دخل ادهم الشركه بوقاره وجباروته المعتاد وثم دخل الي المصعد ثم الي مكتبه وجلس علي مقعده اخذ يتفحص اوراق بعض الصفقات وبعد فتره من العمل وجد هاتفه يرن ووجد انه حسام حارس ملاك فرد بسرعه وقص عليه حسام ما حدث واغلق معه بعد ان اعطاه امر بعدم التحرك من مكانه وبعث ادهم رجاله لكي يجلبوا لها ما تريد وبعث معهم رساله وما ان انتهي من عمله دخل يوسف عليه كالعاده بدون استاذان فشعر ادهم بالضيق"انت مش هتبطل العاده دي ي متخلف انت "
يوسف بابتسامه سمجة "اديك قولت عاده يعني اتعود علي كده بقي "
ادهم بنفاذ صبر "اخلص عايز ايه "
يوسف بجديه " ايه حوار جوازك ده بقا ي معلم انا لما سألتك ساعتها قولتلي بعدين ي يوسف وانا مرضتش اضغط عليك فايه بقا النظام "
تنهد ادهم وحكا له كل شئ وقال له "انا بحس معاها احساس عمري ما حسيته ولا حتي مع روز" قال الاخيره بضيق
يوسف بمواجهه "ادهم انت بتحبها"
ادهم باستنكار "مستحيل لا انا بكره كل الستات"
يوسف بنفي "لا ي ادهم انت مش بتحبها لا انت بتعشقها وبالدليل علي كدا انك قارنتها بروز حبك السابق وخوفك ولهفتك عليها لما وقعت في الاسانسير وطالبتها المجابه وانتقامك منها اللي لسه منفذتوش"
ادهم بعصبيه "معقول لا لا لا مستحيل لا" قال الاخيره بصراخ
يوسف بحكمه "عيش ي صاحبي مش كل البنات زي بعضها في الوحش وفي الحلو وانت كبير وعاقل ومتهيألي انك بتعرف تفرق بين الحلو والوحش.... اسمع كلام اخوك وعيش حياتك مع اللي تستاهلك.......انت تعبت كتير فحياتك واخدت صدمات كتير وان الاوان انك تعيش بقا..... فكر في كلامي كويس اسيبك انا بقا سلام ي صاحبي "
جلس ادهم يفكر في كلام يوسف واخذ يقارن بين روز وملاك وجد ان هناك فرق السما من الارض بينها وان ملاك اسم علي مسمي ورأي ان يوسف معه حق ولكن هل سيسطتيع استأمان واحده من جنس حواء مره اخري؟؟؟.......
===========================
فتحت ملاك الاكياس وجدت بهم جميع انواع الاطعمه المعلبه والخضراوات المختلفه والبهرات وكل شئ يخص الطعام والمطبخ واكياس اخر وجدت بهم كل انواع الملابس التي ممكن ان تتخيلها سواء بيتي او خروج او نوم او داخلي واحذيه هذه الملابس واكسسواراتها وادوات الميكاب وكريمات وشامبواهات وعطوروكل شيئيخص المرأه وكل تلك الاشياء ماركات عالميه نظرت بزهول الي تلك الاشياء ووجدت رساله في احدي الاكياس مكتوب بها (انت قولت للحارس انا محتاجه حاجات بس محددتيش هيا ايه فانا جيبت كل حاجه
ادهم ابو العز) شعرت بالسعاده الان هذه المره الاولي التي تجد احد يهتم بما تحتاجه هي بعد وفاة والدها رحمه اللهومن ثم انبت نفسها لقبولها اشياء من رجل غريب مهلا مهلا انه ليس بغريب انه زوجها تنهدت ثم اخذت اشياء المطبخ وقامت بترتيبها وقامت باعداد الطعام وهدت النار عليه ودخلت لتأخذ شاور وبعد شويه خرجت من الحمام ولبست بجامه ستان رقيقه حمراء خلت شكلها تحفه وسرحت شعرها الناعم الجميل ولبست اسدالها وصلت فرضها وفضلت تدعي لاهلها بالرحمه ولنفسها وان ربنا يساندها في حياتها وويلهمها انها تعرف الصح من الغلط وبعد ما خلصت دعاء قرأت وردها اليومي من كتاب الله والجزء اللي بتحفظه وبعد كدا شافت الاكل لقيتوا خلص وقامت نضفت الشقه كلها ولترددت انها تدخل غرفه ادهم ولكنها دخلت رتبتها واخذت تري كل متعلقاته من بذلات وملابس اخري واساعاته الماركات واحذيته الكثيره وبارفانه ووجدت اخر ملابس كان قد ارتداها قبل مغادرته موضوعه علي الكرسي اخدتها وشمت باستمتاع رائحه برفانه المميز الممزوج بعبقه الرجولي استفاقت من حالتها بسرعه وضعت ملابسه مكانها وخرجت من الغرفه وجلست تفكر في حالتها واخذت تناجي ربها انه هو من زرع حبه في قلبها نعم لقد اعترفت انها تحبه لاتعلم متي وكيف ولكنها تحبه واكيد ربها له حكمه في ذلك واذا كان هذا الحب خيرا لها فليقربه اكثر واكثر واذا كان شرا لها فليجعله خير وليقربه اكثر ايضا فهي لا تريد ان تخسر احدا اخر في هذه الحياة........
===========================
اما ادهم همكنش مركز في الشغل خالص وتركيزه كله في كلام يوسف اللي عمال يتردد في ودنه وقف ادهم وخرج من الشركه كلها وساق عربيته وراح عند البحر في مكان هو بيحبه علشان يعرف يفكر كويس وبعد شويه من التفكير وقف ادهم فجأه وراح قافز في المايه وبعد فتره طويله من السباحه طلع من البحر وركب عربيته وهو عازم علي تنفيذ قرار معين
راح ادهم عند ملاك ودخل البيت لقي ملاكه الاحمر واقف أمامه
ملاك كانت قلقانه لانه اتاخر اوي ولما شافت الباب بيتفتح ولقته واقف امامها قلقت اكتر لانه بحاله يثري عليها فكانت ملابسه مبلله وشعره مشعث ووجهه يظهر عليها التعب والارهاق
ركضت ملاك عنده بسرعه سندته وقالت له "مالك ايه اللي حصل انت عامل كده ليه"
ادهم وهو شبه واعي اخذها في احضانه ودفن رأسه في عنقها وخصلات شعرها ليشم عبقها ورائحه شعرها المسكره وقال لها " اممممم انا تعبااااااان اوي وارجوكي متبعدنيش سبيني كده شويه "
ملاك خجلت من الوضع اللي هي فيه ومكنتش عارفه ترد عليه بس كانت اول مره تحس بالامان في حضنه بعد موت باباها رحمه الله فجأه ملاك حست بثقل جسده عليها وهي لم تتحمل ثقله فوقعت ووقع هو بجوارها قامت بسرعه وهي تصرخ باسمه وهي تهز جسده وتحسست جبهته وجدت حرارته عاليه جدا قامت ملاك بسرعه وارتدت اسدالها وفتحت باب الشقه وجدت حسام فقالت له بسرعه وبتعلثم ودموعها تنزل علي خدها كالشلال" ل ل لو سمحت اااادهم ادهم وقع "
ما ان رأها حسام بهذا الشكل وسمع اخر كلاماتها حتي دخل الشقه وجد سيده واقع علي الارض حمله بسرعه ووضعه علي السرير وقال بسرعه "ثواني والدكتور يكون عندك"
اومأت له بسرعه وهي تجلس بجواره علي السرير وتمسك يده وتدعه له بالشفاء....
===========================
خرج الطبيب من الغرفه وقال لهم "متقلقوش هو واخد دور برد جامد شويه بس وياريت تديله العلاج ده وفي وقته وهو محتلج كمدات وراحه بس مش اكتر"
قالت ملاك بلهفه وقلق "يعني هو بخير ي دكتور "
الطبيب "متقلقيش ي مدام هو كويس يارت بس تعملوا اللي قولت عليه "
ملاك بسرعه "حاضر حاضر "
قالت هذا ودخلت المطبخ وجلبت طبق كبير فيه ماء بارد وفوط صغيره وعملت ليه كمدات طول الليل بعد ما حسام احضر لها الدواء واعطته اياه في معاده وبعد ما اطمنت ان حرارته نزلت حتي غفت بجواره ===========================
حل الصباح وفاق ادهم من النوم وجد علي رأسه الفوطه المبلله وملاك نائمه بجواره وتذكر ما حدث معه امس وتيقن انها سهرت علي رعايته في مرضه واخذ يتامل ملامح وجهها الجميل وما ان رأها تتململ في نومها اغمض عينيه بسرعه يمثل النوم حتي يراها ماذا ستفعل ؟؟؟؟
فاقت ملاك من النوم تحرك جسدها بتعب بسبب نومتها الغير مريحه وما ان رأت ادهم امامها حتي تذكرت كل شئ وقامت مسرعه تتحسس جبهته وجدت حرارته نزلت شويه و بقا احسن من امبارح تنهدت ملاك وقالت" الف حمد والف شكر ليك ي رب "ومالت ملاك وقبلت جبينه ثم قامت حتي تاخذ شاور.....
اما ادهم فقد تفاجئ بحركتها جدا ومن ثم اخذ قرار ان ااااااااااا............ انتظروني
===========================
السلاااااااام عليكم كنتم مع
Samia Saeed 👋
أنت تقرأ
ملاك ابو العز
Romanceهو مغرور وقاسي لا يعرف للرحمه معني فهل يمكن لفتاه بسيطة ان تغيره هذا ما سوف نعلمه لاحقا