Co je FCI a proč některá plemena neuznává?

28 3 0
                                    

FCI (z francouzštiny Fédération Cynologique Internationale) je zkratka Mezinárodní kynologické federace, což je je mezinárodní organizace zabývající se psími plemeny a kynologií (velmi rozsáhlá věda o psech)

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.

FCI (z francouzštiny Fédération Cynologique Internationale) je zkratka Mezinárodní kynologické federace, což je je mezinárodní organizace zabývající se psími plemeny a kynologií (velmi rozsáhlá věda o psech).

Byla založena 22.5. 1911 pěti zeměmi, včetně Rakouska-Uherska. Během 1. světové války zanikla, ale téměř deset let po svém založení, a to 10.4. 1921, byla obnovena díky organizacím francouzské Société Centrale Canine de France a belgické Société Royale Saint-Hubert, které také patřily mezi zakládající.

V současnosti má údajně už 76 členských zemí, vede záznamy o 350 psích plemenech a její sídlo je v Belgii ve městě Thuin. Mezi členy patří i Česká republika a její organizace Českomoravská kynologická unie (ČMKU), založena 5.12. 1992, která u nás nahrazuje bývalou Československou kynologickou unii. Dále k FCI patří 13 partnerských zemí a dalších 10 jako smluvní partneři.

FCI rozděluje psí plemena do deseti skupin:

I. Plemena ovčácká, pastevecká a honácká

II. Pinčové, knírači, plemena molossoidní a švýcarští salašničtí psi

III. Teriéři

IV. Jezevčíci

V. Špicové a tzv. primitivní plemena

VI. Honiči a barváři

VII. Ohaři

VIII. Slídiči, retrívři a vodní psi

IX. Společenská plemena

X. Chrti

Avšak najdou se i plemena, která oficiálně nebyla do žádné z těchto skupin zařazena a patří tak k neuznaným psím plemenům. Ale proč? Je to hlavně proto, že plemeno nesplní standardy FCI, například nedostatečný stupeň prošlechtěnosti, neustálenost, velká podoba s jinými, už uznanými plemeny a další. Někdy země původu nechce být začleněna do FCI a podřizovat se jejím pravidlům, což je příklad mnoha amerických plemen (například americký buldok). Někdy se jedná o varianty již uznaných plemen (například vícebarevný pudl, dlouhosrstý vipet). Mohou to být také národní plemena, která jsou sice v zemi původu uznaná, ale ne mezinárodně.

Některá plemena mohou být uznaná prozatimně, což znamená, že jsou napůli cesty k oficiálnímu uznání. Ta musí pak po několik generací dodržovat standardy FCI, aby se stala oficiálně uznanými. FCI totiž vystavuje uznaným plemenům průkazy původu a je pro ně snazší věnovat se čistokrevnému chovu, nebo se účastnit výstav s vyššími, mezinárodními oceněními, což je lepší a bývají tak i známější než neuznaná plemena. Mezi neuznaná plemena patří i kříženci (potomci dvou čistokrevných psů jiného plemene) a míšenci (potomci kříženců).

Zde je seznam neuznaných a prozatimně uznaných plemen:

Aljašský klee kai

Americký bezsrstý teriér

Americký buldok

Biewer teriér

Blue Lacy

Boykin španěl

Brazilský bullmastif

Búrský buldok

Český horský pes

Český strakatý pes

Dlouhosrstý vipet

Evropský saňový pes

Gullský teriér

Hierranský vlčák

Chodský pes (prozatimně uznaný)

Chortaja borzaja

Kontinentální buldok

Krysí teriér

Louisianský leopardí pes

Malorský krysařík

Modrý coonhound

Moskevský strážní pes

Patterdale teriér

Plummerův teriér

Pražský krysařík (prozatimně uznaný)

Redbone Coonhound

Ruská barevná bolonka

Shilohský ovčák

Toy foxteriér

Vícebarevný pudl

Východoevropský ovčák

Postupně se na každé z plemen ze seznamu podíváme na následujících kapitolách.

FCI: Neuznaná plemenaKde žijí příběhy. Začni objevovat