10. Ví vlastně tvá rodina, známí anebo partner, že fetuješ? Jak se k tomu staví?
Tady na toto jsem už trochu odpověděla v předchozí otázce. Ví to o mně hrstka nejbližších lidí a jak se k tomu staví... Vidí, že jsem to pořád já, že to na mém morálním kompasu nezpůsobuje žádné vyhýbky, jen mají pochopitelně strach. Ví to i moje sestra, ačkoliv zdaleka neví jak moc toho je. A můj partner... Tam je to vlastně příběh sám o sobě.
Tahle moje recidiva začala přesně na Vánoce, kdy jsem rovněž potkala jeho. Spolu jsme rozjeli víkendy, bohužel on na tom byl v té době mnohem hůř než já, a momentálně si odpykává trest odnětí svobody, ještě nevíme na jak dlouho, ale pár let ho čeká. Momentálně je od perníku čistý a plánuje se léčit, a byl by rád, kdybych taky přestala (jelikož nejvíc jsem to začala rozjíždět poté, co ho zavřeli.)
11. Co se utajování týče, je podstatné nic nenechat náhodě. Máš nějaké určité místo kam doma schováváš drogy?
Mám, šuplík v komodě v kuchyni. 😊 Ale ke mně domů moc lidí nechodí, spíš je schovávám před svým psem.
12. Jaká byla tvá nejnáročnější cesta k drogám a kolik kilometrů jsi jela pro drogy nejvíce?
Tak ono vesměs celá moje pubertální drogová etapa byla neskutečně náročná co se týče shánění. Byly to hodiny pročekané na lavičce v parku v jakémkoliv počasí, hodněkrát mi prostě sbalili peníze a už nepřišli, "Jasně, ta herna má jen jeden východ, počkej tady..." a podobně. Dneska je to jiný, přijde mi, že rozvoz perníku funguje spolehlivěji než rozvoz pizzy.
13. Napíšeš nějaký svůj zážitek s haldama na drogách, který ti přišel nejvíc absurdní?
Zážitků s haldama bylo víc, ale často vzpomínám na stínové lidi, kteří se schovávali do křoví v parku, když jsem jako náctiletá pět nocí nespala. 😊 Bohužel se mi díky těmto husarským kouskům s nespaním v kombinaci s pár prásky trávy podařilo dostat se tehdy do toxické psychózy, která trvala všehovšudy půl roku a byl to nejhorší půl rok v mém životě, takže bacha na to.
14. Je nějaká droga, která tě absolutně neláká a doslova se ti hnusí?
Když nepočítám těkavé látky, tak heroin. Vyzkoušela jsem oxykodon, nijak mě to výrazně neoslovilo, a z heroinu mám prostě strach. Myslím, že by mě to nebavilo, ale hlavně se řídím mottem: Co jinýho by mě měla naučit závislost na perníku, než to, že nemám zkoušet herák?
15. Teď je čas na jednu dosti všeobecnou otázku, kterou si lze vyložit všelijak. I proto jsem zvědavá, jak se s ní popereš. V čem ti přijdou drogy špatné a v čem dobré?
Jsou drogy a drogy. Takhle obecně na to odpovědět nedokážu. Jak jsem už několikrát naznačila, například psychedelika a v jisté míře i MDMA mohou člověku hodně pomoci, jsou-li správně užita. Například pro mě měly zásadní přínos v oblasti sebepoznání a hodně mi vylepšily mezilidské vztahy díky tomu, že teď dokážu mnohem víc porozumnět lidskému přemýšlení.
Dřív jsem vnímala svět hrozně černobíle - pokud člověk udělal něco, co jsem nedokázala pochopit, automaticky jsem to odsoudila. To teď vůbec nemám. Teď naopak dokážu pochopit mnohdy i nepochopitelné. Taky nejsem zdaleka tak výbušná jako dřív a obecně si přijdu vyrovnanější a žije se mi se sebou jednodušeji než předtím. Řekla bych, že je se mnou i jednodušší vyjít díky zlepšené schopnosti empatie. Přijde mi, že s psychedeliky jsem našla své „já".
Jinak vesměs ostatní látky člověku krom zábavy moc nabídnout nemohou. A je třeba zvážit, zda ta zábava stojí za risk (závislost, dopad na tělo, psychiku atd). Ale je to dost individuální, jen... znám opravdu málo lidí (jednoho, dva?) kteří si dali například perník jen třikrát a pak řekli oukej, stačilo. Bohužel.
16. Jaký máš názor na alkohol a marihuanu?
Alkohol jsem dost pila v době, kdy jsem nebrala jiné drogy. Myslím, že tomu tak bylo z důvodu, že jsem jednoduše nedokázala být úplně čistá a ten alkohol mi přece jen přišel jako menší zlo, ačkoliv moje babička pila docela dost a bylo to v naší rodině takové temné téma.
Stavy po alkoholu špatně ovládám, většinou bývám labilní a depresivní. Popravdě nechápu, jak může být prokazatelně tvrdá návyková látka („tvrdá" v rovině dopadů na lidský organismus, sociální dopady, stupeň závislosti) u nás tak snadno dostupná. Nejsem pro zákaz alkoholu, ale určitě by měla existovat určitá omezení, možná by pomohla částečná prohibice, jako to mají například ve Finsku, kde pivo stojí kolem 200 Kč.
Nerada beru lidem svobodu volby, ale pokud jde o návykové látky, je to dost ošemetné téma a to, že alkohol nezpůsobuje tak fatální závislost v tak krátkém časovém rozmezí jako například ten perník neznamená, že je to "menší" zlo.
Co se týče marihuany, myslím, že dnešní tráva už zdaleka není tak „lehká" droga jako tomu bylo kdysi. Díky množství pěstitelů, kteří se předhání v tom, kdo má „silnější" model, dnes tráva obsahuje mnohem víc % THC než dřív a znám hodně lidí, kteří mají problém ukočírovat svoje „
"hulení" v rozumné míře (nebo tom, co bychom tím mohli nazvat) a taky znám dost lidí, kterým tráva způsobila psychické problémy.Od různých poruch kognitivních funkcí (myšlení, paměť, soustředěnost) až po psychotické epizody.
17. Měla jsi někdy sebevražedné myšlenky, deprese, poruchy příjmu potravy anebo jsi trpěla sebepoškozováním?
Ano. Myslím si, že moje depresivní ladění v pubertě, neschopnost fungovat v kolektivu a nízké sebevědomí vedlo tehdy v těch třinácti čtrnácti k sebepoškozování (řezání, pálení se cigaretami) a k anorexii a posléze k tvrdým drogám.
Od doby, co jsem začala s drogami, jsem se sebepoškozováním přestala mít problém, ale otázkou je, nakolik lze moje nadužívání tvrdých drog považovat za sebepoškozování. Myslím, že něco na tom určitě bude.
Co se týče poruch přijmu potravy, prošla jsem si během let etapami anorexie, záchvatovitého přejídání i bulimie. Nevím, zda mohu říct, že jsem z toho navždy venku, ačkoliv to teď vypadá dobře. A překvapivě po nejhorším bulimickém období jsem začala normálně jíst aniž bych jídlo zvracela po LSD. 😊
Nechci to tady tak okatě chválit, ale má to obrovský potenciál v psychoterapii. Samozřejmě ale člověk musí vědět, co dělá.
pokračování v následující části
ČTEŠ
Rozhovory narýsované na displeji
Non-FictionV této sbírce naleznete rozhovory s uživateli drog všech věkových kategorií. Nepřeberné množství příběhů, situací a zkušeností, které potkaly jejich životy, na vás již čekají. ❗Tyto rozhovory vznikly za informačním účelem, nenabádají k užívání drog...