Suatu pagi di hujung minggu, aku mendapat kiriman 'whatsapp' dari bekas teman sekuliahku. Mesej dari Zetty bertanyakan mengenai prosedur laporan gangguan seksual. Katanya dia sedang menguruskan sebuah kes. Aku memberitahunya yang pelapor harus membuat laporan formal kepada pegawai HR. Jika mangsa berasa terancam di luar kawasan kerja, laporan polis boleh dibuat. Pegawai HR perlu merekod setiap butiran dan mengumpul segala bukti. Seterusnya, memberikan tertuduh surat 'showcause' dan memberi tempoh beberapa hari sebelum dia digantung kerja sementara selama tidak lebih 2 minggu. Ini untuk memberi ruang kepada ahli siasatan untuk menyusun siasatan dalaman dan menentukan hukuman.
"Kalau kau xnak pening kepala. Bwk je lah staff tu pegi balai buat report. Biar polis buat keje." cadangku. "Habis tu kalo yg report tu pernah kena pukul? Nak buat mcm mana?" soalnya. Berat kes ni. "Kena pukul? Bila?" soalku. "Banyak kali. Datang ofis lebam-lebam." balas Zetty. Kedengaran seperti mangsa ada hubungan dengan pelaku. "Dekat ofis? soalku lagi. "Tak, dekat rumah lelaki tu" balasnya. "Tu bukan masalah ofis. Tu dah luar authority kau." balasku. "Hmm..Habis tu? Aku nk kene buat apa ni?" soalnya lagi. Aku menyarankan untuk dia menasihati mangsa memfailkan aduan ke pihak berkuasa.
Selepas itu, kami berbincang lagi mengenai isu-isu disiplin di tempat kerja. Membuat aku teringat kembali zaman di Universiti. Pelbagai sejarah, pelbagai kenangan. Kami dan kumpulan dikenali sebagai geng 'budak dekan' hanya kerana kami sering berkumpul di perpustakaan menyiapkan tugasan kumpulan. Kami sangat komited akan pelajaran kami. Tiada istilah 'last minute' dan 'copy' tugasan pelajar senior. Sentiasa belajar secara berkumpulan ketika di awal semester dan berehat di penghujung semester.
Zetty seorang yang rendang, bersaiz agak kecil tetapi rangkanya bidang dan badannya tampak bulat walaupun pinggangnya ramping. Mukanya bulat comel. Seorang yang banyak memberi aku semangat. Mendengar rungutan dan keluh kesah aku sepanjang tempoh kami belajar. Begitu juga Daud, teman baikku. Tapi aku lebih selesa menceritakan hal perasaan dengan Zetty. Dia banyak membantu aku dalam cubaan memenangi hati 'ex-crush' aku. Tidak seperti Numa yang seakan jengkel dengan cinta pertama aku itu. Zetty sentiasa berfikiran positif. Pada waktu petang kami sering berjoging di sekitar universiti. Staminanya kuat.
Keeseokan paginya, aku mendapat panggilan dari nombor misteri. Seorang lelaki mengugut aku. "Kau jangan kacau Zetty. Kalau tak siap kau aku kerjakan!" ujar lelaki misteri itu. "Mana kau dapat nombor ni?" balasku. "Kau sentuhlah aku kalau tak sayang nyawa." balasku marah. Dia memarahi aku semula. Sepatah haram pun aku tak faham. Dia memutuskan panggilan setelah berkata, "Ni first and last warning." Aku berang akan tindakannya. Keegoanku tercabar. Terasa seperti mahu bertumbuk pada saat dan ketika itu. Aku mengambil nafas dalam untuk menenangkan diri, cuba memujuk kemarahanku.
Aku menghubungi Zetty. "Ada orang call aku. Cakap jangan kacau kau. Apehal?" tanyaku sedikit kasar. "Tu pakwe aku." balasnya teresak-esak. "Dia tak suka aku berkawan dengan lelaki lain." balasnya. "Macam mana dia dapat nombor aku?" tanyaku lagi. "Dia amik fon aku semalam." balasnya tersedu-sedu. "Dah, kau tak payah nangis. Aku okay je. Malas nak fikir hal macam tu." balasku. Zetty memutuskan panggilan. Dalam hati aku masih lagi bengang. Aku mencapai gitarku dan mula bermain muzik. Menenangkan jiwa. Tak pasal aku terlibat. Cemburu tak bertempat. Dasar lelaki lemah. Itu yang bermain difikiranku.
Selepas dari hari itu, aku tidak menghubungi Zetty dan membuat keputusan untuk membiarkan dia menyelesaikan masalahnya sendiri. Aku langsung tidak mahu ada kaitan dengan mereka berdua. Terlalu banyak perkara lain yang perlu aku selesaikan. Ada juga aku menceritakan perkara tersebut dengan Numa. "Lantak diorang lah awak. Baik awak fikirkan saya." ujar Numa. "Tak boleh. Fikirkan awak buat saya tak keruan." balasku mengusik. "Alahai. Kenapa? Awak rindu saya ke." balas Numa. "Tak sangat. Saya rindu nak hug awak je." balasku. "Bongok. Haa kan dah kena. Kau ni kan. Amek la hati sikit." balasnya menyerlahkan sifat asalnya.
Aku tertawa membaca jawapannya. Lantas aku terus menghubunginya melalui panggila video. "Ape?" sergah Numa menjawab. "Kate rindu." balasku. "Nak siap ni. Nak pegi dating." balasnya. Dia yang dalam keadaan berkemban bangun dan berjalan ke belakang membuka almari. "Amboi. Dating." ujarku sambil melihatnya melurutkan tualanya. Tubuhnya masih mantap. "Sengaje kan kau." sergahku. "Saje. Bagi kau tak keruan." balasnya yang sedang berbogel. Dia mula menyarungkan pakaian dalamnya. "Ingat lagi tak yang ni?" soalnya merujuk kepada pakaian dalamnnya. "Tak faham. Aku bagi kau ke?" soalku.
"Ni la bra dengan panties malam kau hilang teruna." katanya mengusik. "Mana nak ingat time tu." balasku. "Ah kau. Memang tak ingat la. Tahu nak bukak je." perlinya lagi. "Dah tu, kenapa? Ada plan ke lepas dating tu?" soalku nakal. "Ada lah. Sebab kau jauh, so aku terpaksa lah cari pengganti." balasnya. "Ah siot. Untung la pakwe kau." balasku lagi. Dia menyarung pakaiannya sambil berbual denganku. Kemudian dia memakaikan mekap ke mukanya. Gincu merah menjadi pilihannya. Numa kelihatan cantik. Rambutnya disikat rapi.
"Numa, serious. Bila nak jumpa?" soalku. "Bila balik?" soalnya kembali. "End of week maybe." balasku. "Kalau aku tak period lah." balasnya pendek. "Ala." balasku. "Tak lah. Baru lepas. Gurau je." balasnya pula. "Risau la tu tak dapat bayar bil." tambahnya. "Ala, dengan kau je la aku dapat bayar pun. Maklumlah. Single." balasku nakal. "Ye tahu. Kau make sure balik eh." ujarnya. "Aku pun lama dah rindu kat kau ni. Tunggu kau. Ber round round nanti." tambahnya. "Ok tengok sape kalah." balasku mencabar. "Okay, we'll see." balasnya tertawa besar. "Dah lah. Aku nak keluar. Kau pegi tambah stamina." ujarnya sebelum kami menamatkan panggilan.
YOU ARE READING
3. Hukuman Kawan
RomanceZetty yang merupakan bekas teman sekuliah kepada watak utama adalah gadis yang selalu disisinya. Kerap menjadi penyokong dan pendengar setia. Namun segalanya berubah bila dia meniup watak utama beberapa kali. Perhubungan mereka renggang sehingga ber...