Pagi raya !!
(bole la baca cerita pagi raya aku dekat buku tajuk covEID raya 2020)
Tiba-tiba, pinnn pinnnnnn pinnnn (tu bunyi moto, btw aku sekarang ni tengah gado dengah boyfriend aku nak eja bunyi moto. Dia kata pimm pimm pimmmm. Tapi ni buku aku. Cuba korang comment bunyi moto macam mana)
Aku pun berlari berkejaran, seindah bunga teman, bak gunung yang megah ha sudahhhhh okay back to my story, eh papazola !!
Aku pun amik la purse nak add lagi duit sebab kan tambah oder biskut y tu.
"nah adik", papazola hulurkan sebekas biskut y. em mungkin tak bagi Mazola sekali sebab tak letak plastic kot. Tapi papazola macam menanti duit je, takde ciri-ciri kehadiran Mazola aku.
"emm, pakcik, mana Mazola saya ?"
"laa, ada oder Mazola ka ?"
"tak la, Mazola tu kan sepatutnya ganti semalam sebab bagi dua makmur dapat satu Mazola. Kan janji nak tukar Mazola lagi satu harini"
"em, esok petang la datand hantar lagi sekali. Tak pa kan adik".
Memang tak la aku nak sambung buang masa tunggu papazola ke mamazola ke apa zola lagi. Em, fed up dah. Tawar hati dengan Mazola. Aku sendu.
Aku pun buat la deal baru, aku amik biskut y, tapi tak bayar full harga dia, sebab aku punya oder Mazola kan tadapat, so aku add je la sikit dalam berapa ringgit entah, RM4 kot. Tapi aku takde duit kecik, aku hulur la RM50.
"okay adik, terima kasih". Dan papazola pun berlalu pergi, tinggalkan semua mimpi dan janji. Haih asyik menanyi pulak. Sendu tak rilek ni eieieie. Duit aku pun bertebangan dah la cashier diy jeling aku sbb tak bagi seposen (ha, baca buku covEID raya 2020, baru bole related).
Sebagai penutup aku chat la mamazola untuk kali terakhir,
"assalamualaikum makcik. Selamat hari raya. Saya doakan perniagaan makcik ni boleh bagi makcik rezeki yang melimpah ruah dan halal ye. Alhamdulillah, sedap kuih kuih yang mak cik buat. Satu keluarga saya suka. Tapi lain kali, makcik kena la buat maksimum oder sehari berapa. Kalau tak, nanti mak cik penat nak hantar, penat nak buat kuih lagi. Oder saya sendiri pun awal awal salah, malam datang lagi nak tukar tapi kuantiti tak cukup. Saya tambah oder, tapi hari ni saya Cuma dapat order yang semalam, Mazola sebagai ganti tak dapat. Saya agak kecewa lah, sebab mama saya nak sangat Mazola. Bila makcik iklan je dekat group whatsapp perlis, saya seronok sangat sebab dah jumpa Mazola. Tapi saya kecewa. Saya tahu makcik penat, sebuk nak raya lagi. Api kalau tak mampu takpe, tapayah la nak paksa diri makcik. Sebab tu semalam saya kata tapayah la hantar pagi raya, takot kelam kabut. Dan betul, pagi ni saya dapat oder semalam je. Sampai banyak kali makcik datang, tapi itulah hakikatnya. Makcik, saya harap perkara ni dapat memberi pengajaran kepada kita. Supaya saya sendiri masa awal bulan puasa dan makcik pulak uruskan perniagaan makcik. Sedap kuih kuih makcik. Semua ahli keluarga saya suka. Terimakasih ye makcik. Selamat hari raya. Saya mintak maaf zahir batin sebab banyak susahkan mak cik. Semoga sukses selalu".
And makcik tu reply dengan voice note. Malangnye, makcik tu tak mintak maaf. Makcik tu marah aku, and keep promoting perniagaan dia, huhuhhu.
YOU ARE READING
mamazola version raya
Short Storyperjuangan aku nak penuhi impian mama. tapi kali ni, aku kena hadap mamazola. berjaya ke aku menang demi bergelar anak solehah ?