"Johanis Peter ."
"Saya ?"
"Inspektor Mazlan nak bercakap dengan kamu ."
Johanis dengan tenang bangun dan berjalan ke arah pegawai polis tadi . Dia mengekorinya ke bilik PIBG yang dijadikan sebagai bilik soal siasat buat sementara waktu . Daripada wajahnya , Inspektor Mazlan nampak macam seorang yang tegas . Misainya kemas , dan matanya ajak tajam apabila dia menenung orang .
"Silakan duduk . Johanis Peter ?"
Johanis duduk dan mengangguk .
"Saya kacukan German ."
Dia menjelaskan kenapa namanya 'Johanis Peter' . Inspektor Mazlan memerhatikan gaya Johanis duduk . Dia mahu lihat sama ada Johanis nervous ataupun tidak . Selalunya yang nervous tu , ada kena mengena dengan kes .
"Jadi kamu kawan rapat Nur Ayla binti Kadir ?"
Johanis mengangguk .
"Boleh beritahu saya dengan teliti macam mana rapat hubungan kamu dengan dia ?"
"Saya dengan Ayla kawan sejak Form 1 . Kitorang memang selalu bersama . Selain waktu sekolah , waktu balik pun kitorang lepak kadang - kadang ."
"Saya dengar kamu satu kumpulan dengan dia dalam satu project baru baru ni ?"
Johanis mengangguk lagi .
"Saya dengan 3 lagi pelajar sekumpulan dengan dia untuk project Bio ."
"Bila kali terakhir kamu nampak atau bersama dengan mangsa ?"
Mangsa ? Ayla mati kena bunuh ke ?
Bisik hati kecil Johanis .
"Se .. semalam . Kitorang dekat lab working on our project ."
Inspektor Mazlan menenung Johanis . Dia kemudiannya mengangkat keningnya .
"Jadi kamu yang terakhir sekali bersama dengan mangsa . Ini meletakkan kamu sebagai suspek dalam kes ni ."
"Tapi saya tak bersendirian dengan Ayla . Mamat , Tiara dengan Ski ... dengan Arif pun ada sama ."
Walaupun Inspektor Mazlan masih ragu - ragu dengan Johanis , tetapi dia bercadang untuk memberinya peluang .
"Baiklah . Panggil mereka ke sini . Saya akan tengok sama ada apa yang kamu cakap ni betul ."
Johanis meninggalkan bilik PIBG dan kembali ke kelas . Dia memaklumkan kepada yang lain . Ketiga - tiga mereka beratur di depan bilik PIBG . Mamat yang pertama masuk .
"Ahmad Luqman bin Ahmad Tarmizi . Sedap nama ."
"Te ... terima kasih .. Inspektor ..."
Mamat agak gugup . Itu menimbulkan tanda tanya kepada Inspektor Mazlan .
"Kamu pun satu kumpulan dengan mangsa ?"
Mamat mengangguk saja . Dia memang tengah gelabah .
"Bila kali terakhir kamu dengan mangsa ?"
"Semalam , Inspektor . Saya ... maksud saya , kami semua ... tengah cuba siapkan project dekat lab ."
"Apa maksud kamu , kami ? Siapa kami tu ?"
"Tiara , saya , Ayla , Johanis dan Skizo ."
"Skizo ?"
"Arif . Arif Rahim ."
Menarik . Nickname Skizo . Must be something .
Desus Inspektor Mazlan di dalam hati .
"Go on ."
YOU ARE READING
Misteri
Mystery / ThrillerApa sebenarnya yang terjadi pada Ayla ? Empat sekawan bertekad untuk menyelesaikan misteri tersebut . Mungkinkah musuh dalam selimut ?