Serangan Siam ke atas Kesultanan Kedah pada tahun 1821 yang berlaku di Kota Kuala Kedah merupakan suatu peristiwa sejarah yang kelam dan sentiasa tercatat di dalam lipatan sejarah Kesultanan Negeri Kedah khususnya dan sejarah Malaysia amnya. Penyerangan Siam ke atas Kedah ini juga dikenali sebagai Perang Musuh Bisik 1821-1842 atau Perang Kedah-Siam 1821-1842. Terdapat ramai sejarawan yang melihat peristiwa serangan Siam ini sebagai titik tolak atau permulaan kepada berlakunya penjajahan dan campur tangan pemerintah Siam ke atas Kesultanan Kedah dan seluruh jajahannya bermula dari tahun 1821-1842.
Kesultanan Kedah, kini dikenali sebagai Negeri Kedah merupakan sebuah negeri di dalam Persekutuan Malaysia yang terletak di utara Semenanjung Tanah Melayu. Kedudukannya yang berada di utara menjadikannya bersempadan secara langsung dengan wilayah selatan Siam atau Thailand kini. Bersempadan secara langsung dengan wilayah Siam membuatkannya sering menerima ancaman daripada kuasa tersebut. Selain itu, Kedudukan Kedah yang berada berada dalam posisi terbuka di utara Selat Melaka, menjadikannya tumpuan kepada kuasa-kuasa luar dan juga perdagangan. Hubungan Kedah dengan Siam dikatakan telah wujud sejak kurun ke-13 lagi, dan ada juga pendapat yang mengatakan hubungan Kedah dengan Siam telah wujud sejak zaman Kerajaan Sukhothai lagi. Hubungan ini kemudiannya terus bersambung pada zaman Kerajaan Ayutthaya, Thonburi dan seterusnya diikuti oleh zaman Dinasti Chakri Rattanakosin yang berpusat di Bangkok.
(Peta Semenanjung Tanah Melayu dan Segenting Kra)
Sejak wujudnya hubungan dua hala, hubungan Kedah dengan Siam sentiasa mengalami pasang surutnya. Bagi menghadapi keadaan sedemikian, para pemerintah atau sultan Kedah dilihat sentiasa mengamalkan dasar hubungan suai-faedah dalam rangka dan tujuan untuk menyelamatkan Kesultanan Kedah daripada diserang dan dicampur tangan oleh Siam. Antara dasar suai-faedah yang diamalkan Kedah dengan Siam ialah terpaksa memenuhi permintaan Siam seperti pembayaran ufti dalam bentuk Bunga Emas & Perak, menyediakan bekalan makanan dan minuman, pasukan tentera dan senjata apabila diperlukan oleh Siam. Dasar ini dilihat berlangsung untuk sekian lama dan bertahan sehinggalah awal pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1803-1821 & 1842-1845), yang kemudiannya menyaksikan berlakunya serangan Siam ke atas Kedah pada tahun 1821, yang dipimpin oleh Chao Phraya Nakorn Sri Thammarat atau Raja Ligor yang juga merupakan orang kanan kepada Raja Siam yang memerintah di Bangkok.
YOU ARE READING
DUNIA MELAYU: SEJARAH DAN PERADABAN
Non-FictionFAIL TAWARIKH | DUNIA MELAYU: SEJARAH DAN PERADABAN merupakan sebuah usaha penulisan atau perkongsian yang berkaitan dengan sejarah Alam Melayu atau Nusantara yang bersifat bukan fiksyen (non-fiction). Perkongsian penulisan di dalam FAIL TAWARIKH...