki di hadapanku ini dan mungkin.. mungkin kita manusia boleh merancang, tapi Dia juga yang menentukan.
YOU ARE READING
Bukan Cinta Dongeng
Ficción GeneralBukan Cinta Dongeng Will try to update once a week, in shaa Allah