my mom : " Ha borak apa tu ? Rancak nampak ", kata mak sambil memerli aku .
me : " Takde apelah borak kosong je ", kata aku .
my mom : " Iyelah tu . Ha kamu kenapa tak pergi buat kerja , boss tak marah ke ? ", tanya mak buat-buat risau . Meluat pun ada haihh .
chun hao jian : " Ouh alang-alang aunty ada dekat sini , saya mahu beritahu sesuatu . Tapi aunty duduk lah dulu ", pelawa dia .
my mom : " Ouh thank you so much boy , you're so kind ", puji mak .
my mom : " Ha cakaplah apa yang kamu nak cakap tadi . Tertanya-tanya pulak aunty ", kata mak ingin tahu .
chun hao jian : " Okay actually , next year saya akan masuk universiti ", tak sempat dia nak habiskan percakapan dia , mak aku dah menyampuk secara tiba-tiba .
my mom : " Universiti apa ? Aunty nak tahu ni ", kata mak dengan penuh teruja . Akan tetapi aku masih lagi tidak memberikan apa-apa reaksi terhadap dia sebab memang aku tak tahu nak bagi reaksi apa . Nak sedih ke , nak nangis ke , nak marah ke , memang langsung takde .
chun hao jian : " University of..... sorry yea author you can't write it , it's a secret ", kata dia seakan-akan tidak jelas .
my mom : " Ouhh bagus lah tu dapat masuk universiti . Belajar rajin-rajin ye . Banggakan your parents boy . Kamu adalah salah satu tanggungjawab yang besar bagi mereka . Faham tu ? ", kata mak dengan gembira .
chun hao jian : " Thanks a lot for your advice aunty . I really appreciate it so much ", kata dia dengan penuh berterima kasih atas advice yang mak aku bagi untuk dia .
my mom : " Ha hanis kenapa diam je ? Tak nak kata apa-apa ke dekat dia ? Wish ke ? Diam je dari tadi . Kenapa terkejut ke bila dengar yang chun hao jian ni nak masuk uni ? ", tanya mak sambil memerli aku lagi .
me : " Ehh takde mendenya nak terkejut ye . Nak wish apa ? Takde apelah nak kata ", kata aku dengan begitu sombong . Waduhhhh sombong betul eh aku ni em .
my mom : " Kamu ni kan hanis......perangai tu ubah lah sikit ya Allah . Nak jadi apa lah kamu ni hanis oiii . Cepat cakap je apa-apa . Kalau tak mak cubit kamu biar lebam . Nak ? Kalau taknak baik cakap cepat ", bebel mak lagi sekali . Kalau nak lebih faham , hari-hari kene bebel .
me : " Iyelah . Btw , good luck for your future , study smart and achieve your dreams . Make your parents proud of you . Don't make them dissapoint with you okeyh ? Dah puas hati ? ", kata aku .
chun hao jian : " Thank you for your wish . I'll keep it in my mind always ", kata dia dengan senyuman yang bermaksud suka aku bagi wish dekat dia ermm . Geli-geliman pun ada . Nasib tak muntah hijau .
me : " Okeyh most welcome 😴 ", kata aku .
my mom : " Ha kan bagus kalau macam tu . Ini tidak sombong sangat . Tak baik tau ", bebel mak sekali lagi .
me : " Iyelah mak.....sayang mak sangat-sangat ", kata aku sambil memeluk mak dengan penuh kasih sayang . Iyelah siapa je tak sayang mak dia melainkan kalau manusia yang tak ada hati and tak kenang budi . Kemudian , tengah aku peluk mak aku , boleh pulak apek tu tengok . Eyyy sebokk je .
chun hao jian : " So cute ", bisik dia perlahan .
me : " Eyyyyy apa tengok-tengok . Pandanglah tempat lain , sebokk je ", merungut aku .
chun hao jian : " Nak peluk jugak boleh tak ? ", tanya dia sambil buat gaya giyomi yang tak berapa nak giyomi tu . Macam tiang menari adelah .
me : " Ehhh mana boleh ! HARAMLAH ! Tahu tak perkataan HARAM !! Kalau tak tahu saya boleh bagitahu . Sesuka hati je nak peluk . Mehhh sini kalau nak peluk , kang tak pasal-pasal penumbuk ni melayang dekat muka awak tu ", terang aku lagi bersuluh .
chun hao jian : " HAHAHAHA I just joking only meh . Don't take it too serious ", kata dia sambil gelak terbahak-bahak .
me : " Ehh dia ni boleh pulak gelak . Orang tengah serious ni ", kata aku .
me : " Gelak apa lagi , bagitahu lah cepat apa maksud haram ? ", soal aku .
chun hao jian : " Okay . Haram bermaksud sesuatu perkara yang dilarang dan berdosa sekiranya dilakukan dan mendapat pahala sekiranya ditinggalkan ", terang dia tanpa melihat apa-apa melalui internet . Dan aku hanya berdiam kerana amat terkejut mendengar apa yang telah dikatakan oleh dia sebentar tadi . Seolah-olah hanya angin yang sipi-sipi sedang lalu di hadapan aku .
me : " Erkk macam mana awak tahu semua tu ? ", tanya aku keraguan .
chun hao jian : " Saya tahu sebab saya belajarlah ", kata dia dengan bangga .
my mom : " Hao jian ni dia kata dia tertarik dengan agama Islam sejak berjumpa dengan kamu . So that's why lah dia belajar . Dia nak tahu dengan lebih dalam tentang agama Islam ", kata mak .
me : " Aikkk macam mana mak tahu pulak nih . Jangan jangan.... ", tak sempat aku nak habiskan ayat aku , mak dah memotong line aku .
my mom : " Ermmm adelah , kamu tak perlu tahu . Kamu jaga hal kamu je . Hal mak , mak tahu macam mana nak handle ", kata mak .
me : " Iyelah sorok lah lagi ye mak 🙄 ", kata aku .
chun hao jian : " Don't worry I'll tell you soon when I am ready to tell you the real thing ", matanya dikenyit kepada aku . Dan aku hanya kaku lalu pandang ke tempat lain seperti tiada apa yang berlaku .
my mom : " Okeyhlah aunty nak balik ni . Kalau ada masa lagi aunty jengok-jengok kamu dekat sini ye ", kata mak .
chun hao jian : " Okay take care yea . Have a safe drive . See you next time . Bye bye ", kata dia . Lalu aku dan mak ku bergerak meninggalkan tempat itu dengan segera .
chun hao jian : " Bye bb ~ ", kata dia dengan suara yang sangat perlahan seperti hanya dia sahaja yang boleh dengar suara dia tu .
me and my mom : Melambai-lambaikan tangan untuk mengucapkan selamat jalan kepada chun hao jian aka apek tak guna . Dan aku hanya senyum terpaksa oleh kerana ingin menghormati dia dan mahu menjadi seorang yang kelihatan matang . Cehhh matang konon . Nak muntah aku 🤢🤮 .
Tbc.
I was very tired of making this story . Please support my ff yea . I really appreciate it and thanking to those who read my ff 😭 THANK YOU SO MUCH y'all ! 😩❤️💯✨
YOU ARE READING
✧・゚_ A Muslim Girl & A Chinese Boy _✧・゚
Teen FictionChinese boy ›› Chun hao jian Muslim girl ›› Nur Hanis Qaleesya 『 design name only 』 ❝ The boy who likes a girl that he meets but the girl is too ego because the boy once hurt his heart ❞ ❝ The question is , can the boy win the heart of the girl he...