المزاجيه دي مشكله عند كل البشر مفيش بني ادم ربنا خلقه معندوش مزاجيه كلنا عندنا المزاجيه وغالباً المزاجيه دي بتكون ناتجه عن الضغط النفسي أو الامراض النفسيه......بس عادي احنا هنتكلم عن العاديه الأول وبعد كده النفسيه....
المزاجيه
المزاجيه انك بتكون قاعد عادي وتبدي تحصل المزاجيه مخنوق زهقان مش عايز تشوف حد احساس كام من الحياه انها مقرفه ........المزاجيه دي عاديه بتحصل لكل البشر ...( هنقول علاجها....)
أما بقي في واحده تانيه اصعب من دي بتكون طول الوقت كاره الدنيا حاسس انك مظلوم تعبان في حياتك اتكسرت اتوجعت واتجرحت اتخذلت من الدنيا ودي تكون المزاجيه النفسيه انك بتكون عانيت كتير وخلاص أعصابك مش مستحمله هي دي المزاجيه النفسيه اللي معظم الناس بتموت منها الف مره ....
دي علاجها حياتك مش متوقفه علي حاجه الحبسه والخنقه بتسبب مشاكل كتيره ل أعضاء جسمك فا مش الاكتئاب هو العلاج العلاج أنك قوي ومظنش انك تزعل علشان حد ميستاهلش( حاسس اني انا اللي عايز اتعالج ههههههههههههه ) عايزك تبص للحياه من الجانب الآخر انت شوفتها بالون الغلط بنمط المقلوب اعدلها وبص عليها من قريب هتلاقيها حلوه وبسيطه قلل من أسرارك وخصوصياتك انت قدوه لنفسك...
وطبعاً في ناس بتابع أطباء وبيحللهم المشكله بالادوايه والجلسات ).......
أما الميزاجيه الاولي.....
غير من روتين الملل حياتك كلها عباره عن مغامرات لازم نستغل اوقات الفرح علشان تمدنا بالطاقه الايجابيه غيروا حياتكم وافكاركم......
أما العلاج للاثنين '.
فهو حاجه واحده بس ...."التقرب من الله عز وجل "شوف لما تحس انك مرتاح نفسياً سمع القرأن الكريم وفهم معناه هيديك طاقه جميله جداً هتبقي عالجت نفسك وروحك وقلبك وبقيه الأعضاء....
اتمني تكونوا استفدتوا من المعلومه دي وشكراً ''..
أنت تقرأ
النفس
Short Storyكتير مننا له مشاكل كتيره عجزنا عن تحليلها غريبه عجيبه ناس غامضه حولينا ناس غريبه