الفصل الثالث

2.3K 107 3
                                    

#الفصل_الثالث
#عشق_بلا_اسم
#مريم_إسماعيل.            مــــيــــرا

في منزل عائلة هيندواى

كانت صابحة والدة سجدة ، واقفه علي رأسها وتحاول سجدة فعل المطلوب منها ، لتتذكر عندما دلفت برفقه أخيها للمنزل ووجدت والدتها امامها فعرضت المساعدة فيما تفعل ، لكى تهرب من ساجد ومما يفعله بها لكى تتبعد عن كنز .

هتفت سجدة بتزمر ويدها ممتلئة بالعجين

" يا اما العچين مرضيش يلم في يدى ، وعمال يلزچ ."

" أچول عليكى إيه يا خبيتى فيك يا بتى ، العچين بيلزچ عشان عايز دچيچ يا مطيورة ."

" واه الحچ عليا أنى بسعدك ، طيب أنى غلطانة ههملك مع العچين لحالك ، واروح اذاكر ليا كلمتين ينفعونى ."

لتضربها بخفه علي خلفية رأسها

" يا موكوسة دا اللي هينفعك ، علام إيه ، هتوكلك چوزك وعيالك علام ، ولا وكل من يدك ."

" يا اما حرام عليكى چفايا ورم من كتر الضرب عليه ، وبعدين متخافيش ، أنى هچيب نسوان يخدمونى ، أنى هتچوز عشان ادلع ."

" اشچ خلچاتى منيكى ، مشي من چدامى ، وأنت مفيش منيكى منفعة ."

لتهرول من أمامها تغسل يدها لكى تتخلص من هذا العجين ، لترى والدها لتسرع إلي أحضانه .

" بوى حمد لله على السلامه ."

" يسلمك من كل رضي يا بتى ، خوكى فينه ، مبينش ."

لتخلع له عبائته ، لتخرج صابحه  وتراهم هكذا

" أيوة دا اللي أنتِ فالحة فيه ، تدلعى على بوكى وخيك ، وتاخدى حباب عنيهم ."

" واه امك مالها مزعلاها ليه يا سچدة ."

لتنظر له بإستنكار

" أنى اچدر ازعلها ، دى هى اللي ورمت چفايا من الضرب عليه ."

" يلا يا واد عمى ، عچبال ما تغير خلچاتك ، اكون چهزت الوكل ."

" أنى سألت علي ساچد وينه ."

" مخبراش يا ابوى هو وصلنى ورمح طوالى ."

ليستمعوا لصوت اعيره نارية كثيفه ، ثم صوت المنادى في المسجد القريب من المنزل 

" يا ستير يا رب ، مين مات ."

ليستمعوا لصوت المنادى يهتف بإسم ، عبد الرحيم الدالى ، لترتعد سجدة من الرعب ، أم صابحة و ايوب يحزنون من يوم المشكلة القديمة تقطعت كل السبل ، لكن هى روح واخذت إلي بارئها أولا وأخيرا .

ليروا ساجد يدخل مهرولا عليهم

" سمعت يا بوى ، ابو چاسم مات ."

" الله يرحمه ، كان عيان چوى ربنا ريحه ."

لتؤما سچدة وتذهب من امامهم ليقفه صوت ابيها

عشق بلا اسمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن