› Friend start now ‹

86 11 0
                                    

-Please don't leave me
My life nothing without you


Tiba dirumah aku terlebih dahulu berjalan menuju kedapur.Kelihatan mama yang sedang memasak sambil menyanyi.Aku perlahan lahan melangkah kearahnya , pingangnya aku peluk dari belakang.Aku sandarkan kepala dibelakangnya.

“Mama ”Kataku dalam nada yang agak penat.

“Ehh anak mama dah balik ? Pergi keatas Mandi dulu lepas itu baru turun bawa”Arah mamaku lembut.Aku hanya sekadar mengangguk lalu melangkah keluar dari dapur.Dan disitu Aku bertembung dengan Papa.Aku menyalam tangannya lalu tanpa berkata apa apa aku melangkah naik keatas.Still tidak boleh terima tentang apa yang Papa lakukan padaku.

Tiba dibilik aku duduk diatas katil.Dari situ aku memandang cermin lalu menghela nafas kasar.Laci meja aku buka , cincin itu aku teliti lama.Teringat akan kejadian Tahun lalu.

Flashback

Selesai sahaja aku habis sekolah aku melangkah masuk kedalam rumah banglo besar yang tersergam dihadapan mata.Dengan malasnya aku menuju keruang tamu terlebih dahulu.

Tempat kosong disebelah Mama aku duduki.“Ada apa papa dengan mama nak cakapkan? ”Soalku tidak beriak.Al maklumlah sekolah intentional bukan balik macam sekolah biasa.

“Sebenarnya—haih cincin yang selama ni Harlin pakai tu cincin tunang harlin.Papa dengan mama memang sudah lama merancang , maafkan kami”Ucapan Papa membuatkan aku terkedu.Sampai hati mereka menipu aku mati mati.Tindak sempat aku ingin berlari menuju kebilik papa bersuara.

“Minggu depan kamu start sekolah di smk disimpang empat sana.No excuse”Kata Papa tegas

End

Aku meraup wajah.Setiap kali ingin bahagia mereka sentiasa mengongkongku.Kenapa ?! Dan kenapa aku tak boleh hidup normal seperti orang lain.Arghh stress.

Ngikikikikiki~”

Aku memandang seekor 'makhluk' yang agak mengerunkan sedang bertengek dimeja belajarku.Aku memejamkan mata lalu membaca beberapa surah yang ustaz selalu ajar.Apabila aku membuka mata 'makhluk' itu menghilang.

Aku menghela nafas lega lalu lantas menuju ke bilik air untuk mandi.

***


Tepat jam 3 petang aku melangkah keluar dari rumah dengan hanya mengenakan hoodie berwarna hitam.Wajahku tertutup separuh.Moto di garage aku naiki lalu motoku lantas membela jalan raya.Tiba di tempat yang agak sepi tanpa sesiapa.Aku melangkah duduk diatas kerusi panjang yang ada disitu.Dulu di sini ramai orang membuat latihan skate board namun sekarang tiada sudah semenjak seorang lelaki mati secara mengejut.

“Eh jumpa lagilah”Muncul aryan lelaki yang aku jumpa di dalam bas tadi.Aku mendiamkan diri tanpa melayannya langsung.Bukan sombong namun aku tidak suka melayan mana mana makhluk ghaib kerana sebab takut mereka naik kepala.Maksud aku dulu aku ada seorang rakan yang sudah lama mati namun semangkin aku layan semangkin menjadi jadi perangainya.

Hello are you there ?”Soalnya lagi.Dia mengeluh seketika lalu memandang aku dengan penuh harapan.

“Aku cuma mengharapkan seorang kawan.Tolonglah aku , aku kebosanan”Kata Aryan dengan keluhan kecil.Semestinya dia kecewa kerana aku langsung tidak melayannya.

Urgh just go make some friend with the other ghost same like you”Kataku terus.Aku memandangnya sekilas.Darah mengalir dikepalanya manakala anak matanya mula berwarna hazel erm unik.

Dia yang mendengar arahanku terus sahaja mengeluh.

“Mereka menyeramkan aku dan mereka jahat.Hanya Kau sahaja manusia disini yang boleh melihatku”Katanya.Pulak dah ?

I want to go home see you tomorrow”Kataku lalu terus sahaja pergi.Habis aku dimarah Papa nanti kerana aku keluar tanpa pengatahuannya.

Setibanya aku dirumah Papa memandangku tajam dan aku hanya sekadar buat tidak tahu seperti tiada apa yang berlaku.

Where are you going ? What I said before ? Just stay at home”Katanya dengan riak wajah yang bagiku menyeramkan.Aku mengeluh kasar lalu memandangnya.

I'm just go somewhere.To chill my mood so please I'm stress with all of this Papa.Gimme rest ”Kataku dalam nada serak.

Fine you can go rest now”Kata Papa.Aku lantas sahaja pergi tanpa memandangnya langsung.

***

Keesokan harinya seperti hari hari pelajar sekolah yang lain aku melangkah masuk kedalam sekolah.Hari kedua sekolah nampaknya ramai juga yang hadir.Aku percaya pertengahan mahu pun bulan 3 mesti ramai yang akan ponteng.Don't ask me why cause setiap sekolah memang macam tu kan ? Or lebih 3 4 Hari bersekolah mesti dah ramai yang ponteng.

Dan dalam perjalanan aku mahu ke kelas aku ternampak Mikael dan Haikal yang seperti memerhatikanku.Ke ianya hanya sekadar diriku yang perasan dorang pandang kearahku.Argh stoplah perasan.Jom masuk ke kelas har !

Setibanya aku dikelas, beg aku letakkan ditempat dudukku memandangkan aku seorang sahaja yang berada dikelas Aku mengambil keputusan untuk mengambil penyapu untuk membersihkan kelas even aku malas sebenarnya nak bersihkan kelas.

Lantai kelas aku sapu sehinggalah betul betul bersih selepas itu kain aku ambil lalu tingkap yang berhabuk itu aku Lap bagi bersih dan barulah aku berjalan duduk ke meja aku semula.Dengan secara tiba tiba aryan muncul.

“Hi !”Tegurnya.Aku hanya sekadar membuat muka tidak tahu.

Hello are you there ?”Soalnya.Aku terus memandangnya.

What do you want Mr ghost ?”Soalku laju.

Just want to be your friend ”Katanya dengan mata yang dikedip kedipkan.Urgh ingat comel ker ? Memang comel pun EEEE

Okay we start friend from now”Dan ayat ringkas daripadaku membuatkannya menguntum senyuman panjang.Aku membuat roll eyes , biarlah dia asalkan bahagia Kan ? Lagipun aku tiada kawan haha !

Ow goshhh weee friend shsshshshs”Katanya seolah olah tidak percaya.Aku membiarkan dia bergembira sendiri lalu aku terus mengulang kaji pelajaranku.

--------

(1000+) vote and comment please !

JAEDEN ARYAN                                      (SHORT STORY) ✓Where stories live. Discover now