اقتـبـاس_" عـروس هـاربـه "_
بمنزل يظهر عليه القدم ويصدح صوت القرآن الكريم بالأرجاء واصوات النساء الباكيه المتشحين بالملابس السوداء.
وقفت تبحث عنها بين السيدات لتجدها جالسة تنسد رأسها على كفها يظهر على وجهها الألم والكسره.ابتلعت لعابها بوجل وهي تنظر خلفها ومن ثم ذهبت نحوها بخطوات شبه راكضه.
جلست بجوارها توزع تظراتها على الجميع لتهتف وهي تنظر أمامها: الباب بتاع المطبخ مفتوح ومفيش حد ورا من ناحية الأرض.ظهر شبح الإبتسامة على وجهها ودمعه أليمه سقطت من عيناها قائله: هي معرفتش يبقي أنا كمان مش هعرف.
ظهرت الحده بصوتها وهي تراقب باب المنزل بخوف قائله: هتعرفي زمان غير دلوقتي أمك لحد أخر دقيقه ف حياتها كانت بتحاول تهرب ودلوقتي خلاص ربنا افتكرها ده دورك تعملي اللي هي معرفتش تعمله دي وصيتها ليطي قومي ادخلي المطبخ اخلصي.
نهضت تمسح دموعها تذهب صوب المطبخ بخطوات بطيئه تشعر بالشيب المبكر تشعر بأن علي كاهليها هموم الحياة بفقدان والدتها.
وقفت تستند علي الطاوله الموضوعه تعقد يدها بشرود لتجدها تدخل راكضه تمسك حقيبه من فوق البراد وتضعها بيدها قائله بخوف وهي تنظر خلفها
:هتلاقي هنا فلوس وهدوم وتلفون وعنوان خالتك ف مصر بسرعة قبل ماحد يجي.
كان ردها عناق حار وهي تجهش بالبكاء ابعدتها عنها تمسح دموعها المتساقطه: خلي بالك من نفسك أوعي تضعفي.
أمسكت الآخري يدها بحزم قائله برجاء: تعالي معايا انتِ متساهليش تقعدي هنا تعالي معايا يا آيه صدقيني هيعرفوا إنك انتِ اللي ساعتديني وهيؤذوكي.
وضعت آيه يدها على يد الآخري قائله بابتسامه مطمئنه: مش هينفع صدقيني أمشي انتِ أنا خلاص نهايتي هنا.
احتضنتها مجددًا تمسك الحقيبه بقوة، خرجت آيه من باب المطبخ الخلفي لتجد الاجواء هادئه والظلام يعم المكان اشارت إليها بالإسراع.
أمسكت يدها ونظرت لها النظره الأخيره لتخرج الآخري سلسال ذهبي به آيه قرآنيه وضعته بيدها قائله: سلسلة أمك خلي بالك عليها.
اومأت وهي تغلق يدها عليها بقوه شديده قائله:خلي بالك من نفسك سلام.
وضعت الشال الأسود الرقيق علي رأسها تخفي به وجهها واطلقت لقدميها العنان كعصفور حبيس منذ ولادته واخيرًا أطلق سراحه.
ضمت آيه يدها لصدرها تنظر للسماء ثم خلفها قائله بتمني ورجاء: يارب أحميها ونجيها منهم يارب.
ودلفت سريعًا تغلق باب المطبخ باحكام وتعدل هيئتها وتخرج للخارج بهدوء وكأن شئ لم يكن.
ليالي ليالي ليااالي😂
أنت تقرأ
قصة عروس هاربه للكاتبة/شهد السيد"مُكتمله"
Romanceللمرأه حكايات عديدة ومواقف كثيرة وأزمات الحياة كبيرة وبير الأسرار والمغامرات جواها ملوش نهاية. تجرح، تنهار، تتلائم، تقوي وتعود. تواجه وتصمد كبرياء لاعنان السماء وكرامه من ذهب. حواء ستقاوم كل جنس آدم هل ستقع بحب أحدهم يومًا وهي التي تمقتهم منذ نعوم...