Știu că sunt favoriții tuturor, dar adunate la un loc, statele grecești au fost foarte departe de a domina lumea, în fapt, au fost tot atât de aproape de a domina lumea antică pe cât e România contemporană de a domina lumea.
De ce?
Voi intra în detalii mai jos.
Primul motiv și poate cel mai mare, când vine vorba despre Grecia antică este tocmai faptul că a fost departe de a fi un stat unitar, a fost un grup de state micuțe și sărace aflate într-un conflict perpetuu. Cele mai celebre războaie din vremea Greciei antice au fost purtate între două sau mai multe state grecești, spre exemplu:
Războaiele Lelantine din Eubeea
Războaiele Meseniene purtate de Sparta
Războaiele Sacre pentru deținerea orașului Delfi
Războaiele din Lacedemonia, purtate tot de Sparta
Celebrul și lungul război Peloponesiac
Războiul Corintian
Războiul Teban
Și asta este o listă scurtă, Grecia antică a fost predominată de conflicte interne, care nici nu au avut un câștigător decisiv, prin urmare au fărmițat și mai mult autoritatea pe care grecii au avut-o în perioada antică.
Un alt motiv important este lipsa unei structuri administrative capabile să conducă un imperiu. Acest fapt s-a văzut când un stat grecesc a reușit să cucerească majoritatea lumii cunoscute (Imperiul Macedonean nu intră pe această listă cu puteri slabe).
Administrația grecească era capabilă să conducă un oraș stat și asta în condițiile în care acesta nu era prea mare.
Grecia antică a eșuat pe plan administrativ de fiecare dată când populația a crescut. Democrația ateniană era un sistem făcut pentru un oraș cu până în 10000 de locuitori, la fel și oligarhia spartană.
Grecia antică nu a fost o putere cu capacitatea de a stăpâni un teritoriu mare nici în cazul în care l-ar fi cucerit.
Atunci de ce este toată lumea atât de obsedată cu Grecia antică?
Acest lucru are de-a face doar cu puterea militară. Grecia antică a fost o societate extrem de războinică. La un moment dat toate puterile lumii, că e vorba despre egipteni, perși, asirieni, babilonieni, sau cartaginezi, toți purtau războaiele cu mercenari greci, care erau considerați cei mai buni mercenari ai vremii, descopereau diferite strategii și formații de luptă care să domine câmpul de bătaie.
Fie că vorbim despre hopliți, sau falangă, au fost formule militare grecești, aplicate în întreaga lume la acel moment.
Dar asta nu înseamnă că Grecia antică s-a apropiat de dominarea lumii, chiar din contră, în ciuda faptului că au fost niște războinici de excepție, nu trebuie să uităm că majoritatea conflictelor pe care le-au purtat au fost împotriva altor greci (în proporție de 87% pentru a fi cât mai preciși), iar administrația lor nu era pregătită să conducă nici teritoriul pe care chiar îl stăpâneau.
CITEȘTI
Misterele Războiului
Narrativa StoricaAsta este cartea pe care o așteaptă mulți băieți de ceva vreme. Explică de ce mereu câștigă unii războiul, iar nu alții și arată figuri proeminente ale războiului.