⊱ Chapter 07 ⊰

61 7 0
                                    

setelah beberapa bulan aku tidak berjumpa dengan chun hao jian disebabkan oleh kerana dia telah menyakiti hati aku .

di rumah...

my mom : " Hanis...mak nak cakap sesuatu dengan kamu boleh tak ? ", tanya mak . Ketika itu aku sedang membaca buku di meja makan yang terletak tidak jauh dari ruang tamu . Lalu aku menghampiri mak aku yang sedang menonton televisyen di ruang tamu .

me : " Ye mak . Ada apa mak nak cakap dengan hanis ? ", soal aku .

my mom : " Sebenarnyakan , mak dah lama tak dengar khabar budak cina tu . Apa nama dia eh...", fikir mak .

me : " Nama dia chun hao jian ", kata aku .

me : " Btw...kenapa mak cakap macam tu pulak ? Biarlah dia . Kenapa ? Mak rindu nak jumpa dia ke ? ", tanya aku .

my mom : " Eh takdelah . Saje je mak cakap macam tu . Tapi rindu tu memang ada lah sikit and mak memang nak sangat jumpa dengan dia . Kenapa ? Salah ke mak nak cakap tentang dia ? Salah ke mak nak rindu dia ? ", soal mak dengan sedikit sedih kerana merindui apek tu .

me : " Takdelah , tak salah pun cuma hanis pelik je kenapa tiba-tiba mak cakap macam tu ", terang aku .

my mom : " Ouh..... kalau mak nak tanya satu soalan boleh tak ? ", tanya mak .

me : " Tanya jelah mak . Hanis tak kesah pun mak nak tanya soalan apa . Yang penting bukan soalan yang merepek-repek lah ye •´¯'• ", kata aku .

my mom : " Okeyh . Macam ni....hanis masih marah lagi ke dekat budak cina tu ? ", tanya mak dengan penuh rasa ingin tahu . Dan pada masa itu , aku rasa tak tahu nak jawab apa .

me : " Entahla , rasanya marah lagi kot sebab hanis masih tak boleh lupa apa yang dia dah cakap dekat hanis . Sakit sangat mak ", terang aku .

my mom : " Ouh.....tapi kan hanis lupakan jelah apa yang dah berlaku . Kamu kena husnuzon . Tak baik lah kamu marah dia sampai macam tu sekali . Kamu marah budak cina tu dah macam kamu bergaduh dengan dia tau . Itu dah dikira kamu gaduh dengan dia lebih dari tiga hari . Kalau nak lebih faham , kamu dah gaduh dengan dia berbulan-bulan tau . Dalam islam kan dah kata , gaduh melebihi tiga hari berdosa . So maafkan jelah budak cina tu yee , maybe dia saja nak bergurau dengan kamu ke apa ke ", bebel mak .

me : " Gurau amendenya mak sampai boleh cakap macam tu sekali......haihhhh ", keluh aku .

my mom : " Alaaa kamu ni kan , apa salahnya maafkan budak cina tu . Dia pun manusia . Kamu nampak je perangai dia macam tu tapi kamu tak tahu isi hati dia macam mana ", terang mak . Betul jugak eh apa yang mak cakap em .

my mom : " Budak cina tu baik orangnya . Hormat dengan orang tua . Cakap pun sopan santun . Kalau lah dia jadi menantu mak hrmmm...... ", kata mak dengan fikiran yang sedang melayang tah pergi mana .

me : " Eiiiii takpayah lah nak puji sangat dia tu , meyampah betul lah . Tapi kan boleh tak mak ulang balik apa yang mak kata yang akhir-akhir tu ? Hanis tak dengarlah sebab mak cakap guna angin bukan guna suara . So that's why lah hanis tak berapa nak dengar sangat ", kata aku dengan rasa yang tidak bersalah .

me : " Eh takde apalah . Mak tak cakap apa-apa pun ", terang mak .

my mom : " Tapi satu je yang mak mintak . Kamu maafkan jelah budak cina tu ye....Allah suka hambanya yang memaafkan hambanya yang lain . Itukan mulia ", kata mak dengan senyuman yang tak lekang dari bibir .

me : " Iyelah.....tengoklah macam mana ", merungut aku kemalasan .

my mom : " Takde tengok-tengok . Kang mak tak bagi kamu beli lightstick kpop favourite kamu kang ha ", ugut mak .

me : " Alaaaaaaaaaaaaaaa makkkkkkkkkkk jangan la . Hanis merajuk sebulan kang baru tahu ", kata aku hampir nak menangis .

my mom : " Ellehhh ada mak kesah ", kata mak sambil menjelirkan lidah .

me : " Ishhhh mak ni , bukannya nak pujuk ke apa ", kata aku . Sambil itu , mak aku sedang ketawa terbahak-bahak melihat kelakuan aku yang melucukan .

my mom : " Dah dah pergi sambung baca buku kamu tu . Btw , jangan lupa esok mak nak keluar ye... bangun awal ", kata mak yang tidak henti-henti gelak .

me : " Yelah ", kata aku sambil melihat kelakuan mak aku .

✧・゚_ A Muslim Girl & A Chinese Boy _✧・゚Where stories live. Discover now