Cümleyi Oluşturan Yapılar (1- İsim)

302 10 0
                                    

Arapçada kelimeler üç gruba ayrılır:
İsim, fiil ve harf

Tüm cümleler bu üç unsurdan meydana gelmektedir.

İsim:
Canlı-cansız, soyut-somut her türlü varlığa ad olan kelimelere isim denir. Arapçada isimler ma'rife(belirli) ve nekra(belirsiz) olmak üzere ikiye ayrılır.

Ma'rife bir ismin başında اَلْ takısı bulunmaktadır ve bu takıya harf-i ta'rif denir. Bu takıyı almış olan isimler belirli bir varlığı işaret eder. Mesela اَلْبَيْتُ (ev) kelimesinde herhangi bir evi değil, belirli bir evi kastetmiş oluyoruz.

Not: Ma'rife isimlerin sonunda tenvin bulunmaz.

Nekra bir ismin başında اَلْ takısı bulunmamakla beraber son harfinde tenvin vardır. Nekra isimler belirsiz nesneleri işaret eder. Mesela بَيْتٌ (ev) kelimesinde kastettiğimiz herhangi bir evdir.

Not: Tenvinin üstün ile beraber olduğu durumda kelime sonuna ا harfi gelir ve kelime "بَيْتاً" şeklinde yazılır.
بَيْتٌ - بَيْتٍ  - بَيْتاً

-Özel isimler harf-i ta'rif almazlar çünkü özel isimler zaten belirlidir. Başka dillerden Arapçaya geçen özel isimler(örn. إبْرَاهِيمُ) ile "ة" harfi ile biten özel isimler(örn. ٌحَلِيمَة) harf-i ta'rif almamakla beraber tenvin de almazlar. Özel isim olmayanlar harf-i ta'rif ve tenvin alırlar.

-Ma'rife ve Nekra kelime örnekleri:

Kedi: قِطَّةٌ/اَلْقِطَّةُ          
Meslek: مِهْنَةٌ/ اَلْمِهْنَةُ
Yük: وِزْرٌ/ اَلْوِزْرُ
Mağaza: مَتْجَرٌ/ اَلْمَتْجَرُ
Hizmetçi: خَادِمٌ/ اَلْخَادِمُ
Okul: مَدْرَسَةٌ/ اَلْمَدْرَسَةُ
Üzüm: عِنَبٌ/ اَلْعِنَبُ

-Günlük hayattan cümleler

(Kalem güzeldir) اَلْقَلَمُ جَمِيلٌ
(Fatma eve döndü) رَجَعَتْ فَاطِمَةُ إِلَى الْبَيْتِ
(Halil camiiye gitti) ذَهَبَ خَلِيلٌ إِلَى الْمَسْجِدِ
(Hava sıcaktır) اَلْجَوُّ حَارٌّ
(Yusuf bana dedi ki...) ...قَالَ يُوسُفُ لِيَ
(Elbise çok geniş) اَلثَّوْبُ وَاسِعَةٌ جِدًّا

Evet arkadaşlar, bugünlük bu kadarla iktifâ ediyorum. Farkındayım bu bölüm çok acemîce oldu ama kusuruma bakmayın. İlerleyen zamanda yoluna girecektir inşâAllah-ü teâlâ. Allah'a emânet olun, selâmetle (مَعَ السَّلَامَةِ)

Arapça DersleriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin