قصة قصيرة

701 18 0
                                    

#قصة_قصيرة
" الاكتئاب وفقدان الأمل "
روان : مالك يابنتي قاعدة حزينة كده ليه .
ريم : مفيش حاجه يا روان 🙁
روان : مفيش حاجه ازاي وانتي شكلك مكتئب كده وشايله الهم 🙂
ريم : مش عارفه يا روان حاسه احساس غريب اوي حاسه إن مفيش حد بيحبني حاسة اني مليش لازمة في الدنيا ومحدش حاسس بيا مع أن حواليا ناس كتير بس دايما حاسه إني لوحدي 🙁
ريم : بصي يا ريم خلق الله سبحانه وتعالي الإنسان وجعل سنته التغيير فلا يدوم الحزن ولا الفرح والانسان دايما بيتقلب بين هذه الأحوال والإنسان مش بيسلم ابدا من المرض والحزن والاكدار ⁦☺️⁩.
ريم : عارفه ياروان بس مش عارفه اتغلب علي كل دا مبقتش قادرة استحمل حاسه دايما معنديش امل ان اي حاجه تتحل مبقتش قادرة اكمل😟 .
روان : شوفي ياريم رسول الله (صلي الله عليه وسلم) أرشد الي أهمية الدعاء لان الدعاء من اقوى الاساليب الي لتساعد الإنسان علي تجاوز الصعوبات فالله _عز وجل_يحب العبد الذي يُقبل عليه بالدعاء والسؤال .فدائما ادعي ربك وقولي " اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من البخل والجبن واعوذ بك من غلبة الدنيا وقهر الرجال "⁦♥️⁩ دايما اتوكلي علي الله سبحانك وتعالي واجعلي ايمانك قوي .
ريم : ونعم بالله .
روان : الله سبحانه وتعالى جعل دواء الاكتئاب بالتعلق به والتوكل عليه وبالتدلل له وبذلك ينال العبد كل أمر يرجوه فالله تعالي لا يرد من آتاه متجردًا إليه يدعوه دعاء المضطر وكمان الصلاة تمنح العبد قوة الروح والإرادة وتعلي من طاقته الروحية.
روان : خليكي دايما عارفه ياحبيبتي أن دايما لازم يكون في امل وان الاحساس الي انتي حاساه ما هو إلا نتيجة البعد عن الله سبحانه وتعالى لازم تبقي قريبة من ربك عشان تحسي بطعم الراحة والسعادة💜💫.
ريم : عندك حق ياروان انا لازم اقرب من ربنا اكتر من كده .
روان : أيوة كده وكمان ممكن تشغلي وقتك بالتفكير الإيجابي وكمام تشغلي وقتك بحاجات مفيدة زي مثلا تلعبي رياضه أو تمارسي هواية بتحبيها دا طبعا + المحافظة علي واجباتك تجاه ربك وإن شاء الله هتحسي انك احسن .
ريم : شكرا ياروان والله انا هحاول اعمل الي انتي قولتلي عليه .
روان : تمام ياحبيبتي وابقي قوليلي النتيجة .
روان : ريم عدي اسبوعين حسيتي انك احسن ولا لسه زي ما انتي .
ريم : والله ياروان حسيت بطعم الراحه لما قربت من ربنا اكتر وبدأت اعمل الحاجات الي قولتيلي عليها وحسيت فعلا اني احسن .
روان : طيب الحمدلله بجد انا فرحت جدا انك بقيتي احسن .
#فريق_فتيات_علي_عهد_الالتزام
#روان_حسام

فتيات على عهد الالتزام 💚🌷حيث تعيش القصص. اكتشف الآن