Jedná se o severské plemeno psa, jehož šlechtění začalo ve Wasillee v Alijašce v polovině 70. let 20. století, díky Lindě Spurlinové a bylo dokončeno o zhruba deset let později. Vzniklo křížením sibiřského huskyho, aljašského malamuta, šiperky a amerického eskymáckého psa. Původně se mu říkalo jen Klee kai, což v jazyce Inuitů znamená malý pes. Jeho anglický název je Alaskan klee kai. Roku 1995 se název pozměnil na aljašský klee kai. Byl uznán UKC (United Kennel Club, sídlící ve státě Michigan v USA) a jeho chov byl zaregistrován 1.1. 1997. V Česku se plemeno nevyskytuje a to samé by se dalo říct o celé Evropě, kde ho téměř nenajdete a je velkou vzácností.
↑ Porovnání dospělce sibiřského huskyho (jedinec vlevo) a dospělců aljašského klee kaie.
Vyskytuje se ve třech rázech: toy, miniaturní a standardní (přičemž ne příliš výrazné rozdíly mezi nimi jsou pouze ve výšce a hmotnosti). Srst je jemná, obvykle středně dlouhá a hustá s podsadou. Uznávají se pouze tři zbarvení: černá s bílou, šedá s bílou a červená s bílou. Existují i čistě bílí jedinci, ale ti jsou z chovu vyřazováni. Na obličeji mají vždy bílou masku, trojúhelníkové uši jsou velké, natočené vpřed a s viditelnou růžovou uvnitř. Oči jsou velké, mírně vypoulené a kulaté, zbarvené buď oříškově, nebo světle modře, ale u některých se projevuje heterochromie. Krátký krk vlastní límec ze srsti. Mají dlouhý, široký, rovný a dobře osvalený hřbet. Úzký, slabý ocas s hustou srstí nosí stočený, jeho nohy jsou přiměřeně dlouhé, štíhlé a také dobře osvalené.
V kohoutku je vysoký 25 - 33 centimetrů. Výška více než 43 centimetrů je už chyba. Hmotnost se pohybuje mezi 4,5 a 9 kilogramy.
↑ Štěňata.
↑ Čistě bílý aljašský klee kai, který se kvůli zbarvení z chovu vyřazuje.
Je to inteligentní, hravý, aktivní a bystrý malý pejsek, který je vůči své rodině velmi obranářský, oddaný a vždy věrný. Odloučení nese špatně. Přes inteligenci má svou hlavu a někdy při výcviku ukazuje tvrdohlavost, ale není příliš dominantní. Nemá moc zájem o jiné psy, ale většinou se s nimi dokážne snést. Je tichý a málokdy štěká. Nemá příliš vyvinutý lovecký pud, ale baví ho pronásledovat rychle se pohybující předměty.
↑ Aljašský klee kai při psím sportu agility.
Je vhodný spíše do města a k celoročnímu ustájení venku (pokud má zateplenou boudu), ale zvykne si i na život v bytě, kde je s rodinou v kontaktu. Co se týče procházek, přivykne svému majiteli a to tak, že se spokojí buď s dlouhými procházkami, nebo i několika krátkými za den. Líná dvakrát ročně a v tomto období je třeba mu srst vyčesávat. Je to poměrně zdravé plemeno, ale nejčastěji se u něho z nemocí vyskutuje problém se štítnou žlázou.
Země původu: USA
Využití: společník
Průměrný věk: 13 až 14 let
Výška v kohoutku: 25 - 33 centimetrů
Hmotnost: 4,5 - 9 kilogramů
Barva: černá s bílou, šedá s bílou, červená s bílou
Skupina FCI: neuznaná plemena
ČTEŠ
FCI: Neuznaná plemena
Non-FictionPsí plemena neuznaná Mezinárodní kynologickou federací (Fédération Cynologique Internationale - FCI). Píšu o nich, abych se sama něco nového dozvěděla, ale také, aby se o nich dozvěděli jiní. O spoustě z těchto plemen jsem totiž neměla ani ponětí. K...