الفصل الأول

2.4K 24 0
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم

          (( 🌹نوفيلا روحي تكتمل بكتكتكتمل بك🌹 ) )                                                                              

الفصل الأول

  تبدأ حكايتنا في منزل بسيط يعلوه الاصوت  الغاضبه واصوت الشجار التي تصدر منه مما جعل جميع من ف الحاره يجتمعون حول هذا المنزل كي يستمعو الي ما يحدث....
بينما ف الداخل كان الأصوات تزداد علو وصرامه اكثر من قبل...

العم عثمان :اسمعي يا بت  ... العريس اللي انا جيبهولك دا ما يترفضش وهتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك كمان...

جنا:ومين دا اللي يقدر يجبرني على كدا انا قولتها قبل كدا مش هتجوزه يا عمي دا واحد متجوز وعنده اربع عيال وفوق كل دا عنده 45 سنه يعني لو كان أتجوز صغير كان بقا دلوقتي عنده عيال اكبر مني يعني انا من عمر ابنه يا عمي وفوق كل دا ذمبها ايه؟؟ مراته بعد العمر دا كله يتجوز عليها ويقهرها...
الاب: ملهش ذمب يا بنتي بس ربنا عاوز كدا وهي راضيه وموافقه ان جوزها يتجوز عليها اسمعي كلام عمك عمك عاوز مصلحتك يا بنتي ومصلحتنا....
جنا : لو هي موافقه ان جوزها يتجوز عليها فأنا بقى مش موافقه اني أتجوز واحد متجوز ولو على عمي اللى عاوز مصلحنا في هو عنده بنته  وبنت عمي هي أولى بلا عريس اللى جايبه ابوها تاخده هي بقى ......

العم: الواضح انك ما عرفتش تربى بنتك كويس بس انا ال هعمل كدا ومن دلوقتي كمان....

ما أن انها كلمته حتى كانت يادها تنزل بتلك الصفعات على وجه تلك المسكينه التي لم يتجرا والدها او حتى اخاها الاقتراب منها كي يخلصونها من ذالك الرجل القاسي...

العم : اسمعي يا بت انتي العريس وانا قولتله انك موافقه وهتتجوزيه غصب عنك وفرحك الجميس ال جاي.. ثم نظر لا أخيه وقال... خلي بنتك تعقل دا راجل ما يترفضش وكفايه الشبكه والهر ال هيدفعهم وغير كدا كمان دا هيجيب شقه ليك انت وابنك في مكان نضيف وغير كدا هيكتب شقه باسم المحروسه بنتك ال هي اصلا ما تستهلش العز اللي هتعيش فيه دا...

حاولت جنا الوقوف ونجت وذالك بعدما سقطت بسبب تلك الصفعات من عمها ولكنها لم تكترث لم فعله بها او سوف يفعله...

جنا وهي حتى لم تنزل من عينها دمعه واحده حتى : طيب مصلحة بابا واخويا من الجواز دي وعرفناها مصلحتك انت بقى ايه....؟؟

العم : انا مش هرد عليكي ودا مش لا اني مش قادر ارد لا دا انا بس عاوزك تفضلي سليمه لحد ما الجوازه دي تتم وبعد كدا جوزك هو اللى هيربيكي يا بنت اخويا...
جنا : ودا مش ممكن يحصل ابدا انا لا يمكن أتجوز من واحد جاي من نحيتك انت حتى لو كان ملاك بجناحين....
العم : انا ال عندي قولته يا خويا وفرح بنتك هيتم حتى على الاقل ينتشلكم من الفقر اللي انتو عايشين فيه دا ويعيشكم عيشه نضيفه...

روحى تكتمل بك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن